Hej
Jag häller på och renoverar mitt hus. Två rum på övervåningen skall fixas. övervåningens "golvbakssystem" är av trä. Har kottlingar i mellan alla bärande balkar därpå ligger glovspånplattor och på det har jag flytspaklat golven för att få dem plana. Har i ett av rummen lagt en 5 mm foam från Bauhaus och därpå parkett. Stegljudet till rummen under blev höga. Hur gör jag nu för att det inte skall bli så högt stegljud i det andra rummet? Har någon några bra förslag.

:rolleyes:
 
L
Enda jag kan komma på är att byta isoleringen mellan planen. Det finns speciell som dämpar ljud mycket mera än vanlig isolering. Annars så är det nog dubbla lager foam. Samt köp en tjockare laminat. Helst riktig 12 mm parkett.
 
Har funderat på att lägga en foam och sedan golvgips flytande på det och sedan foam under parketten. Några funderingar angående det?
 
L
Jag skulle nog limmat ett lager golvspån till. Det bygger en hel del. Men samtidigt förstärker det golvet också.
 
Varför limma ett extra lager golvspån? Golvet är tillräckligt starkt och plant i sig
 
Jag fyllde hela mellanbjälklaget med stenull i ett nytt hus. Det ska vara tungt material, det tar det mest störiga ljudet så det mer blir dovt ljud istället för klart ljud. Stegljuden är helt Ok. Dunsar mest. Dock lyckats få knarr istället pga taskigt monterade golvspånskivor av tidigare byggare (tog över halvklart hus).
 
Foam är värdelöst för att minska stegljud och ger dessutom problem med trumljud. För att minska stegljud måste man separera byggdelar och öka vikten. Det finns en hel del skrivet om det här på forumet.
 
  • Gilla
RSRC och 1 till
  • Laddar…
FG FG skrev:
Foam är värdelöst för att minska stegljud och ger dessutom problem med trumljud. För att minska stegljud måste man separera byggdelar och öka vikten. Det finns en hel del skrivet om det här på forumet.
Öka vikten gör man väl med golvgips. Har funderat på ett lager med cellplast (Jackopor S80) som bygger 1 cm och på det golvgips. Tänkte att cellplasten inte skulle leda ljudet vidare och gips stå för tyngden eller är det bättre med två lager golvgips?
 
Som FG skriver behöver konstruktionerna frikopplas från varandra. Det görs med för ändamålet anpassade sylomerremsor som läggs mellan golvbjälkar och den frikopplande golvkonstruktionen. Stepisol kan också användas.
Golvet byggs sedan med tex ceminwood el flera lag golvgips med dämplim emellan. Skivmaterialet får ej skruvas och släpps runt om från vägg.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Som FG skriver behöver konstruktionerna frikopplas från varandra. Det görs med för ändamålet anpassade sylomerremsor som läggs mellan golvbjälkar och den frikopplande golvkonstruktionen. Stepisol kan också användas.
Golvet byggs sedan med tex ceminwood el flera lag golvgips med dämplim emellan. Skivmaterialet får ej skruvas och släpps runt om från vägg.
Det låter som ett klokt råd. Nu är ju golvet redan flytspaklat så man kan väl försöka med stepisol på golvet och uppdraget på sidorna samt golvgips som limmas (ej skruvning). Försökte googla på stepisol men var kan man köpa det? Verkar inte vara en vanlig vara.
 
Kontakta Stepisol direkt i Järfälla.
 
Det är knepigt att få det bra när golvspånet redan är på plats, delvis med tanke på bygghöjden.

Med Stepisol blir golvet gärna lite svampigt.
Om man ska ha golvspån -> Stepisol -> golvgips/trägolv, så bör den delen som ligger över Stepisolmattan ha hög vikt, annars får man högt trumljud och svampighet. Därför vore det bra med 2-3 lager gips på Stepisolmattan, men det blir för hög bygghöjd då antar jag.

Ett alternativ är att lägga 2-3 lager golvgips och en tunn stegljudsdämpande matta typ decibeX 2400PRO eller Aprobo. Dessa har dock inte så stor effekt på träbjälklag.

http://www.aprobo.com/sv/decibel/decibel-2

Björn kanske har någon tanke om vad som skulle ge bäst resultat?
 
Redigerat:
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
FG FG skrev:
Det är knepigt att få det bra när golvspånet redan är på plats, delvis med tanke på bygghöjden.

Med Stepisol blir golvet gärna lite svampigt.
Om man ska ha golvspån -> Stepisol -> golvgips/trägolv, så bör den delen som ligger över Stepisolmattan ha hög vikt, annars får man högt trumljud och svampighet. Därför vore det bra med 2-3 lager gips på Stepisolmattan, men det blir för hög bygghöjd då antar jag.

Ett alternativ är att lägga 2-3 lager golvgips och en tunn stegljudsdämpande matta typ decibeX 2400PRO eller Aprobo. Dessa har dock inte så stor effekt på träbjälklag.

[länk]

Björn kanske har någon tanke om vad som skulle ge bäst resultat?
Jag har funderat på alla inlägg och nu har jag ett nytt förslag, styrker nog 5 cellplast ur brandsynvinkel,
Underlagsskiva Barelink 3 mm, 2 lager golvgips flytande (13+13mm), underlagsskiva igen (3 mm), Parkett (14 mm) = 46 mm vilket är OK att höja golvet med (tom 50 mm) är OK
 
För bästa effekt läggs sylomerremsor mellan golvbjälkarnas ovankant och det tunga flytande golvet. Principen bygger på ett så tungt golv som möjligt ligger mekaniskt frikopplat från befintligt golvbjälklag. Massans sänker resonansfrekvensen i det flytande golvet, vilket är önskvärt i detta fall.

Eftersom golvspån och flytning redan är gjord, föreslår jag att du lägger Stepisol ( i den tjocklek som slutlig konstruktionshöjd tillåter) på det spacklade golvspånet. Därefter Ceminwood el. 2 lag limmade golvgips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.