Hej, jag ska flytta till Östersund för att plugga till byggnadsingenjör samtidigt som jag elitsatsar på skidskytte. Kommer där behöva ett boende och har insett att det blir dyrt... men eftersom bostadspriserna är så dyra verkar det löna att bygga nytt och sen sälja när jag studerat klart. (Ja jag vet att det är dyrt och mycket jobb).

Det jag undrar är hur billigt man kan bygga ett hus om man väljer att köpa ett Nyckelfärdigt hus, +kostnad för tomt samt påkoppling av el, vatten och avlopp. Hur mycket kostade ditt hus på mellan 50-120kvm, året runt standard?

Lösvirke blir garanterat billigare, om man gör det mesta själv men har ont om tid...
 
  • Gilla
byggbilligt
  • Laddar…
R
Kompisen köpte en färdig nybyggd barrack på 25kvm. Han har kök, badrum och sovrum.
Tomt hade han sen innan då han renoverar de andra husen och bor i baracken. Han har bott så i 2 år.
Han gav 230 tusen för den helt färdig på utsidan/insida + att de körde ut och lyfte den på plats.
 
Att bygga ett fullstort hus för att bo i medan du studerar och elitidrottar låter som ekonomiskt självmord....och skulle det mot förmodan lyckas ekonomiskt så lär du bränna ut dig och totalkollapsa av stress innan huset är färdigbyggt.

Jag skulle föreslå att du köper en lämplig ram till en stor traktorkärra eller ett utrangerat. långtradarsläp. Spirar upp ett litet hus åt dig på kärran med sådan brädd att det går att frakta längs allmän väg. Bygger som ett riktigt litet hus med sådana stomlösningar att det går att trä remmar under och lyfta ned av kärran i ett stycke.
Om du sätter skruvstöttor (till exempel stödben från en skrotad långtradar-påhängsvagn) under alla fyra hörnen på kärran kan du ställa upp ditt lilla rullande hus provisoriskt någonstans och bo i det medan du studerar.Jag känner en som bor i en sådan vagn i Baggböle nära Umeå så jag vet att det går.
Då du har studerat färdigt och du vill slå dig ned och bli bofast någonstans så kör du dit ditt lilla rullande hus och lyfter ned det på en plintgrund och säljer släpkärran. Sedan använder du lillhuset som tillfällig bostad under byggtiden och sedan som gäststuga då storhuset är färdigt.

Det här är det bästa förslaget jag kan komma på.
 
  • Gilla
Emil_Nykvist och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag skulle föreslå att du köper en lämplig ram till en stor traktorkärra eller ett utrangerat. långtradarsläp. Spirar upp ett litet hus åt dig på kärran med sådan brädd att det går att frakta längs allmän väg. Bygger som ett riktigt litet hus med sådana stomlösningar att det går att trä remmar under och lyfta ned av kärran i ett stycke.
Tänk bara på att en sådan här lösning kräver bygglov för uppställning eller en anmälan för att gå som attefallare. Och då måste den följa alla byggregler. Med andra ord ska det handikappanpassas vilket gör att badrum blir ganska stort...

Du måste också hitta en tomt + befintligt hus som du kan parkera i omedelbar närhet till.
 
Min bekanting hittade kryphål kring handikapanpassningen så jag tycker att det borde gå att upprepa hennes bravader.
 
H heimlaga skrev:
Min bekanting hittade kryphål kring handikapanpassningen så jag tycker att det borde gå att upprepa hennes bravader.
Vad var det för kryphål?
 
  • Gilla
Tomas Tomplast Gustavsson
  • Laddar…
Det vet jag inte men på något vis gick det tydligen.
 
Villavagn kanske skulle funka finns i storlekar upp till 3*11 meter
 
Problemet med att bygga på vagn är tyvärr byggreglerna. Man kan inte heller köpa en tomt och ställa dit en vagn bara. Vagnen måste byggas som komplementbostadshus för permanentboende vilket medför att där redan måste stå ett hus på tomten.

Jag letar tomt + fallfärdigt hus med el/vatten/avlopp att koppla in sig på. Då kan man bygga och bo i vagn och vid tillfälle ersätta huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
Emma841
  • Laddar…
xerbee xerbee skrev:
Tänk bara på att en sådan här lösning kräver bygglov för uppställning eller en anmälan för att gå som attefallare. Och då måste den följa alla byggregler. Med andra ord ska det handikappanpassas vilket gör att badrum blir ganska stort...

Du måste också hitta en tomt + befintligt hus som du kan parkera i omedelbar närhet till.
Attefall behöver väl inte vara tillgängligt, eftersom det just är en komplementbyggnad till en huvudfastighet och den måste vara tillgänglig, på så vis behvöer inte attefallet vara tillgängligt, men man kan ju bygga/ha ett litet hus och då kickar nog tillgängligheten in :/
Jag funderar på samma sak nämligen så jag följer hur vi löser detta.
 
H heimlaga skrev:
Min bekanting hittade kryphål kring handikapanpassningen så jag tycker att det borde gå att upprepa hennes bravader.
Vad var det han hittade och vart? nyfiken :)
 
R RalleB skrev:
Kompisen köpte en färdig nybyggd barrack på 25kvm. Han har kök, badrum och sovrum.
Tomt hade han sen innan då han renoverar de andra husen och bor i baracken. Han har bott så i 2 år.
Han gav 230 tusen för den helt färdig på utsidan/insida + att de körde ut och lyfte den på plats.
Vilken leverantör var detta?
Jag hittade ett bolag i Mjölby, men då kostade ett attefallshus 500´ och frakten 48´... lät ju väldigt dyrt om jag bygger på arrenderad mark och vill flytta på den i framtiden... för ytterligare 48000kr... inte lockande :/
 
E Emma841 skrev:
Attefall behöver väl inte vara tillgängligt, eftersom det just är en komplementbyggnad till en huvudfastighet och den måste vara tillgänglig, på så vis behvöer inte attefallet vara tillgängligt, men man kan ju bygga/ha ett litet hus och då kickar nog tillgängligheten in :/
Jag funderar på samma sak nämligen så jag följer hur vi löser detta.
Ska det användas som komplementbostadshus för permanentboende (vilket var förslaget jag citerade) så är det krav på tillgänglighet enligt BBR. Om du däremot använder det som komplementbyggnad (förråd) behöver det självklart inte vara tillgänglighetsanpassat, men det är inte relevant för tråden då det pratas om boende.
 
  • Gilla
Emma841
  • Laddar…
xerbee xerbee skrev:
Ska det användas som komplementbostadshus för permanentboende (vilket var förslaget jag citerade) så är det krav på tillgänglighet enligt BBR. Om du däremot använder det som komplementbyggnad (förråd) behöver det självklart inte vara tillgänglighetsanpassat, men det är inte relevant för tråden då det pratas om boende.
Ja, men det säger du ju inte i anmälningsplikten som du har. Att det ska permanentbebos.
Jag har själv ritat flera Attefall och i rett med kök och toa och de har haft små icketillgängöiga toaletter. Det ska på FASTIGHETEN finnas EN tillgänglig toalett... inte i alla byggnader, utan i huvudhuset. Så eftersom jag redan ritat, skickat in anmälan och attefallet har byggts så får vi nog läsa om BBR igen. Det finns ju alltid lite utrymme för fri tolkning i regler och lagar.
(Versalerna var inte argt menat utan mer betona det jag ville få fram.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.