Ska åka ner till castorama och köpa klinker men undrar även över trägolv. Vad vågar man köpa ? Pergo's skeppsgolv 7mm kan man ju lägga direkt på gips eller spånplatta 249kr/kvm. Finns det något liknande i polen ?
 
Har inte sett det men det betyder inte att det inte finns. Har inte sett märket Pergo där heller. Det parkett jag sett har varit inhemskt eller Barlinek, (vilket iofs också år inhemskt). Sedan finns vad de kallar för mosaik som är hela stavar. Har även sett massivt ekgolv för kring 300 SEK, (om jag kommer ihåg rätt), på Castorama. Vet inte hur kvaliteten är dock.

Castorama har inget exklusivt klinkers. Testa Imextop32 eller Agena i stället. Håller du till i Stockholm kan du komma förbi mig och kolla. Har provbitar på 40x40, 30x60 och 40x60 Imola Ceramica York och Micron från Imextop32. Däremot har Castorama mycket bra pris på exempelvis vanligt vitt kakel typ 20x25.

mvh
David

Draven skrev:
Ska åka ner till castorama och köpa klinker men undrar även över trägolv. Vad vågar man köpa ? Pergo's skeppsgolv 7mm kan man ju lägga direkt på gips eller spånplatta 249kr/kvm. Finns det något liknande i polen ?
 
Ok tackar.
Vilka sidor på nätet har vi i sverige med priser , så man kan få en uppfattning hur mycket billigare kaklet är i polen ?
 
Några webbaserade kakelaffärer finns väl inte i Sverige. Dessutom är de svenska kakelfirmorna dåliga på att marknadsföra själva kakel-varumärkena. Därför är det svårt att veta vilka som har kakelmärket som finns i Polen.

Ska man jämföra priser så måste man ju jämföra exakt samma platta. Det varierar ju kraftigt i priser på kakel.

Det är en viss prisskillnad på om du köper en kakelplatta från Italienska Imola på kakelvaruhuset jämfört med en "no-name"-kakel på Silvan.

Jag upptäckte att Bisazzamosaik (www.bisazza.it) är lika dyrt i Polen där som här.
 
Fasting65 skrev:
Några webbaserade kakelaffärer finns väl inte i Sverige. Dessutom är de svenska kakelfirmorna dåliga på att marknadsföra själva kakel-varumärkena. Därför är det svårt att veta vilka som har kakelmärket som finns i Polen.

Ska man jämföra priser så måste man ju jämföra exakt samma platta. Det varierar ju kraftigt i priser på kakel.

Det är en viss prisskillnad på om du köper en kakelplatta från Italienska Imola på kakelvaruhuset jämfört med en "no-name"-kakel på Silvan.

Jag upptäckte att Bisazzamosaik (www.bisazza.it) är lika dyrt i Polen där som här.
Vilka plattor köpte du i polen då ? Och vad kostar dom i sverige ?
Jag förutsätter att en platta som kostar 200kr kvm i sverige kan man kanske få för halva priset i polen ? Men jag blir väl varse det nästa helg ;)
 
Vi köpte Saloni-kakel, vita 20x40. De finns som 10x10, 20x20 och nåt mer format också...kostade typ 300 kr/kvm i polen. Det dubbla i sverige. Jag tror serien heter Happy.

Casalgrande Padana tillverkar klinkern vi köpte. Kostar ca 250-300 i polen, och kostade väl en sisådär 400-600 i Sverige. I synnerhet bårder och specialplattor var skitdyra i Sverige.

se http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2006_februari.html för lite bilder på kaklet och klinkern.
 
Fasting65 skrev:
Vi köpte Saloni-kakel, vita 20x40. De finns som 10x10, 20x20 och nåt mer format också...kostade typ 300 kr/kvm i polen. Det dubbla i sverige. Jag tror serien heter Happy.

Casalgrande Padana tillverkar klinkern vi köpte. Kostar ca 250-300 i polen, och kostade väl en sisådär 400-600 i Sverige. I synnerhet bårder och specialplattor var skitdyra i Sverige.

se [länk] för lite bilder på kaklet och klinkern.
Tackar..
 
Fasting65 skrev:
Vi köpte Saloni-kakel, vita 20x40. De finns som 10x10, 20x20 och nåt mer format också...kostade typ 300 kr/kvm i polen. Det dubbla i sverige. Jag tror serien heter Happy.

Casalgrande Padana tillverkar klinkern vi köpte. Kostar ca 250-300 i polen, och kostade väl en sisådär 400-600 i Sverige. I synnerhet bårder och specialplattor var skitdyra i Sverige.

se [länk] för lite bilder på kaklet och klinkern.
Och förresten Köpte du all kringutrustning/material där också ? fixbruk tätskikt och dyl?
 
Sorry för sent svar, men har varit borta en vecka...

Jag hade fix kvar från tidigare badrumsbygge, så det behövdes inte, men polarn köpte gucka och fix. Det finns pengar att spara där. Polacker använder dock inte gucka i lika stor omfattning som vi, så det kan ta ett tag att övertyga dem att man verkligen ska ha de mängder man räknat ut.

Mapei är nog vanligast i Polen. Agena har dock börjat sälja PCI också.
www.mapei.se
www.pci-sverige.com

det finns pengar att spara på sånt, fast det väger ju en del precis som kaklet, så transporten kan ju bli kostsam.
 
Har precis kommit hem från 2 dagar i Gdansk.....måste säga att jag tycker att prisskillnaden är överdriven om jag läser vad som står i många foruminlägg.
Det jag upptäckt och kunnat se utifrån besök på Leroy Merlin och Castorama och några mer generella mindre bygghandlare samt kakelaffärer är...:
Trägolv: inte just nån skillnad på pris p parkett om man jmf med Byggmax och Krauta men större utbud förstås, stavparkett billigare, ekplank hittade jag inte??
Kakel o klinker: Stort utbud men inte alltid mkt billigare, enkelt lågkvalite på t.ex Leroy och Castorama ä är inte mkt billigare än Krauta och utbudet är större men mycket som är "fult" för en svensk eftersom vi inreder lite annorlunda än man gör i Polen. Det finare  verkar lite billigare men inte mycket, jag skall kolla vidare här i Sverige innan jag kan säga skillnaden, nåt för 200 i Sv kostar inte 100 men däremot har jag intrycket att kakel för 500 här kostar 350 där men då skall det hit också....
Verktyg: skiljer inte mkt
Vitvaror: skiljer jättelite på etablerade märken, passa på när det är kampanj i Sv så är det nog ganska lite skillnad, mycket mer gasspisar förstås.
VVS: Här är monopolet kvar i Sv, verkar mycket billigare där...men hur mkt använder man...och hur lätt är det att få en konservativ rörmokare som man är glad att man hittat att använda det material du köpt i Polen?? Gör man jobbet själv och skall bygga ett helt hus så är det nog en guldgruva
Marksten och riktig gatsten är mycket billigare men förstås tungt att frakta, skall man ha mycket finns det pengar att tjäna.

ÅTerkommer med mer fakta när jag kollat upp och jmf mer samt fått  in lite offerter.

...lite besviken är jag, men det känns skönt att ha lite bättre koll och ha varit där själv, nu vet man mer när det är värt besväret.
 
Jo så är det nog Perro, som Du redovisar, det skall nog till ett stort inköp, om det skall löna sig, och å andra sidan får man inte ned så mycket i kofferten på Ladan ;D.
Men kolla även annat, när du skall dit igen, som kök, om det är samma mått som våra, om bänkskivorna är 600 och bänkskåpen 580mm djupa.
Vad gäller skeppsgolv, så verkar det som Junkers har en drive nu. På Bulltofta bygg Mö, såg jag att dom sålde golvet för 570:- kvm, men men det var inte samma som jag kollat på tidigare, originalet är ca 18mm, detta var ca 12mm.
 
Jag hann tyvärr inte in på någon speciell kökstillverkare men dom hade en hel del kök utställda på Leroy Merlin och det var så fult att jag inte ens gick i närheten än mindre tog några mått. Jag har ärligt talat alldrig sett nåt värre. Det beror säkert på situationen i Polen med 10% rått rika och 90% som har det rätt taskigt....och inte har råd med några kök ens i IKEA-klass.

Var förresten på Krauta idag och den nya Litiumdragaren som Bosh släppt i gröna serien var billigare där än i Polen (mina kompisar köpte nämligen såna). Det beror säkert på att kronan försvagats på sistone (2.25-->2.4 mot Zloty) och riktpriserna är exakt dom samma men sattes för några mån sen.
 
Perro skrev:
Har precis kommit hem från 2 dagar i Gdansk.....måste säga att jag tycker att prisskillnaden är överdriven om jag läser vad som står i många foruminlägg.
Det jag upptäckt och kunnat se utifrån besök på Leroy Merlin och Castorama och några mer generella mindre bygghandlare samt kakelaffärer är...:
Trägolv: inte just nån skillnad på pris p parkett om man jmf med Byggmax och Krauta men större utbud förstås, stavparkett billigare, ekplank hittade jag inte??
Kakel o klinker: Stort utbud men inte alltid mkt billigare, enkelt lågkvalite på t.ex Leroy och Castorama ä är inte mkt billigare än Krauta och utbudet är större men mycket som är "fult" för en svensk eftersom vi inreder lite annorlunda än man gör i Polen. Det finare  verkar lite billigare men inte mycket, jag skall kolla vidare här i Sverige innan jag kan säga skillnaden, nåt för 200 i Sv kostar inte 100 men däremot har jag intrycket att kakel för 500 här kostar 350 där men då skall det hit också....
Verktyg: skiljer inte mkt
Vitvaror: skiljer jättelite på etablerade märken, passa på när det är kampanj i Sv så är det nog ganska lite skillnad, mycket mer gasspisar förstås.
VVS: Här är monopolet kvar i Sv, verkar mycket billigare där...men hur mkt använder man...och hur lätt är det att få en konservativ rörmokare som man är glad att man hittat att använda det material du köpt i Polen?? Gör man jobbet själv och skall bygga ett helt hus så är det nog en guldgruva
Marksten och riktig gatsten är mycket billigare men förstås tungt att frakta, skall man ha mycket finns det pengar att tjäna.

ÅTerkommer med mer fakta när jag kollat upp och jmf mer samt fått  in lite offerter.

...lite besviken är jag, men det känns skönt att ha lite bättre koll och ha varit där själv, nu vet man mer när det är värt besväret.
Jaha o så kom man ner på jorden igen, men jag har ändå rätt så höga förväntningar när jag åker nästa söndag. Kanske inte på trägolv då, men klinker o kakel borde man kunna tjäna en hacka på tycker jag. Ska i alla fall köpa gips skruv 2kg för 46kr... de e billigt ;)
 
Det är kul att gå på Imextop32 och Agena, dom har ett stort sortiment, OBS att det är beställningstid bara! Speciellt om man gillar det dom har på extrapris så kan man göra en del. Tänkte kolla igenom på några speciella plattor mer exakt vad det kostar i Sverige med lite volymrabatt under veckan...så får vi se vad det skiljer mer exakt. Ha det så kul.
Kranar Grohe verkade vid en anblick vara billigare men när jag kollade på billiga web siter idag så skilde det inte ens så att det täcker frakten...man får som sagt vara vaksam!
Min kompis kollade dock vvs-delar (vanliga plaströr) och det hans såg var en tredjedel!! Gatsten kollade jag igår och nåt exempel kostade 7 kr st i Sv och 1:50 i Polen....så som sagt, bara man har koll så:)
 
Perro: bra sammanfattning på hur jag också känner. Sten, betong, tegel är varor som är billiga i Polen, men sen ska man ju ta hem grejorna också....

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.