Hej!

Har sökt men inte hittat något om just mitt problem. Om det redan tagits upp så hänvisas jag gärna dit :)

Har en "Worx Landroid WG796E" med senaste programvaran: "Hypericum 3.1 v1.26"
Det står: "12.6 11-06-15" i displayen vid uppstart.

Jag har fått låna den över sommaren av en mycket snäll kompis.
"Installerade" den för ca 2 veckor sedan och har nu fått till det bra tycker jag efter en del justerande och markarbete. Den har fungerat felfritt i flera dagar tills igår. Den hade då lämnat slingan i ett "hörn". Verkade märkligt tyckte jag då jag mycket kärleksfullt gjort det hörnet "stort och runt". Experimenterade och kom fram till att om den åker in mot tråden i en viss vinkel, när den letar efter ladd-stationen, så kör den över slingan. Dvs, om den åker fram precis under 90 grader (om man tänker vinkeln på högra sidan).
Schematisk illustration av en robotgräsklippare som kör över en kantslinga vid mindre än 90 graders vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I detta fall så svänger den till vänster och kör över slingan.
Om den istället kommer lite från andra hållet, dvs tvärtom, så svänger den istället till höger, vrider ett varv och då kör den vidare på slingan utan problem. Jag har återskapat detta flera gånger och det blir samma resultat varje gång. Jag provade också i ett annat hörn och det blev samma där.


Misslyckas Hörn 1:


Lyckas Hörn1:


Kabeldragning Hörn 1:
Del av robotgräsklippare Worx Landroid nära en blå gränskabel på gräsmatta, med någons fötter i foppatofflor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Misslyckas Hörn 2:


Kabeldragning Hörn 2:
Grästrädgård med måttligt sliten gräsmatta som visar en slingkabel för robotgräsklippare och fötter i Crocs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har jag misslyckats med kabeldragningen?
Finns det någon lösning?

Jag undrar om någon med en robot varit med om samma? Worx eller andra märken.
Skulle någon ha lust att försöka detta på sin robot så vore det mycket tacksamt!
Jag ska även skicka detta till Worx, dock så tror jag att garantin gått ut på den, och man brukar generellt få bättre svar här.


Och angående foppa-tofflorna så har min fru redan, mycket utförligt, förklarat hur osexigt det är. Speciellt med strumpor i...


//Dompan
 
Redigerat:
Om du tar rakt fram från "foppatoffel höger" och går rakt fram 90gr mot altanen (eller vad det är) så funkar det nog...
 
  • Gilla
magstorm
  • Laddar…
E evesve skrev:
Om du tar rakt fram från "foppatoffel höger" och går rakt fram 90gr mot altanen (eller vad det är) så funkar det nog...
Hmm... är inte säker på hur du menar?
Såhär ser hörnen ut:
Skiss av altan med markerade hörn och ett frågetecken vid oklar punkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Menar du där frågetecknet är? Det är dit min högra toffel pekar.
Är inte riktigt med på hur skulle hjälpa? :)
 
Lite svårt att jämföra filmen med skissen...
Jag föreslår att du skippar dom snygga rundade hörnen och testar med 90gr vinklar i stället.
Sen går det att testa med att inte lägga kabeln så nära altanen till en början och sen flytta in den om det fungerar sen.
Allt för att hitta felkällan.
 
Nu har jag inte en WG796E utan en 794E (mindre och äldre modell) och inga foppatofflor heller, men jag skulle avråda från 90-graders hörn och istället göra 2 st 45-graders hörn.

Spontant tycker jag filmerna ser "konstiga" ut. Jag har inga mjuka rundade hörn men det ser inte ut som ett klipparbeteende jag känner igen. Men olika modeller kanske beter sig olika.

Jag har ett 90-gradershörn på min slinga. Där verkar klipparen ha det lite jobbigare, och en gång ganska nyss hittade jag den "död" där, delvis utanför slingan.
 
  • Gilla
magstorm
  • Laddar…
Det är ju något konstigt med att den smiter in och blir fångad vid hörn 2.
Du (svartöra) kanske har rätt med 2 45-graders hörn istället.
Filmen visar när kabeln blir träffad.
Hur ser det ut när den följer kabeln?
 
svartöra svartöra skrev:
Nu har jag inte en WG796E utan en 794E (mindre och äldre modell) och inga foppatofflor heller, men jag skulle avråda från 90-graders hörn och istället göra 2 st 45-graders hörn.

Spontant tycker jag filmerna ser "konstiga" ut. Jag har inga mjuka rundade hörn men det ser inte ut som ett klipparbeteende jag känner igen. Men olika modeller kanske beter sig olika.
Jag hade så innan, alltså inte 2 st 45 graders, men flera vinklar och inte en rundning. Läste någonstans att man skulle försöka göra så runt som möjligt, men det måste ha varit någon annan tillverkare. I manualen till WG796E så står det ju faktiskt:
Skiss som visar rätt och fel sätt att lägga gränskabel för robotgräsklippare med vinklar över och under 90 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag provade med 2 st 45 graders, men fick samma problem. det är ju i en väldig specifik vinkel/riktning roboten måste komma in mot linan för att det ska ske, dvs precis "bredvid" 45 graders-vinkeln och med precis under 90 grader mot själva linan som på bilderna. För när den kommer in i en vinkel under 90 grader så väljer den att svänga vänster istället för att svänga höger och snurra ett varv, och då hamnar liksom fronten på roboten över linan.

Hur ser filmerna konstiga ut "Svartöra"? Jag försöker visa tydligare med denna bild, men som sagt så har jag ändrat till att det är "rakt i alla hörn", dock så har jag tagit 3 st vinklar istället för 2, och det verkar funka bättre vid test. Dock spöregnar det nu så jag får testa vidare sen.
Schematisk bild som visar en robotgräsklippares slingväg nära ett hörn av en altan och en grusplan, med vinklar under 90 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När den följer slingan så har det aldrig varit några problem, har provat massa gånger.
 
Hmm, lyckas inte redigera inlägget ovan.

Förtydligande:
"Film 1" på bilden är videon "Misslyckas Hörn 1"
"Film 2" på bilden är videon "Misslyckas Hörn 2"

Och angående altanen så är den aldrig i vägen för roboten, förutom när den åker över slingan.

:beer:
 
D -Dompan- skrev:
Hur ser filmerna konstiga ut "Svartöra"?
Tja, kanske inte var så konstigt trots allt. Jag menade klipparens rörelsemönster som jag inte riktigt kände igen men det är nog för att jag inte har försökt skicka in den i ett hörn på jakt efter basstationen...
 
Ett problem jag haft med min Worxs är att den backar ut över begränsningskabeln och stannar.
Men då hade jag en smal "återvändsgränd" mellan huset och en gammal buske, så busken åkte bort. Har hänt en gång i ett 90 graders hörn oxå på 2 år.
Har mest 90 graders hörn och ett lite rundat.
På väg till laddstationen har den oxå backat in på gräsmattan. Där stog den många gånger långt från kanten tillsynes lång från några hinder. Det var inte förrän jag såg den köra på altantrappan, som jag förstog vad som hände. Den tog sig förbi 9 av 10ggr. Tråden låg lite för nära trappsteget.
Den verkar inte ha koll på begränsningskabeln når den backar o svänger
 
Jag tycker hörnen ser fina ut och inte borde orsaka några problem. Har du problem med att den åker av någon annanstans? En klassiker med Worx är att den får spatt som om man korsat slingan någonstans, eller rullat ihop en liten slinga bakom stationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.