Hej,

Jag och min sambo håller just i skrivande stund på att buda på ett LB-radhus byggt 2006.
Vi skulle uppskatta om någon med mer erfarenhet än vad vi sitter på skulle kunna hjäpa oss kolla på lite egentagna bilder?
 
  • Spricka längs med en vit dörrkarm bredvid ett fönster i ett LB-radhus från 2006.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Neonrörsbelysning monterad vid ett vitmålat fönster i radhus, med tecken på slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grund av radhus med möjlig fuktskada, terrakottafärgad kruka upp och ner vid husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växter och betongplattor vid husets grund med synliga rörinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i hörnet mellan två vita dörrkarmar i ett hem, tecken på byggfel eller rörelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör som sticker upp genom ett trasigt golvbrunnsgaller på kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jaha, vad undrar du?
 
K Kyleman skrev:
Jaha, vad undrar du?
Ja kanske lite otydlig, men för det första om man bör oroa sig för de bilder jag lagt med på husgrunden om det kan vara en större läcka en vad som syns på bilden?
Sedan bild NR1 om man förstorar den så är det som små svarta prickar I hörnen är det mögel?
Sprickan i vardagsrummet säger besiktningsmannen bara för att det är trähus kommer det att vara rörelser i huset och då kommer sådana sprickor uppstå, förstår att det är sant men blir det verkligen sådana stora sprickor som man kan se på bild NR5 aldrig sett det förrut?
och sista bilden är I från tvättstugan antar att det vara är smutsigt men kan det vara någon annan fara med detta?
 
Första och andra bilden så antar jag att det är sprickorna du funderar över. Det ser ut swom rätt normala sprickor. Inget att oroa sig över. Vi nästa ommålning så fylle man med latex. Kan ev. bli bättre att fylla med en mera elsastisk fog.

Fukten på grunden tro jag inte heller är något att orao sig över, men jag har inte den typen av grund själv, kan ha fel.

Tapetsprickan över dörren är klassisk, blir ofta pga. krympning i nyare hus, men även i äldre hus är det en kritisk punkt där det ofta blir tapetsrpickor. Alla hus rör sig lite, och just vid dörrar o fönster blir det då ofta den här typen av sprickor. I vissa fall kan det göra att dörren kärvar under vissa årstider (beror på luftfuktighet), då kan det bli irriterande.

Golvbrunnen; inget speciellt med bilden. Om man skall kunna bilda sig en uppfattning om att tätskiktet är korrekt installerat skulle man behöva flera närbilder rakt ned i brunnen, det är övergången mellan golv och brunn som är intressant. Det är svårt att ta sådana bilder med ett badkar över. Och det är inte alltid man kan se något alls även på bra bilder.

Det syns på badkarsbilden att ytan på väggarna verkar vara målad glasfiberväv. Det är en godkänd lösning, om det är korrekt utfört. Men dte är en budgetlösning som dels har mer begränsad livslängd än kakel eller plastmatta, dels kan vara svår att hålla ren, pga. den ojämna ytan. Granska noga efter sprickor i närheten av bad/dusch.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fläckarna på bild 1. Är nog inte mögel, men det kan vara en indikation på lite bristfällig isolering. Dels är där svaga stråk av smuts som ev. tyder på att det strömmar luft genom springan i hörnet, dels tyder smutsen på att det kan vara lite kallare där.

Jag tror att detta med smutsutfällning på lite kallare ytor beror på att det ibland blir lite kondens på den kalla ytan, damm och smutspartiklar fastnar i vattnet.

Det är inget jag skulle oroa mig över.
 
Lite drag in vid fönsterkarmen antagligen pga att tillutsventilerna är stängda. Tvätta rent och se till så att alla fönsterventilerna är öppna på max (som dom alltid ska vara)
Fukten vid grunden är endast i ytan av kantelementet, inga problem.
Sprickan är helt normal.
Rengör golvbrunnen i klädvården och låt en besiktningsman kolla om ni är oroliga.
 
Om golvbrunnen är i tvättstugan, så är det inget att fundera över. Tätskiktet i tvättstugan skall ju bara ta hand om någon enstaka översvämning under husets livslängd, man brukar inte spruta vatten dagligen på golv o väggar i en tvättstuga.
 
harry73
Synlig skarv över dörrpost för att förebygga krympsprickor i hus från Hjältevad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I vårt hus (Hjältevads) har vi synliga skarvar över dörrar och fönster för att undvika krympsprickor.
Så antingen har man synliga skarvar eller synliga sprickor. Det är i alla fall inget konstruktivt problem
 
harry73 harry73 skrev:
[bild]
I vårt hus (Hjältevads) har vi synliga skarvar över dörrar och fönster för att undvika krympsprickor.
Så antingen har man synliga skarvar eller synliga sprickor. Det är i alla fall inget konstruktivt problem
Är detta något man åtgärad på egnehand eller är det hur man bygger huset?
 
harry73
Det är så de byggde huset
 
Tack för alla svar hittills. Här är några få bilder till.

Bild1: spricka i vägg
Bild2; svartmögel i fog? Besiktningsman för säljare sade att det är smuts.
Bild3: element i badrum
Bild4&5: Spik/skruv genom tak. Kan detta vara genom papp och därmed påverka vattentålighet?
 
  • Spricka längs hörnet av en vit vägg nära ett fönster, möjlig strukturell skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Misstänkt svartmögel i fog mellan vita kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeelement under handfat i kaklat badrum med bruna fogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit takpanel med en synlig spik eller skruv, nära en takränna, eventuell risk för vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg på ett hus med synlig spricka, intill ett fönster och under takutsprånget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Sprickorna är inte farligt, men stör de för mycket är det bara att måla om.

Det svarta i badrummet är svartmögel i siliconfog och det är rätt så vanligt. Mycket möjligt att det försvinner vid rengöring, annars kan man ta bort silicon och sätta en ny fog.
Elementet i badrummet känns som en dum placering men har det funkat så länge...

Spik eller skruv kan eventuellt gå genom takpappen, jag tror inte det är ett problem, men skulle det läcka skadar det inte mer än just råsponten där. Det blir inga följdslador.
Än så länge känns huset lugnt, men fortsätt med frågorna. Vi svarar gärna
 
  • Gilla
Hanna Bengtsson
  • Laddar…
Du tar väl dit en egen besiktningsman antar jag?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ang elementet i badrummet. Det är en udda placering, på sätt o vis smart, det tar ingen yta.

Det man ev. kan ha synpunkter på är om rören till elementet kommer upp ur golvet. Det få de inte göra enl. dagens regler, men det var ok 2006 när huset byggdes.
 
  • Gilla
granis70
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det man ev. kan ha synpunkter på är om rören till elementet kommer upp ur golvet. Det få de inte göra enl. dagens regler, men det var ok 2006 när huset byggdes.
Det beror väl på vilket material i bjälklaget? Har du gjuten platta är väl fortfarande ok?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.