45x145 tror jag blir bra.
 
Tack för svar! Har en till fråga som gäller något helt annat.

Jag kommer att ha tjockt med glasull i dom främre hörnen också. Akustikern pratade om något med att ha isoleringsskivor mot en yttervägg kunde skapa kondens i väggen och mögel. I och med att det den inre väggen blir varmare än den yttre på något sätt. (osäker exakt på vad han menade) Han är inte snickare och visste inte om det blir problem i mitt fall.

Men vad tror ni? Väggen är 4,25 m bred och kommer vara täckt av glasull 118 cm på varje sida. Kommer det att bli ett problem? Jag vet att en på ett annat forum sade att hans vägg vart alldeles svart när han tog bort sina hörnabsorbenter. Bör jag oroa mig?
 
  • 3D-ritning av ett rum med isoleringsskivor i hörnen och inredning såsom skrivbord och soffa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När du bygger "superchunks" lämnar du en luftspalt längst in mot väggarna så det blir en ventilerad konstruktion. Ljudabsorptionen kommer ändras ytterst marginellt vs. om du fyller facket ända in. Samma sak gäller för framväggen som även den bör absorberas med så djup konstruktion som är möjligt.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
När du bygger "superchunks" lämnar du en luftspalt längst in mot väggarna så det blir en ventilerad konstruktion. Ljudabsorptionen kommer ändras ytterst marginellt vs. om du fyller facket ända in. Samma sak gäller för framväggen som även den bör absorberas med så djup konstruktion som är möjligt.
Yay, tack för svar! Vart lite skraj att det kanske var uteslutet att ha superchunks men det går alltså? Luftspalt blir ju inga problem, jag behöver ju bara inte fylla med ull hela vägen in till väggen. Dock ligger ju reglarna mot väggen vilket borde skapa ett lufttätt skikt? I så fall, räcker det att borra hål i reglarna så att luft kan komma in utifrån rummet in i luftspalten för att uppnå tillräcklig ventilation?

Hur bred luftspalt bör jag ha förresten för att vara säker på att mögel inte kan växa?
 
Reglarna behöver du inte oroa dig för alls. Låt dom vara som dom är.

Det räcker med några cm spalt. Regla upp ett litet ventilerat bjälklag mellan bef golv och isolering. Vid sockeln sätter du ett galler. Gör på samma sätt i överkant mot tak. På så vis tillåts luften cirkulera bakom isoleringen.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Reglarna behöver du inte oroa dig för alls. Låt dom vara som dom är.

Det räcker med några cm spalt. Regla upp ett litet ventilerat bjälklag mellan bef golv och isolering. Vid sockeln sätter du ett galler. Gör på samma sätt i överkant mot tak. På så vis tillåts luften cirkulera bakom isoleringen.
Hej! Tack igen!
Lite ord där som jag inte förstår. Menar du att jag har luft mellan golv och isolering också? Och mellan tak och isolering? Och att reglarna på golvet får ett galler på sig och att jag sedan lägger isoleringen på gallret? Och gör en öppning i regeln på golvet så luft kan komma in? Förstår jag dig rätt då?
 
Reglar på högkant mot golv är bara till för stt skapa en luftspalt. Luften kommer in genom ett galler vid sockeln och ventileras ut i överkant på lämpligt ställe. Galler är bara ett förslag för att få det snyggt. Funkar lika bra med hål- eller slitsperforering. Ett alternativ till reglarna mot golv är låta isoleringen vila på hönsnät eller tunn armeringsmatta en bit upp från golv.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Reglar på högkant mot golv är bara till för stt skapa en luftspalt. Luften kommer in genom ett galler vid sockeln och ventileras ut i överkant på lämpligt ställe. Galler är bara ett förslag för att få det snyggt. Funkar lika bra med hål- eller slitsperforering. Ett alternativ till reglarna mot golv är låta isoleringen vila på hönsnät eller tunn armeringsmatta en bit upp från golv.
Fortfarande lite osäker, menar du att jag har reglar liggandes på högkant som jag sedan lägger isoleringen på? Så att reglarna bildar kanaler där luften passerar igenom? Sen har jag ett långsmalt galler framför kanalernas öppning?
 
Javisst, det viktiga är att luften tillåts cirkulera mellan ytterväggen.
 
Ok då är jag med!

Ett tillägg bara. Akustikern sade att fukten skulle uppstå inne i väggen, vad jag kommer ihåg. Och något om att den befintliga isoleringen är dimensionerad för att inte låta fukt byggas upp pga temperaturskillnader mellan ute och inne och att extra isolering kunde ändra på denna balans. Är det vad du pratar om också? Tvivlar inte på att du vet vad du pratar om, blev bara lite osäker.
 
Absolut, vi pratar om samma sak här (var i konstruktionen daggpunkten hamnar). Bra att din akustiker hade koll på detta, lätt att missa.
 
Vad gött! Blev lite osäker för en stund om ni menade samma. Då vet jag hur jag skall utforma mina superchunks då!
 
Försökte räkna ut vikten på reglarna i taket och kom upp i 63 kg, kan det stämma? Utgick från 0,5 kg / dm3 och fick fram att en 145 regel väger 3,26 kg per meter och en 120 regel 2,7 kg per meter. Själva glasullen väger 68 kg lite drygt. Reglarna dubblar ju vikten då!

Jag tänkte sätta upp taket på två konsoler och en regel med totalt åtta pluggar. Två i varje konsol och fyra i regeln. Dessa pluggar har en dragkraft på runt 30 kg styck, totalt runt 240 kg då. Taket kommer att väga 130-140 kg totalt. Räcker det att fästet håller för dubbla takets vikt för att vara säkert? Eller bör man ha mer marginal? Jag kan alltid skruva fast regeln i väggen med fler pluggar, 6 st tex. Då får jag runt 300 kg dragkraft. Vad skulle ni rekommendera? Eller snarare hur skulle ni gjort om ni hade satt upp ett tak på 130-140 kg som ni skulle sitta och arbeta under? Hur stor säkerhetsmarginal skulle ni haft?
 
Om väggarna är av betong proppar du fast reglar med vanlig spikplugg mot de tre väggarna. Då får du något stabilt att förankra konstruktionen i. Du har även möjlighet att utnyttja superchunksen som upplag för akustiktaket. Likaså en vertikal regel på varje sida mot vägg, under bakkant på akustiktaket om det behövs.
 
Måste bara först tacka för alla svar, underbart att du hjälper mig Björn!

Jag är ingen snickare men jag tror att det är som följer. Väggarna som vetter mot utsidan verkar bestå av puts och sedan lättbetong. Detta pga att jag kan spika in en träskruv utan problem. Det måste betyda att det är puts längst ut eller? Eller kan det vara lättbetong hela vägen? Kan man spika in en träskruv i lättbetong?

Innerväggarna verkar dock bestå av endast lättbetong.

Kan man använda spikplugg i lättbetong?

Vänstra väggen blir svår att fästa en regel i då den kommer att sitta framför fönstret. Dessutom sitter ventileringen ovanför fönstret. Däremot går det att fästa en i högra väggen. Vertikala reglar går utmärkt. Jag kommer att ha sådana där jag bygger superchunksen samt en tjockare absorbent vid första reflektionen i sidoväggen. Dessa kan jag ju taket låta vila på också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.