Hej!

Jag har byggt ett garage. Alla väggar står på lecablock som i sin tur står på en gjuten platta. Jag undrar vilken typ av murbruk jag kan använda på utsidan av lecablocken?
När jag gjöt fast lecablocken på plattan använde jag murbruk B. Jag fick en del över. Kan jag använda samma bruk till utsidan? Har tänkt att måla på det efteråt med samma färgkulör som huset har.

En blid på mitt garage:
Nybyggt garage med röda väggar, vit garageport och vita fönster, beläget på en gjuten platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det funkar med murbruk när det är så liten yta och strukturen inte har nån betydelse.
 
Claes Sörmland
Enligt tillverkarna så ska du slamma yta på Leca-blocken med A-bruk och kvast. Det tätar blocken så att vatten och myro inte tar sig in. Tycker du inte ytan är tillräckligt tilltalande så kan du efter detta lägga på ett lager B-bruk.
 
Tack för svaren!!

Jag gissar lite hur jag ska gå tillväga:

1. Slamma. Blanda webers cementbruk A till en en vällingliknade konsistens.
2. Vattna lecablocken och sedan applicera bruket. Tänker mig med en en borste som är något mjukare än en skurborste.
3. Vänta en dag.
4. Blanda cementbruket enligt Webers rekommendationer och lägga på med en murslev.
5. Täcka med plast.

Står att det skall hållas fuktigt i 3 dagar. Ska man vattna på det under 3 dagar, eller räcker det med att bara täcka med plast?

Jag kan inte lägga på så tjockt då husets panel (som sticker nedanför lecablocken) endast är 0.5 cm från stenen. Behöver jag ändå helst ett nät påspikat på lecablocken?
 
Hade samma fundering på mitt garage med ett varv leca. Använde först Webers Rödgrund vill jag minnas, och sen putsbruk. Inget nät. Minns inte vilket puts men det har hållt kanonbra sen 3 år tillbaka. Inte en enda spricka. Hade även samma "problem" med panel nära lecan. Fasade helt enkelt av putskanten uppåt precis under panelen.
 
Hej!
Har fortfarande inte gjort detta än, men nu är det dags.

Kan detta funka istället för Webers?:
[URL]https://www.bauhaus.se/cementbruk-a.html#full-description[/URL]
Hittade inte någon som har Webers cemtbruk A hemma där jag bor.

Först skall jag ju slamma (vällingliknande konsistens) men hur skall konsistensen vara när man väl ska "mura på"? Ska det vara samma konsistensen som med Murbruk B?

Skulle bli mycket, mycket tacksam för svar :)
 
Finner inga bra svar genom att googla eller Youtube heller. Verkar hemligt det här...
 
S
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Söker inte i första hand på danska... Men det blir ju inte riktigt rätt ändå. Jag ska slamma först för att det ska bli vattentätt enligt tidigare råd. Vet inte om det är nödvändigt? Well, verkar inte finnas så mycket kunskap här, så gör efter eget huvve. Tack för hjälpen de som svarat!
 
Murbruket blandar du enligt receptet på förpackningen. Slammar gör du genom att blanda i mer vatten...

Omöjligt att beskriva exakt konsistensen. Välling har du ju fått höra... Räcker inte det? :) :)
Alla produkter har sin egen optimala konsistens och det är inte så lätt att beskriva den med ord. Sen är det en smaksak. Den putskonsistens jag gillar är inte säkert exakt din favorit. Enklast är att du blandar till några gånger och testar på några överblivna block eller på en liten del av väggen. Jag gjorde säkert 5 olika försök innan jag kände att jag fått till en bra blandning när jag började putsa hemma i källaren. Men nu vet jag att jag gillar det nedre torrare intervallet när jag blandar till mitt putsbruk. Men i stället kanske jag vispar mitt bruk längre än vad du skulle gjort... Börjar du ana nu att det inte finns något bombsäkert sätt att beskriva detta på? Testa lite så kommer det gå galant.

Mvh
 
S
Slamma på förstalagret och sen gör som dansken lager två. Du ser ju handlaget i filmen på motsvarande storlek av din sockel.
 
Har "slammat" på ena sidan av grunden som syns minst för att öva. Det är rätt svårt att slänga på det och få det att fastna. Kom på ett knep att ta en borste och doppa i bruket och dutta på och därefter slänga på bruket. Då fastnade det lite bättre. Ska köra nästa runda med "fastare" konsistens i morgon.

Det är som sagt trial and error med konsistensen på slamningsbruket. Konsistensen på nästkommande lager har jag bra koll på. Undrar fortfarande om slamning är nödvändigt för att få lecablocken vattentäta, eller slammar man bara för att få nästkommande lager med bruk att fästa bättre? Jag fortsätter att slamma i alla fall.

Jag kanske inte har rätt verktyg för detta. Har bara en fyrkantig muraslev som jag använder. känner inte att jag har lust att köpa en massa olika saker bara för den lilla randen jag ska mura. Jag är väl snål antar jag...
 
såhär blev det:
1pbg.jpg

Fick inte murcementen att fastna så bra på själva betongplattan, så struntade i det och lade endast murcementen på lecablocken.

Jag ska måla det hela och har förstått att man skall använda silikatbinder innan man målar. Det jag hittar är Beckers silikatbinder men ser bara ut att finnas i dunkar på 5 liter. Känns onödigt då det bara kommer att gå åt typ en liter eller så (gissar igen).

Finns det någon annan silikatbinder än Beckers som kan funka lika bra och finns i 1 liters flaskor?

(Ja, jag ska fixa med markstenen där runt grunden samt fylla med sjösten mellan marksten och grunden när jag målat) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.