Hej bästa Byggahus!

Jag försöker luska ut ifall det finns någon isolering i vårt garage betongplatta.

Det finns en synlig kantbalk på 400mm.

Har grävt och tagit foto underifrån, det ser ut som frigolit på bilden, men känns som sten när jag rör på det.


Vad tror ni det kan vara för något?
Tack för svar!!
 
  • Närbild av grov textur som liknar frigolit under en garageplatta, men som beskrivs som stenliknande vid beröring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grävd öppning under garageplattan visar kantbalk, rör och stenliknande material som misstänks vara isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Texturerad yta som liknar frigolit men känns som sten under en betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
När är det byggt?

Det ser ut att kunna vara LECA. Om "kulorna" ca 10-15mm i diameter och är hårda som sten på ytan tror jag det är LECA.
Går det ganska lätt att köra in en spik eller skruvmejsel i materialet och det som rinner ut är grå/svart är det nästan säkert LECA.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Det är lecakulor (y)
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Det är en armerad kantbalk av lecakulor. Produkten är inte så gammal så du kan nog utgå ifrån att det finns isolering (antagligen frigolit) under plattan.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Ja, det är det. Den är 25 cm tjock vilket ger samma isoleringsförmåga som 12,5 cm mineralull, vilket är OK som kantisolering av betongplattan. Under betongen behövs det frigolit. Hur tjock den är kan du kanske känna dig fram till underifrån.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Mikael_L
25 cm LECA motsvarar mer ca 5-6cm mineralull
 
Kantbalkarnas lambdavärde ligger på 0,10 och mineralull på 0,037 så det korrekta svaret är 9,25 cm. Jag brukar, lite slarvigt det medges, räkna med halva värdet jfrt med mineralull.
 
Det är inte Leca murblock utan en färdigputsad kantbalk. Jag kollade också på Webers hemsida. Jag har själv använt denna typ av balkar.
 
Mikael_L
Hej!

Nu har vi bilat upp lite och det fanns ingen frigolit under plattan :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.