Hej!

Vårt husbygge började som en ombyggnation/tillbyggnation på ett hus från 30-talet i riktigt dåligt skick. Vi fick bygglov på ombyggnation/tillbyggnation men då vi skulle göra om så mycket (endast behålla krypgrund/bottenplatta och eventuellt vissa väggar) så åkte vi på krav som man vanligtvis ska hålla sig till vid nybyggnation (tillgänglighetskrav m.m).

Vi har gjutit till nya bottenplattor för utbyggnad och ökat husvolymen med kanske 250-300%. De väggar som eventuellt skulle behållas rev vi pga skicket.

Så det enda vi har kvar från det ursprungliga huset är krypgrunden, som även den delvis reparerats/bytts ut på vissa ställen. På det har vi rest ett helt nytt hus, dragit nya ledningar (V/A, el m.m).

Min fråga är då om man på något sätt kan "klassa" detta som en nybyggnation? Hur/vem avgör detta och hämtar Skatteverket tex ut bygglov från kommunen? Kan man be kommunen omvandla bygglovet till en nybyggnation i efterhand i så fall.

Tacksam för svar!
 
Hemmakatten
För mig låter det här som en nybyggnation med tanke på omfattningen.

Du måste ta kontakt med kommunen för att revidera bygglovet.

Skatteverket får automatiskt uppgifter från kommunen och skickar en fastighetsdeklaration till dig. Vid om/tillbyggnad räknas ett nytt värdeår fram som brukar bli ett genomsnitt av husets byggnadsår och nu/tillbyggnadsåret. I ditt fall vill du ha ett helt nytt värdeår (=2017). Jag skulle ta kontakt med Skatteverket också, de har en speciell avdelning som enbart sysslar med liknande frågor.
 
  • Gilla
dawid
  • Laddar…
Förstår inte riktigt. Du har fått ett bygglov som du inte har följt? Har du gjort mer åtgärder utöver bygglovet?
För den här omfattningen borde kommunen krävt KA, vad säger den?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
För mig låter det här som en nybyggnation med tanke på omfattningen.

Du måste ta kontakt med kommunen för att revidera bygglovet.

Skatteverket får automatiskt uppgifter från kommunen och skickar en fastighetsdeklaration till dig. Vid om/tillbyggnad räknas ett nytt värdeår fram som brukar bli ett genomsnitt av husets byggnadsår och nu/tillbyggnadsåret. I ditt fall vill du ha ett helt nytt värdeår (=2017). Jag skulle ta kontakt med Skatteverket också, de har en speciell avdelning som enbart sysslar med liknande frågor.
Tack för utförligt svar! Jag tänkte att jag hör med skatteverket först och sedan talar jag med kommunen om eventuell revidering om det är så att skv går på "klassificeringen" av bygglovet.
 
J Joswen skrev:
Förstår inte riktigt. Du har fått ett bygglov som du inte har följt? Har du gjort mer åtgärder utöver bygglovet?
För den här omfattningen borde kommunen krävt KA, vad säger den?
Jo, bygglovet har vi följt. Däremot så fick vi "igenom" det som en ombyggnation/tillbyggnation när det lika gärna hade kunnat klassas som en nybyggnation med tanke på omfattningen. Tex så sa vi att vi eventuellt skulle behålla vissa delar av byggnationens väggar eller att vi eventuellt skulle riva dom och resa nya. Så mycket lämnades lite "otydligt" och bygglovet klassades som ombyggnation/tillbyggnation vilket blev en lägre kostnad för ansökan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.