Har för mig att jag läste att man kunde skydda kakaelfogen ovanför spisen så den inte skall ta upp fett och ge fläckar. Vad var det man använde då? Eller har jag drömt detta?
 
::) Kan de va klinkersolja? ??? :D
 
Nope, fogförsegling från Tile Guard. Säljs på Obs (Coop Forum) mfl ställen. Har för mig att priset är omkring 130 kr.
 
finns osså nåt som heter "Fugaproof" som är ett slags vattenbaserat impregneringsmedel som du kan dra på fogarna och som gör att fett och olja inte tränger in på djupet.
kolla på www.filachim.com
välj där "specific solutions" och leta dig vidare.
:)
 
Våra plattläggare sa att de flesta av dessa "undemedel" fungerade lika bra (läs dåligt) som svindyra "turbo booster"-flaskor gör för bilmotorer d.v.s. inte alls. Grumme såpa (kommer inte ihåg om det var grön eller gul) var både bäst och billigast enligt dem. Själva använde vi tyvärr ingenting alls....glömde av det i all iver att komma igång med huset efter inflyttning :'(

 
Är det nån som har impregnerat sina fogar och isåfall med vad? Vad tyckte ni om resultatet?
Jag har letat här på forumet och har hittat tre varianter.

1. Sten och fogskydd. Verkar finnas flera sorter, har bla hittat hos Kilto.

2. Klinkersolja. Nån nämnde att det kan göra fogarna lite mörkare, kanske inte så bra om man vill ha vita fogar.

3. Såpa. Bör nog vara den gula, den gröna innehåller färgämne. Frågan är, ska man pensla på den som den är eller spä med vatten och blaska på?

Ska man upprepa behandlingen ibland? En tanke jag har är att det kanske räcker att skura med såpa när man städar, då borde det gå ner såpa i fogarna som underhåll till skyddet.

Är snart klar med fogningen av mitt badrum så det börjar bli aktuellt att ta ett beslut (har satt 56 m2 kakel/klinkers)

/ Kai
 
Jag köpte Tile Guard, se ovan. Jag har faktiskt inte kommit till skott ännu med fogförseglingen, men tänkte enbart behandla duschutrymmet, inget annat.

Enligt bruxen håller en behandling i 5 år. Om jag får återbehandla efter 2 år så kommer jag att vara klart nöjd.
 
ClasseClas skrev:
Jag köpte Tile Guard, se ovan. Jag har faktiskt inte kommit till skott ännu med fogförseglingen, men tänkte enbart behandla duschutrymmet, inget annat.

.
Dum fråga kanske... men varför badrummet?? Slipper man den konventionella "skrubbningen" då??
:)
 
Man slipper tvålrester/hårfärg och andra missfärgningar som sätter sig i fogen. Duschutrymmet är nog mer utsatt än vad väggkakel i kök är.
 
Jag tänker behandla hela golvet också, jag ser på mina två små toaletter som jag lade klinkers i för 1,5 år sen att fogarna blivit mörkare där man går/står mest.

/ Kai
 
djpa skrev:
Man slipper tvålrester/hårfärg och andra missfärgningar  som sätter sig i fogen. Duschutrymmet är nog mer utsatt än vad väggkakel i kök är.

Bra tips!! ;D
Har inte tänkt på att man kan behandla/skydda fogen i badrummet , men så blir det nu....
 
sofia_k skrev:
Dum fråga kanske... men varför badrummet?? Slipper man den konventionella "skrubbningen" då??
:)
Du har fått svaret redan ser jag! ;) Även med skurborste o scotch-brite så är det nästan lögn att få bort en del "skunk" ibland.

Jag kommer att ta en dust bakom spishällen också, slår det mig.
 
Impregnerar man fogen en gång eller är det något man gör då och då? Med ett nytt kök som är halvt om halvt färdigt känns det som om man inte gör annat än behandlar olika ytor... :-/ ;)
 
natursten och keramik ska impregneras med jämna mellanrum, fick något medel när jag köpte kaklet som snart ska på... samma medel skulle användas på fogarna, så gissar att man bör upprepa behandlingen med jämna mellanrum på fogarna även om man har kakel som inte behöver smörjas in.

grön och gulsåpa är exakt samma sak, enda som skilljer är färgämne.
 
johan_p skrev:
natursten och keramik ska impregneras med jämna mellanrum, fick något medel när jag köpte kaklet som snart ska på... samma medel skulle användas på fogarna, så gissar att man bör upprepa behandlingen med jämna mellanrum på fogarna även om man har kakel som inte behöver smörjas in.

.
Usch nu börjar jobben hopa sig....
Skall man impregnera själva plattan
med något medel också, inte bara själva fogarna? :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.