Har fått avslag på ansökan om mur 80-110 cm över gatan, (gatan lutar). 50cm har de som bygglovsfri höjd.
Anledningen de angav muntligt då jag ringde och frågade var att mur inte passar in och stänger/avgränsar för mycket och det finns nästan inga murar på området. De hade fysiskt varit på plats och tittat, sa han.
Kollade själv runt i de närmaste kvarteren och finner då ca 20 hus (ca 50%) som har mur mot gatan i varierande höjder från 70-130 cm.
Nu kan ju alla dessa vara svartbyggen, men känns ju inte troligt.
Jag tänker överklaga detta beslutet och undrar då om det finns någon bra paragraf att hänvisa till som säger att om "grannen" har fått bygga så, så kan man inte neka.

Finns det ingen sån bra paragraf så är nästa fundering att det kommer ju till en ändring i lagen inom bygg den 1:a juli, gör denna lagändring det lättare för mig att få igenom muren då?

Någon som har bra tips på vad man skall ange som skäl för ändring av beslutet?
 
Om det är vanligt med mur, är ju deras argument felaktigt. Bildbevis brukar vara bra :)
 
Kolla i kommunens diarie. Om du kan hitta dokument där som påvisar ett godkännande under samma förutsättningar i ditt område så ska det inte vara några problem. Kommunen måste behandla alla lika och måste därmed vara sakliga. En tjänsteman får inte "tycka" kring ett ärende, det är inte relevant.

Detta är mycket tydligt i kommunallagen: https://lagen.nu/1991:900#K2P2
 
Be som sagt om att få ut bygglovshandlingar på de fastigheter som har mur (det är offentliga handlingar).
Alla ska givetvis behandlas lika, men varje ärende hanteras ändå separat och bara för att misstag gjorts tidigare behöver det inte göras igen.
Håll dig till 80cm vid utfart så borde det ändå fungera om deras enda argument är att det inte passar i området där som du säger redan finns murar.
 
När det gäller bygglov så kan man tro att alla ska behandlas lika, men så fungerar det inte. Att grannen har en mur innebär inte att du får bygga en mur. Det är bedömning från fall till fall och tidsperioder påverkar. Helt plötsligt kan kommunen få för sig att det inte ska få byggas en viss grej.
Vi ville bygga takkupor för ett tag sedan och kommunen menade då att det inte får byggas takkupor i området. Jag gick runt och räknade och fotograferade takkupor och eftersom det finns över 100 takkupor i området tänkte jag att det är självklart att jag också får bygga, men icke, sbk hade helt plötsligt bestämt sig för att det inte får byggas takkupor.
 
N nexustwins skrev:
Kolla i kommunens diarie. Om du kan hitta dokument där som påvisar ett godkännande under samma förutsättningar i ditt område så ska det inte vara några problem. Kommunen måste behandla alla lika och måste därmed vara sakliga. En tjänsteman får inte "tycka" kring ett ärende, det är inte relevant.

Detta är mycket tydligt i kommunallagen: [länk]
Sant, men samtidigt så har plan- och bygglagen förändrats flera gånger på senare tid och möjligheterna för byggnadsnämnden att medge avvikelser är mycket mindre idag. Jämför man med byggnadslagen innan 1987 är det enorm skillnad. Så om grannar har fått bygga mur för länge sedan innebär inte det att man nödvändigtvis får det idag.

Däremot om kommunens enda argument är att det är ovanligt i området och detta inte är korrekt, då har man ju något att driva vidare :)
 
Har du fått ett faktiskt avslag eller har de sagt att du nog inte kommer få bygglov och därmed skippat att pröva det hela?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Kommunen har sitt planmonopol att luta sig mot och då är det tyvärr inte så mycket man kan göra.

Ta reda på om det byggdes tidstypiska murar/staket när området byggdes. Vissa områden hade t.ex. stenmurar eller trästaket när området planerades.

Hör med grannarna om de har några invändningar. Sedan får du väl skicka in bygglovsansökan med ritningar på en mur som passar in och hoppas på det bästa.
 
Intressant det här. Olika tolkningar framförs. Vem har rätt? Min tolkning av det Ni skriver - (har inte egen juridisk eller högre förvaltningskompetens) - och den paragraf som hänvisas till är att vi "medlemmar" har lika rätt till behandling av våra ärenden - men inte rätt till lika behandling. Det står "sakliga skäl" vilket väl räcker för att göra skilda bedömningar i liknande fall för kommunen. Dvs att tjänstemän (förvisso i strid med andemeningen som påpekas ovan) "tycker" - men att de har befogenhet till det. På delegation eller praktiskt då nämnder och utskott väl sällan går emot eller läser in sig på detaljer annat än i större ärenden med "politisk laddning"?? Känns som att sökanden får slåss med väderkvarnar. :cry::cry::cry:
 
Det som någon gång varit OK att bygga jml PBL är inte alltid lika gångbart något årtionde efter. Exempelvis plåtfasader, fula som stryk, gavs det bygglov till på delegation av tjänstemännen på 80- och 90-talet i min hemstad. Nu skulle de aldrig tillåtas i samma lägen vare sig i ny- eller ombyggnation.
 
L
Om du har 20 hus i området med mur hade jag letat upp deras fastighetsbeteckningar och skickat in ett mail till kommunen där du vill begära ut samtliga bygglovshandlingar rörande dessa fastigheter. Då har du ett bra underlag på hur de ansökt. Du kan sedan hänvisa till dessa när du överklagar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag har ansökt och fått avslag, just för att kunna överklaga och få saken (förhoppningsvis) mer rättvisst prövad.
Tänkte att det kanske blir lättare att få igenom min önskan om man kunde hänvisa till att flera grannar har en mur och få borde jag också få bygga en mur. Men det kanske inte är så lätt i praktiken...
Trodde i min enfald att vi alla var lika inför sådana här beslut. Har nu 2 veckor på mig att överklaga, vilket jag kommer att göra. Kommer att bifoga bilder och uppgifter på alla grannars murar. Men man kanske även skall begära ut deras bygglov, om det nu finns?
Frågan är till vilken nytta, om spelreglerna har ändrats under tidens gång?
Vill också gärna ha engod relation med kommunen och inte framstå som en jobbig rättshaverist.
Men jag håller er uppdaterade...
 
Utifrån vad du skriver så har du god chans att vinna ett överklagande till högre instans. Men var som andra sagt noga med att skicka med bildbevis på hur det ser ut i området, gärna lite statistik (som du verkar vara inne på redan) på hur det ser ut i de närmaste kvarteren, samt i ditt eget kvarter.

Bråkas det runt detta så finns det ju en del andra knep man kan använda sig av. Exempelvis så kan man bygga ett halvmeter högt fundament för muren och höja marken runt detta med en halvmeter, låta detta ligga i två år, sedan sänka den en halvmeter där du inte vill ha muren, samt bygga muren på den höjda delen som inte tas bort (fundamentet). Det är lätt att gå runt regler när det gäller marklov...
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
L
G Glad_Amatör2 skrev:
Jag har ansökt och fått avslag, just för att kunna överklaga och få saken (förhoppningsvis) mer rättvisst prövad.
Tänkte att det kanske blir lättare att få igenom min önskan om man kunde hänvisa till att flera grannar har en mur och få borde jag också få bygga en mur. Men det kanske inte är så lätt i praktiken...
Trodde i min enfald att vi alla var lika inför sådana här beslut. Har nu 2 veckor på mig att överklaga, vilket jag kommer att göra. Kommer att bifoga bilder och uppgifter på alla grannars murar. Men man kanske även skall begära ut deras bygglov, om det nu finns?
Frågan är till vilken nytta, om spelreglerna har ändrats under tidens gång?
Vill också gärna ha engod relation med kommunen och inte framstå som en jobbig rättshaverist.
Men jag håller er uppdaterade...
Att hålla en god relation med kommunen gör man genom att vara trevlig och saklig inte genom att avstå från frågor om du frågar mig. Kommunen är till för dig och inte andra hållet. Begär ut handlingar samt få dem att förklara vilka paragrafer och lagar de hänvisar sina beslut till. Då kan du hitta vägar att överklaga.
 
Sverige, ett "fritt land"? Hahaha, eller snarare gråt,gråt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.