Med tanke på utseendet så vore det förvånande om det inte var betydligt billigare.

Med det menar jag inte att det är fult, men det ser ju inte ut som takpannor eller skifferplattor heller :)
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Det finns en liknande produkt som till viss del kommer från Sverige. Midsummer i Järfälla tillverkar maskinerna och panelerna kommer på plåt som bandfalsas. Men även dessa lider av värmeproblematiken.
 
Fast jag tycker det var ganska snyggt, nätt och lite som falsat plåttak.
 
Redigerat:
  • Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
Det kommer väl att finnas många produkter på marknaden om några år. Varsågod att bli försökskanin, så vi andra får veta om det är något att satsa på :)
Redan börjar de konkurrera i pris och snacka ner konkurrenternas produkt. Finns det ens några tak installerade ännu?
 
Jag skulle absolut kunna tänka mig ett solcellstak i framtiden när det är lite mer beprövat och kanske kommer ner lite i pris. Vi har ett hus med direktverkande el samt luftvärmepump och braskamin så ytterligare ett sätt att komma ner lite i driftkostnader vore fint. Dessutom vore det ju fint att kunna tanka bilen hemma i framtiden om nu batteridrivna elbilar verkligen är framtiden. Själv hoppas jag mer på elektriska vägar.
 
iSnobben iSnobben skrev:
Jag skulle absolut kunna tänka mig ett solcellstak i framtiden när det är lite mer beprövat och kanske kommer ner lite i pris. Vi har ett hus med direktverkande el samt luftvärmepump och braskamin så ytterligare ett sätt att komma ner lite i driftkostnader vore fint. Dessutom vore det ju fint att kunna tanka bilen hemma i framtiden om nu batteridrivna elbilar verkligen är framtiden. Själv hoppas jag mer på elektriska vägar.
Vill till att man inte tar bilen till jobbet om dagarna och inte åker bort när det är soligt. ;)
 
Personligen tycker jag att det ser bra ut, som falsat plåttak. Svårt att avgöra hur det blir med nyanser och speglingar på tillverkarens reklambilder.

Synd att det enbart är avsett för elproduktion. Många i det här landet har vattenburen värme, med kollektorslingor under solcellerna skulle de kunna kyla ner dessa och samtidigt värma vatten. Inget nytt, jag vet, men det pekar lite på hur vår uppvärmningsbild skiljer sig från andra länder.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Vet man ens vad Teslas tak kostar ? eller lovas det bara att det är 33% billigare...

man kan boka det å betala boknings förskott, jag vet att det står att man blir inte garanterad att man får tak före nån annan eller att man blir garanterad ett tak överhuvudtaget, men man kan ångra sig när som, å få pengarna tillbaka.

Åter igen: Tesla säger att det kommer att kosta som att lägga ett vanligt tak utan solceller och nu har vi en konkurrent som gör det 33% lägre... och oavsett vilket är bättre eller sämre eller snyggare så finns det inga konkreta prissättningar, eller !? vad kostar skiten ?!

Vet nån nåt så får ni gärna berätta, jag är gärna försökskanin, står inför ett takbyte inom 1-2år.
 
Tesla 2000/kvm
 
R Robert-san01 skrev:
Vill till att man inte tar bilen till jobbet om dagarna och inte åker bort när det är soligt. ;)
Det finns ju batterier att överföra elen till när man inte är hemma som ett alternativ. Ett annat blir ju att sälja elen och sedan köpa tillbaka den när man behöver den så att säga. Jag tror och hoppas att elmarknaden kommer att se lite annorlunda ut i framtiden.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Tesla 2000/kvm
ok tack Jehu, vart/hur hittar du priset du skrev ? jag är väldigt intresserad!
 
iSnobben iSnobben skrev:
Det finns ju batterier att överföra elen till när man inte är hemma som ett alternativ. Ett annat blir ju att sälja elen och sedan köpa tillbaka den när man behöver den så att säga. Jag tror och hoppas att elmarknaden kommer att se lite annorlunda ut i framtiden.
Ladda batterier för att ladda batterier med dem... Du tappar drygt 20% av energin då.
 
R Robert-san01 skrev:
Ladda batterier för att ladda batterier med dem... Du tappar drygt 20% av energin då.
All energitransport och lagring tar energi.
Så frågan är vad man jämför med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.