Tja är i planerings stadiet för ett fönster byte i huset. Huset är ett 1plans hus byggt 76. O började fundera när ja såg mitt vardagsrums fönster. Det är ca 3m långt o enbart ihop skruvat karm i karm. Kan detta va bärande som jag misstänker det är? Hur löser man det lättast om det nu är bärande. Kan man göra på samma sätt som det är gjort redan. Bara att ja har stämpat upp taket under fönsterbytet?

Tack på förhand! Stort vardagsrumsfönster med utsikt över trädgård och staket, ihopskruvade karmar, inomhusvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror inte det är ett bärande fönster, ser för klent ut. Är det i en gavel eller långsida?
 
Det är långsidan
 
Bump
 
Klart du kan göra likadant igen, men fönstertillverkarna lär inte hålla med dig.
Deras fönster är inte byggda för att ta lasten och du måste specialbeställa fönster om du vill ha deras garantier.

Finns det plats för en balk ovan så hade jag fält in det.
 
Knappast att fönstren är en bärande del. Måste väl sitta någon balk ovanför?
Som sblixten säger så får inte fönstren idag vara en bärande del, och knappast att dom fick det förr heller. Då skulle det sluta med att karmen trycks ihop och de skulle inte gå att öppna fönstret till slut.
 
D Donwoody skrev:
Tja är i planerings stadiet för ett fönster byte i huset. Huset är ett 1plans hus byggt 76. O började fundera när ja såg mitt vardagsrums fönster. Det är ca 3m långt o enbart ihop skruvat karm i karm. Kan detta va bärande som jag misstänker det är? Hur löser man det lättast om det nu är bärande. Kan man göra på samma sätt som det är gjort redan. Bara att ja har stämpat upp taket under fönsterbytet?

Tack på förhand![bild]
Det finns hus med bärande fönster. En del av Elementhus från Mockfjärd. Bor själv i ett sådant. Sedan har jag hört att även en del hus från Myresjö haft bärande fönster.

För mig som inte är byggare eller ännu renoverat våra egna fönster så kan jag inte av din bild svara på din fråga.

Lite frågor till dig, vilket husmärke är det? När är det byggt?
 
granis70 granis70 skrev:
Det finns hus med bärande fönster. En del av Elementhus från Mockfjärd. Bor själv i ett sådant. Sedan har jag hört att även en del hus från Myresjö haft bärande fönster.

För mig som inte är byggare eller ännu renoverat våra egna fönster så kan jag inte av din bild svara på din fråga.

Lite frågor till dig, vilket husmärke är det? När är det byggt?
När det gäller typ elmenthus är det så att fönstret är en del av konstruktionen vilket innebär att de blir lite knepigare när man ska byta fönster.
Så med andra ord är de så att fönstret blir en del av konstruktionen, inte att de i sig är en bärande del.
 
  • Gilla
Donwoody och 1 till
  • Laddar…
H Haas84 skrev:
När det gäller typ elmenthus är det så att fönstret är en del av konstruktionen vilket innebär att de blir lite knepigare när man ska byta fönster.
Så med andra ord är de så att fönstret blir en del av konstruktionen, inte att de i sig är en bärande del.
Byggtekniskt må du ha rätt, men i praktiken för TS som också uttryckte sig med ordet bärande i sin fundering så är det dumt att få råd som utgår att bärande fönster inte finns. Skulle hans fönster sitta i ett Elementhus och han plockar bort och sätter in standardfönster utan förstärkande åtgärder kan det gå helt fel. Finns exempel på det här på Byggahus-forum.
 
Fönster kan absolut vara monterade som en bärande del, även om de inte är avsedda att vara det. Men om du tar bort listerna så syns det ju tydligt om det finns någon spalt eller inte.
 
Huset i sig är nog en ett gammalt fritidshus. Som e platsbyggt. Är typ 20cm till innertaket bara. Av det jag googlat var de rätt vanligt på 60-70talet med uppallade fönsterkarmar som tog en del av taklasten. Har fått sprickor i tapeten under vid varje fönster skarv som antagligen är från sättningar i väggen. Dock så känns karmarna så klena att d skulle kunna ta upp nå större last från 3takstolar som verkar ligga över fönstret
 
D Donwoody skrev:
Huset i sig är nog en ett gammalt fritidshus. Som e platsbyggt. Är typ 20cm till innertaket bara. Av det jag googlat var de rätt vanligt på 60-70talet med uppallade fönsterkarmar som tog en del av taklasten. Har fått sprickor i tapeten under vid varje fönster skarv som antagligen är från sättningar i väggen. Dock så känns karmarna så klena att d skulle kunna ta upp nå större last från 3takstolar som verkar ligga över fönstret
Då är nog första steget att plocka bort listerna och kanske en del av omgivande tapet ett bra första steg. Titta och fota hur det ser ut under. Sen kan du nog få bättre underbyggda råd om hur du går vidare.
 
Ny bump.
Plockade idag ut 4 öppningsbara fönster som ersattes med 2 nya fasta 3-glas.
Noterar tydligt nu(kan ha varit så med gamla fönstren med) att överliggande regel hänger betänkligt i mitten.
Gamla karmar a satt så de kunde leda krafterna från taket ner till grunden, men de såg klena ut så jag förkastade den tanken.
Nu är jag osäker dock.
Nya karmarna är av 45x95, så "mittenstokpen" är 95x95.
Ok att domkrafta upp regeln och kila så att den blir rak, o nya fönstren får agera bärande?
 
  • Interiör med två nya fasta fönster och 3-glas, överliggande regel syns ovanför fönstren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Regel över två nya fasta fönster som synes böja sig i mitten av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vanliga fönster är sällan konstruerade för att bära last. Vad har du köpt för fönster?
 
Misstänker att dom som oftast inte tillverkar fönster så.
Nordiska fönster är det som sitter på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.