Hej!

Flyttat in i vårat nya hus i helgen, äntligen! Eller ja, det är från 1906, men det är nytt från oss.

På ganska många ställen på fasaden är det röta i ändträet. Kan vara 15-30cm upp.
Man har "glömt" snedsåga och troligtvis inte heller oljat ändarna.

Går detta att lösa på något vis utan att byta hela fasaden? Vi har många projekt i huset och skulle föredra att inte börja med att byta hela fasaden.
 
Jag har kapat bort en rejäl bit av panelen på verkstan och satt Steni-skiva in bakom panelen i väntan på en lite större renovering.
Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Jag har kapat bort en rejäl bit av panelen på verkstan och satt Steni-skiva in bakom panelen i väntan på en lite större renovering.
Protte
Blir nog tyvärr fult för oss då vi har gammal torpargrund med stora stenblock under, skulle se märkligt ut om det var stenblock, sen steniskiva, sen panel. Men tack för tipset.
 

Bästa svaret

S
Jag renoverade en villa för nått år sedan med liknande problem. Jag kapade bort ca 20 cm med cirkelsågen och monterade en liggande offerbräda med tillhörande plåt. Blev skitsnyggt till en bråkdel av kostnaden.
 
Jag har sett många varianter av den operationen som Stadsfiskalen föreslår. En del både snygga och hållbara. En del misslyckade konstruktioner som leder in vattnet bakom fasaden. En del anskrämligt fula.
Sätt tid på att göra rätt så blir resultatet bra och så kanske fasaden håller 50 år till.

Annars är det inget problem att kapa av enskilda bräder en halvmeter eller meter upp och skarva dem. Bara man ser till att snedsåga alla skarven ordentligt så vattnet inte rinner in i dem så kan en sådan reparation förlänga fasadens livstid med många årtionden.
För 20 år sedan var jag med och lappade en fasad från sekelskiftet 1900 på det viset och den kommer säkert att hålla i minst 40 år till.

Förresten behöver man inte byta alla fasader på att hus om någon sida är dålig. Det är helt normalt att bräda om till exempel sydsidan när den är kaputt och då kanske bräderna på de andra väggarna håller i 100 år till.... och om 100 år behöver också den nya sydsidan förnyas igen.
 
  • Gilla
eppeee
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.