Hej,

Vi planerar sätta en häck längs vår framsida där det finns en mindre väg. Just nu kommer vi få sätta häcken på följande vis :

qd5srJS.jpg
http://i.imgur.com/qd5srJS.jpg
1.Avenbok häck mot granne 1 som är ca 180 hög (Skulle inte rekommendera Avenbok som häck)
2. Tuja Smaragd häck mot granne 2 som är ca 150 cm hög
3. Häcken vi planerar sätta, antingen Tuja Smaragd eller Idegran

Det som känns konstigt här är att om grannen också har häck på framsidan så kommer man se 5 olika häckar från vägen!? Är det inte vanligare att häcken på framsidan är prioriterad över häckarna mot grannarna? I detta fallet skulle det dock betyda att vi måste dra upp 2 ganska stora plantor från vardera häck vilket kanske inte är så populärt hos grannarna.

Häckarna mot grannarna står precis på gränserna.
 
harry73
Varför inte avenbok?
 
harry73 skrev:
Varför inte avenbok?
Ialla fall vår häck släpper så gott som alla löven under hösten och trädgården blir verkligen fylld av löv. Detta gör såklart att insynsskyddet också försvinner. Möjligt att det finns arter som är bättre.
 
snowjim skrev:
Ialla fall vår häck släpper så gott som alla löven under hösten och trädgården blir verkligen fylld av löv. Detta gör såklart att insynsskyddet också försvinner. Möjligt att det finns arter som är bättre.
Det låter lite tråkigt ja. Vår avenbok håller 95% av bladen till nu i maj då de över en natt trillar av och på ett par dagar får fram nya gröna blad. Fortfarande under uppväxt dock.
 
Ja det kan vara jag som är off, kanske var det början av året. Men tokigt mycket löv var det. Grannen verkar inte ha samma problem så jag antar att det blåser oftast mot vårt håll. Funderar på att sätta ett nät över häcken innan den fäller löven nästa gång ;)

Just nu håller de nya löven på att växa fram och det är en hel del! Så nu är den så gott som insynsskyddad igen.
 
Jag tog bort min avenbok just pga TS'erfarenhet. Jag har satt bok som ger fullt insynsskydd på vintern. Boken fäller bladen när de nya kommer i april/maj och då fungerar inte insynsskyddet under 2-3 veckor. Idag täcker boken all insyn.

Däremot kan jag tycka att tre olika häckar väl inte är så lyckat. Då blir Smaragden ett alternativ. Såvida den sköts väl!
Nackdelen är att den är känslig mot hundkiss och är det promenadstråk utanför kan den bli brunful vid "fötterna".
 
De e en sak vi inte funderat så mycket över faktiskt, alltså att det blir 3 olika häckar. Kanske man skulle kört på thuja smaragd istället, ganska mycket billigare. Tråkigt nog har jag fått uppfattningen om att de är inte fina alls lika länge och de har en tendens till att bli kala på vissa områden.

Vet inte hur idegran är men där har jag fått uppfattningen att de håller mycket längre en fin fasad?

I detta fallet har vi en klack och en mur framför häcken, såhär :


lKoLS3B.jpg
http://i.imgur.com/lKoLS3B.jpg
 
Idegran går att klippa väldigt hårt och den slår ut fint. Så det går lätt att föryngra en förväxt idegran. Det går inte alls med thuja.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Hej,
Det som känns konstigt här är att om grannen också har häck på framsidan så kommer man se 5 olika häckar från vägen!? Är det inte vanligare att häcken på framsidan är prioriterad över häckarna mot grannarna? I detta fallet skulle det dock betyda att vi måste dra upp 2 ganska stora plantor från vardera häck vilket kanske inte är så populärt hos grannarna.
Att det skulle se konstigt ut med tre eller fem olika sorters häck från vägen ser inte jag som ett problem.

Om man tar sig en promenad i detta land och spanar på häckar så kommer man snart att upptäcka att det är fullt normalt att samma häck består av sju olika olika arter av växter. Så länge alla växterna är i god kondition och välskötta så tycker jag att det inte är ett problem.

D Daniel 109 skrev:
Idegran går att klippa väldigt hårt och den slår ut fint. Så det går lätt att föryngra en förväxt idegran. Det går inte alls med thuja.
Men just thuja smaragd (som det pratas om här) kan ju inte förväxa sig ;) eller hur man ska säga. Den blir ju finn även om man väljer att inte klippa den.
 
Håller du inte efter sidorna på Smaragden från början kommer den att se ut som sockertoppar på rad ... men det är ett lätt jobb: putsa ytskiktet ngn gång per säsong.
 
Det stämmer men tänk om man vill ha "sockertoppar på rad" det är ju jättesöt ; ) och det fins det folk som vill.

Vill man inte ha "sockertoppar på rad" så får man väll lova att klippa häcken en gång om året då.

Men en det är mycket mindre jobb med tuja smaragd :) än med någon annan häck.
 
Bilder på en snygg häck bestående av flera olika slags häckväxter: )
 
  • Variation av häckväxter vid trottoarkant med staket och gatlyktpåle.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Variation av häckväxter längs en stig med vit staket och stenläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Variation av häckväxter längs en väg vid solnedgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.