Har precis köpt minigrävare och funderar över hur den ska försäkras. Ringde mitt bolag (LF i Södermanland) och fick svaret att det är trafikförsäkring med delkasko som gäller. För mej känns det lite udda! Någon byggahusare som har annan idé eller egen lösning på problemet. Röd och vit minigrävare parkerad framför röd vägg med grävskopa och banddrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trafikförsäkring måste du ha. Och då låter det naturligt att lägga på stöld/brand på den.
 
Trafikförsäkringen täcker ju bara eventuell skada din grävare orsakar andra, så det känns inte som något bra skydd mot vare sig stöld eller brand. Dessutom har man väl ingen nytta av trafikförsäkring om man inte är ute i trafiken? Drar man den på släp så är det bilens försäkring som gäller.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Det är ju delkasko delen som täcker brand och stöld. Men frågan är ju om det behövs en trafikförsäkring. Om den ens går att trafikförsäkra, misstänker att den behöver ett registreringsnummer då.

Hör med ett annat förs. bolag.
 
Ja det går utmärkt att trafikförsäkra. Men en bandgrävare kommer ju inte att åka på vägen. Så frågan är om behovet finns.
 
H hempularen skrev:
Det är ju delkasko delen som täcker brand och stöld. Men frågan är ju om det behövs en trafikförsäkring. Om den ens går att trafikförsäkra, misstänker att den behöver ett registreringsnummer då.

Hör med ett annat förs. bolag.
Exakt det som jag upplever som märkligt. Trafikförsäkring är ju helt ointressant på denna typ av maskin. Det jag framförallt vill säkra mej mot är stöld eftersom den står på landet utan omedelbara grannar.
Känner att det är ungefär samma problematik som med båtar och båtmotorer som också är rätt dyra men svåra att efterforska.
Inbillade mej att det borde finnas ett antal byggahusare som har egna entreprenadmaskiner. Är alla dom oförsäkrade?
 
Det är ett krav på alla motorfordon. Om du kör på en bil på parkeringen med grävare och inte har trafikförsäkring blir det dyrt...

För min 18-tonnare betalar jag ca en tusenlapp om året så det är inte mycket pengar.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
E eal skrev:
För min 18-tonnare betalar jag ca en tusenlapp om året så det är inte mycket pengar.
Min kontakt på fb (LF) erbjöd en trafikförsäkring med delkasko för 1900 kr. Min maskin väger 1.6 ton så det verkar som jag skulle fråga ditt bolag istället.
 
Jag skulle nog lägga pengarna på en spårsändare eller liknande, då finns ju en liten chans att hitta maskinen om nån snor den. Man hittade nyligen en stor tjuvgömma i Baltikum pga en båtmotor med sändare. Läste nyligen också om nån stor maskin som färdades i god fart på E6an, maskinen åkte givetvis inte själv utan stod på ett flak.
Om du har sändare gissar jag att försäkringspremien blir lägre.
 
Kolla vad Dina tar jag betalar drygt 600 för en gammal minigrävare och det är med nån typ av stöldförsäkring.
 
useless useless skrev:
Trafikförsäkringen täcker ju bara eventuell skada din grävare orsakar andra, så det känns inte som något bra skydd mot vare sig stöld eller brand. Dessutom har man väl ingen nytta av trafikförsäkring om man inte är ute i trafiken? Drar man den på släp så är det bilens försäkring som gäller.
Tror inte du kan ha en delkaskoförsäkring utan grunden (trafikförsäkring) så man blir tvungen till Trafikförsäkringen fast man aldrig lämnar tomten
 
Isakare Isakare skrev:
Jag skulle nog lägga pengarna på en spårsändare eller liknande, då finns ju en liten chans att hitta maskinen om nån snor den. Man hittade nyligen en stor tjuvgömma i Baltikum pga en båtmotor med sändare. Läste nyligen också om nån stor maskin som färdades i god fart på E6an, maskinen åkte givetvis inte själv utan stod på ett flak.
Om du har sändare gissar jag att försäkringspremien blir lägre.
Men maskinen brinner lika bra :worried:
 
Tokslut Tokslut skrev:
Men maskinen brinner lika bra :worried:
Jo, men du ska ha både sändare och försäkring. Det där är ju en attraktiv pryl, jag skulle nog satsat några spänn på att få ha den kvar om det var min.
 
Om du tänker ha den till uthyrning eller annan verksamhet är troligtvis försäkringen bra mycket dyrare mitt pris jag fick är endast för privat bruk.
 
BerraBo BerraBo skrev:
Min kontakt på fb (LF) erbjöd en trafikförsäkring med delkasko för 1900 kr. Min maskin väger 1.6 ton så det verkar som jag skulle fråga ditt bolag istället.
Tusenlappen jag betalar är för bara trafiken.

Traktorn kostar bara 300. Motiveringen från FB att grävare kostade mer var att om den orsakar något så blir det stora skador...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.