Robert63 Robert63 skrev:
Klart du ska köra en täcklasyr. Var inte rädd för att den inte ska hålla sig ren, det gör den, tusen gånger bättre än uråldriga skiten linoljefärg (som folk tipsar om utan att veta varför) som kritar med tiden. Beträffande Folksams test så har den parametern miljö med, vilket ställer till det för en del färger, exempelvis Gjöco och några andra, som annars hade vunnit.
Att linoljefärg kritar kan jag hålla med om, men att alkydoljefärgen i dag gör det, är jag tveksam till. Själv kört med det och funkat fint, vad gällande skrapning så får man skrapa o borsta täcklasyren också väl om man väntat för länge? Påväxt o svarta prickar kanske är likvärdigt om man tar det ena eller det andra? Vilket märke man sedan väljer kanske går på ett ut, själv har jag kört flygger de senaste åren, men många säger att allt annat än demmideck är skit. Säger som vissa, de har bra reklam.
Att jag undrar så mycket är att virket är hugget liggande (hyvlat). Lite annat att fästa i?
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Du har säkert rätt gällande alkydoljefärgen, har själv ingen erfarenhet av den. Tycker mest det är märkligt att folk med dårars envishet rekommenderar linoljefärgen som i mitt tycke är rena skiten. Inte nog med att den kritar, men tiden krackelerar den också. "oljan i linoljefärgen kryper in i trät jaddajadda...precis om inte andra färger har skyddande egenskaper.
 
Själv har jag bara 40 års personlig erfarenhet av linoljefärg så jag kanske inte skall uttala mig...
Man måste börja med att bestämma sig för vad som är viktigast med en fasadfärg. Är det att den skall sitta uppe så länge som möjligt eller är det att den skall skydda huset eller att den skall vara lätt att måla med? Eller är det något annat.
Om det primära är att skydda huset finns det i huvudsak bara två alternativ, oljefärg eller slamfärg. (Jag bortser då för enkelhetens skull från lasyrer) Alla andra täckande färgalternativ är mer eller mindre skadliga för konstruktionen. Det bästa alternativet är ur många synpunkter slamfärg, men det förutsätter enplansbyggnad och sågad och tidigare slamfärgsmålad eller omålad panel. Är slamfärg inte möjlig återstår oljefärg. Då kan man välja mellan syntetisk (alkydolja) eller linoljefärg. Linoljan tränger in bättre än alkydoljan pga mindre molekylstorlek. Börjar man med att mätta panelen med rå linolja så får man en utmärkt kombination.

Mycket av fasadfärgers egenskaper är beroende av vilka pigment som används. De kritar olika mycket och är mer eller mindre giftiga, motståndskraftiga mot blekning mm. Detta gäller alla färgtyper. De senaste 40 åren har förekomsten av giftiga ämnen i färgen minskat avsevärt. Blyvitt får inte längre användas. En konsekvens av detta är att algpåväxt och liknande har ökat betydligt. För många är kritning en bra egenskap eftersom det innebär att färgen långsamt lagas ur lagom till nästa målning.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Själv har jag bara 40 års personlig erfarenhet av linoljefärg så jag kanske inte skall uttala mig...
Man måste börja med att bestämma sig för vad som är viktigast med en fasadfärg. Är det att den skall sitta uppe så länge som möjligt eller är det att den skall skydda huset eller att den skall vara lätt att måla med? Eller är det något annat.
Om det primära är att skydda huset finns det i huvudsak bara två alternativ, oljefärg eller slamfärg. (Jag bortser då för enkelhetens skull från lasyrer) Alla andra täckande färgalternativ är mer eller mindre skadliga för konstruktionen. Det bästa alternativet är ur många synpunkter slamfärg, men det förutsätter enplansbyggnad och sågad och tidigare slamfärgsmålad eller omålad panel. Är slamfärg inte möjlig återstår oljefärg. Då kan man välja mellan syntetisk (alkydolja) eller linoljefärg. Linoljan tränger in bättre än alkydoljan pga mindre molekylstorlek. Börjar man med att mätta panelen med rå linolja så får man en utmärkt kombination.

Mycket av fasadfärgers egenskaper är beroende av vilka pigment som används. De kritar olika mycket och är mer eller mindre giftiga, motståndskraftiga mot blekning mm. Detta gäller alla färgtyper. De senaste 40 åren har förekomsten av giftiga ämnen i färgen minskat avsevärt. Blyvitt får inte längre användas. En konsekvens av detta är att algpåväxt och liknande har ökat betydligt. För många är kritning en bra egenskap eftersom det innebär att färgen långsamt lagas ur lagom till nästa målning.
Vad tycker du då om den moderna alkydoljefärgen som heter att den är "vattenburen alkydoljefärg" ? Vilket de flesta märken har idag.
 
Jag har ingen erfarenhet av vattenburen alkydoljefärg. Jag förstår att den finns eftersom man vill bort från beroendet av lösningsmedel. Teoretiskt borde den fungera med hjälp av något lämpligt emulsionsmedel som får oljan och vattnet att trivas ihop, ungefär som när man gör majonäs. Jag tycker absolut att man ska testa den på något litet objekt.
 
J justusandersson skrev:
Jag har ingen erfarenhet av vattenburen alkydoljefärg. Jag förstår att den finns eftersom man vill bort från beroendet av lösningsmedel. Teoretiskt borde den fungera med hjälp av något lämpligt emulsionsmedel som får oljan och vattnet att trivas ihop, ungefär som när man gör majonäs. Jag tycker absolut att man ska testa den på något litet objekt.
OK, själv har jag flera ggr. använt den, på mitt tidigare hus. Vilket är byggt på 30-talet, och då målat med linoljefärg. Tycker att det funkat bra. Att den gamla färgen spricker är inte så mycket man kan göra åt. Nu är det ett helt nytt hus som skall målas, och då vill man ha så bra metod som möjligt. Dessutom är panelen liggande o hyvlad, vilket gör mig mera fundersam över valet..Många förkastar denna färg, och säger man skall ha täcklasyr, vilken tydligen är enklare vid ommålning (ingen skrapning). Men det har jag inte behövt på de nya patierna heller de är över 30 år. Vidare verkar alla ha fallit för reklamen med demideck ultimait. Denna har jag dock inte prövat något.
 
Det gamla Demidekksystemet var en syntetisk oljefärg i kombination med en akrylatfärg. Demidekk Ultimate lär skall vara en alkydoljemodifierad akrylatfärg. Dess faktiska egenskaper känner jag inte till men jag tillåter mig att vara lite skeptisk. Jag skulle nog inte använda den.

Att panelen på ditt hus är hyvlad och liggande tycker jag inte har någon större betydelse. Förr var fasadpanel alltid hyvlad när den skulle täckmålas. Om du känner dig trygg med alkydoljefärg tycker jag du skall fortsätta att använda det.
 
J justusandersson skrev:
Det gamla Demidekksystemet var en syntetisk oljefärg i kombination med en akrylatfärg. Demidekk Ultimate lär skall vara en alkydoljemodifierad akrylatfärg. Dess faktiska egenskaper känner jag inte till men jag tillåter mig att vara lite skeptisk. Jag skulle nog inte använda den.

Att panelen på ditt hus är hyvlad och liggande tycker jag inte har någon större betydelse. Förr var fasadpanel alltid hyvlad när den skulle täckmålas. Om du känner dig trygg med alkydoljefärg tycker jag du skall fortsätta att använda det.
Ja den har funkat fint för mig. Så jag får nog fortsätta med den, trots alla som påstår att det är förlegat. Ska vara täcklasyr eller demideck. Framför allt verka det inte finnas något ruttet virke under färgen. Vad som gäller för påväxt o svarta prickar, kan jag inte säga att jag haft så stort problem. Men om dagens nya typer är bättre vet jag ju ej.
 
Jag undrar om någon på Kemikalieinspektionen har räknat på vad de "giftfria" färgernas dåliga motstånd mot alger har för påverkan på antalet ommålningar?
 
Robert63 Robert63 skrev:
Tycker mest det är märkligt att folk med dårars envishet rekommenderar linoljefärgen som i mitt tycke är rena skiten. Inte nog med att den kritar, men tiden krackelerar den också. "oljan i linoljefärgen kryper in i trät jaddajadda...precis om inte andra färger har skyddande egenskaper.
Fast problemet var ju just att andra färger är för täta, de funkar i teorin men inte i praktiken. Precis som med enstegstätade fasader, bara att där har "bluffen" avslöjats.

Men, alla de olika alternativen har ju för och nackdelar - det viktiga är ju att man är medveten om dem.

Vad kostar säg 30 års underhåll med vattenburen akrylatfärg? Jag förstår att första ommålningen troligen funkar bra, men den dag allt ska skrapas ned, delar av panelen (eller hela) kanske behöver bytas osv, mot att med slam eller linoljefärg borsta eller lätt skrapa av färgen och måla på nytt?

Men lasyr är väl ingen dålig idé heller, ur aspekten att viket bör kunna torka ut...
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.