C
Så man bör göra kilar av typ NTR-A för det att vila på oavsett?
 
ja, jag tycker det iallafall, med någon form av gummiduk/upplägg mellan plåt och virke. Helst av EPDM-gummi, som behåller sin mjukhet även när det är kallt.

/F
 
Gissar att resitrix alt. rostfritt tak läggs på ett undertak av råspont?

Hur gör man med difusionsspärr i en sådan här konstruktion?

Och vad har ni för lutning på taket, en centimeter per meter?

Undrar

/PC
 
cheetah1 skrev:
(jag har alldeles häromdagen fått lära mig skillnaden mellan balkong, altan, terass och veranda) .
Inte många som kan detta, man ser dagligen orden använda lite hur som helst.

Men ett litet tillägg: Terass vilar på ngn form av fast underlag, inte enbart på ett tak, kan vara direkt på mark också.
 
PCLarsson skrev:
Gissar att resitrix alt. rostfritt tak läggs på ett undertak av råspont?
Hur gör man med difusionsspärr i en sådan här konstruktion?
Och vad har ni för lutning på taket, en centimeter per meter?
Undrar

/PC
Taket byggs som ett vanligt tak, luftspalt, råspont, papp och sedan reistrix alt. plåt.
Plasten är på insidan av konstruktionen om det är den du menar.
Med resitrix behövs ingen lutning, men ca 1cm/m så att vattet rinner av kontrollerat är bra. För dubbelfalsad plåt vet jag inte men skulle gissa på samma.
 
Redigerat:
pbengtsson skrev:
...För dubbelfalsad plåt vet jag inte men skulle gissa på samma.
Näpp. Dubbelfalsat läcker om vatten blir stående över ryggen. Minst 4° lutning har jag fått höra många gånger och anammade själv.
 
Hej
Hittade denna gamla tråden och läste att "Dubbelfalsat läcker om vatten blir stående över ryggen". Vid vilka tillfällen kan det bli ståenden så mycke med vatten?
Är det snö man tänker på då?
 
Typ. Om smältvatten blir stående innanför snövallar kan det bli en vattennivå ovan falsens högsta nivå ("ryggen")
 
Hej. Hittade denna gamla tråd som berör just det som jag klurar runt på. Är det någon som gjort detta och vill visa en bild? Tänker mest på hur det ser ut från sidan iom att taket under lutar.
Mvh Solhaga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.