Hej,
Utmärkt forum det här.
Jag har last en del utan att skriva inlägg men nu när det är dags att fråga så fick jag registrera mig.

Jag kommer behöva konstruktionsritningar till en utbyggnad av ett litet hus som ska få 40 m2 tillbyggnad. Inledningsvis med källare och markplan och framöver inredd vind.
De offerter jag fått verkar rätt dyra.
Måste det vara så dyrt? Det är knappast första betongplattan, murade källarväggen och väggarna som har uppförts.
Kan man hitta konstruktionsritningar på:
Betonplatta på spräckt bergschaktbotten,
Murade källarväggar med frikostigt med isolering utanför
Reglad trävägg med puts.
Jag har inget emot att det är överdmensionerade mått varken på cellplasten under eller betongtjocklek eller armering eller lecakällarväggens tjocklek, kan tänka mig 35 cm, regletjocklek eller isolering.
Ritningar som bara är att kopiera är givetvis bäst men förlagor som jag kan rita av fukar det med.
Tips på leverantör av handlingarna som effektiviserat processen tas även det tacksamt emot.
Syftet är att inte skapa hjulet på nytt utan ta beprövad teknik som fungerar och lägga pengarna man sparer, och kanske betydligt mer än så på att överdimensionera där det ger effekt. Pengar på mer isolering och betong tanker jag ger mig ett batter hus men pengar till att en konstruktör ritar något som redan är ritat tanker jag inte ger mig mer hus per kr.
Möjligen kommer jag en bit på detta men inte hela vägen.
Taket, när bygglovet för det tak jag vill ha, förhoppningsvis väl kommer, kan mycket väl behöva handpåläggning men upp till och med väggarna tänkte jag att det borde vara genereriskt
Mvh
Karl
 
Redigerat:
Anledningen till att jag inte gör taket nu är att jag bara har bygglov till det lägre utförandet.
Jag hoppas på att få göra det högre utförandet så jag tänkte flytta in i det lägre och vänta på att domstolarna ska ge mig det högre taket.
Undre tiden behöver jag göra ett provisoriskt tak over markplan och under inredd vind.

Det jag får göra:
Två ritningar av hus, en med ett lägre tak och en med ett högre tak till höger.
Det jag vill göra:
Två ritningar av ett hus, en med lägre tak och en med högre tak som Karl vill bygga.
De ser ut att vara olika långa. De är lika långa men jag hittade nu inte rätt versioner av de båda ritnignarna.
Mvh
Karl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.