Hej,
Vi ska bygga en villa med garage. Villan i sig är inget problem. Detaljplanen medger garage på 30 m2, vilket vi anser vara i minsta laget.
Tomten vi har är en bergstomt med en platå uppe och en nivåskillnad på ca. 3.5 meter. Huset kommer att ligga uppe på platån.
Vi funderade då på att spränga ut ett garage i slänten som redan finns. Det skulle i så fall bli ett garage ungefär som i suteräng men inte under huset men med täckt tak.
Handläggaren kommer då tillbaka efter att ha "djupdykt i detaljplanen" med beskedet att eftersom detalplanen inte medger "Marken får byggas under med planterbart bjälklag" eller
"Marken får byggas under med körbart bjälklag" är det inte tillåtet att bygga detta.

I detaljplanen finns inga sådana begränsningar. Min fråga är då att om detta inte står i detaljplanen är det då en begränsning eller en tolkning från handläggaren?

Tacksam för lite klarhet om någon kan hjälpa till med det:)
/Tomas
 
Min uppfattning är att handläggaren har fel. Lägg gärna upp plankartan.
 
Hej,
Här kommer hela biten. Det gäller tomten 11:34, den övre av dom 2 tomterna för villor.
Tack på förhand.
/Tomas
 
Hur stort blir garaget räknat i BYA? Om det är soutteräng eller nersprängt/grävt i marke/berg ska inte spela roll. Gissar också att handläggaren cyklat lite snett...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur stort blir garaget räknat i BYA? Om det är soutteräng eller nersprängt/grävt i marke/berg ska inte spela roll. Gissar också att handläggaren cyklat lite snett...
Jag har ställt frågan själv men inte fått något svar. Det enda jag vet är hur man räknar om man har sutteräng plan på huset. Då blir det 6 meter in och resten blir då biarea.
Så om jag gör garaget 5 brett och och 12 meter djupt så är byggytan 30 m2 och 30 m2 biarea i värsta fall.
 
BYA har inget med biytor att göra, så du kan inte tänka som du skriver. Tex, du spränger in 100m2 i berget, på sidan eller under huset spelar ingen roll, du har bara garageporten mot det fria så att säga. Då har du ingen BYA alls. Du kan då även sätta upp 30m2 garage ovan mark.
 
Det var så jag hade hoppats man skulle se på det. Det man kommer att få är ett överhäng ovan ingången. Det skulle man väl kunna kalla BYA misstänker jag.
Men när han nu kommer med dessa nya argument att det måste stå i detaljplanen

"Marken får byggas under med planterbart bjälklag" eller
"Marken får byggas under med körbart bjälklag"

Då vet jag inte vad jag ska göra längre. Jag är inte sugen på att hissa vit flagg ännu men det här var inte vad jag hade väntat mig. Jag kan ju som han säger bygga ett garage på 30 m2 + ett attefallshus och en friggebod.
Det känns inte rätt att när man håller på och förverkligar sina drömmar gällande husbygge behöva stå tillbaka på det här. Dessutom i en region där större garage behövs.
Jag är ingen expert på detta men har svårt att förstå när det inte är nämnt i detaljplanen att det med automatik blir ett nej.
Vad som skulle vara bra är något argument mot hans teori.
 
Lusläs PBL, plan och bygglagen samt Boverkets regler om just bygga under mark, eller delvis så hittar du säkert något bra. Be om att få ett utlåtande av chefen på kommunens bygglovsavd eller högre upp. Dom måste kunna motivera sina beslut med lagar och bestämmelser, inte egna hittepåsaker.
 
Har så smått börjat med det. Jag ska be dom att visa mig vad dom refererar till så får vi väl se vad som händer.
Stort tack
/Tomas
 
Hemmakatten
En granne fick bygglov för en mindre byggnad, ca25-30 kvm ingrävd i en sluttning. Det enda som syntes var framsidan som var helglasad. Taket var en fortsättning på gräset. Jättesnyggt och fint inlagt i naturen. På bygglovet stod att boarean var dessa 25-30kvm. Dvs hela byggnadens area var med, inte en endaste liter biyte-kvm.
 
Trevligt för grannen. Det skulle bli snyggt hos mig också. Enligt min handläggare så måste symbolen ringprickad eller ringmark finnas i detaljplanen för att få bygga under jord, Din granne kanske har det i sin detaljplan.
Angående boarea under marknivå är jag inte säker hur man räknar. Grannen kanske ansökte om just det han fick.
I mitt fall handlar det om att komma runt dom 30 m2 BYA som finns i detaljplanen, det kanske är där skon klämmer och jag får en annan regel slängd i ansiktet istället.
 
Hemmakatten
Nej, på grannens detaljplan (jag tillhör samma) finns det inga sådana ringmarkeringar. Anledningen till att jag skrev inlägget var dels för att visa att kommuner uppenbarligen agerar annorlunda, dels för att visa att åtminstone denna kommun ansåg allt vara BYA. Jag såg ritningarna. (Denna byggnad blev för övrigt inte byggd av någon anledning, kanske att det blev för dyrt.)
 
Nej så är det ju tyvärr. Här är dom notoriska för att fälla istället för att fria.
 
Om jag tolkar din beskrivning rätt så har byggnadarea eller area på komplementbyggnad (garaget) inte med saken att göra när det gäller vad bygglovhandläggaren hänvisar till.

Det du vill göra är ett "underjordiskt" garage eftersom det ovanför finns mark och inte bara garagetaket (om jag tolkat rätt?) För att kunna bygga något sådant krävs en planbestämmelse som säger just marken får byggas under med körbart/planterbart bjälklag.

Sådan planbestämmelse är markerad med ringprickad mark i detaljplaner före 1 jan 2015.
 
Totto70 Totto70 skrev:
Jag är ingen expert på detta men har svårt att förstå när det inte är nämnt i detaljplanen att det med automatik blir ett nej.
Så är det ju i detaljplaner. De tar upp vad du får bygga, det är inte så att allting som inte är uttryckligen förbjudet är tillåtet. Det är ju samma princip med dina 30 kvadratmeter garage. Att det är nämnt innebär att du får bygga 30 kvm garage. Om det inte hade stått något om garage över huvud taget hade det inte betytt att du fick bygga hur stort garage som helst.

Men jag förstår att det är knepigare att tänka på och sätta sig in i när det handlar om mer ovanliga saker som exempelvis ringprickad mark (iaf i småhusbebyggelse är den ovanlig).

Det du kan göra är ju att försöka få igenom det som mindre planavvikelse. Om det är möjligt har jag ingen aning om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.