Jag behöver skapa en biyta till en del av tomten. Dumt nog planerade jag inte för det under förra året när jag lade slingan.

Nedan finns en schematisk bild.
Schematisk bild som visar en plan för en biyta med två rektanglar och guidekabel samt markerade skarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte att jag får ordna till biytan till en ö, och skarva om kablarna enligt bilden nedan. De gröna figurerna visar på skarvarna. Känns dock väldigt omständigt! Schematisk bild av trädgårdsplanering med guidadekabel och markerade kabelskarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer det att funka? Finns det något lättare sätt?
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Men det är slinga runt biytan idag? Kan du då inte bara dela på kablarna och lägga dom mer i sär så du får en passage över? Och varför vill du flytta guidekabeln i sidled?
 
Det är en uppfart mellan ytorna och guidekabeln är väl inte så sned verkligheten. Det kommer inte funka för roboten att själv passera mellan ytorna, så jag behöver lyfta den till biytan, och som jag förstått det så behöver jag göra en ö, vilket betyder en del klippande och skarvning.
 
  • Gilla
freddeifk
  • Laddar…

Bästa svaret

Det finns alltså ingen tråd/slinga alls runt ytan du vill lägga till nu. Då undrar jag först och främst vilken klippare du har idag? Har du en klippare med dubbla guidekablar så drar du naturligtvis ut en till varje område. Är det så vilket jag tror att du bara har en guidekabel så gör du som så att du klipper av slingan du har i dag på lämpligt ställe där det passar att göra en passage över till det andra området. Denna passagen ska helst om det är möjligt vara runt 130cm bred där klipparen får köra fram och tillbaka bäst den vill. Lägg där begränsningskablarna med 60cm mellan rum och sedan guidekabeln mitt i mellan dessa efter att den gått en lagom sväng om på första området för att sedan även täcka upp område två. Guidekablen är en ständig kompromiss mellan upptagningsområde och kortaste vägen hem och ut. Kan klipparen inte köra själv till det andra området så lägger du istället kablarna ut till det andra området helt ihop som till en ö och skippar guidekablen helt. Klipp kabeln och skarva på mer tråd och dra på utan att någonstans någonsin korsa kablarna så blir det rätt. Men då är det att bära klipparen mellan områdena som gäller. Men hellre det än att klippare kör fast eller inte hittar hem.
 
Det finns en slinga i båda ytorna. De är dock inte sammankopplade. Jag har en Gardena R50. Jag vill göra biytan till en ö. och bära den dit vid behov. Nu har jag gjort som du skrev och det fungerar. Vet inte hur jag tänkte..
 
H Hammarfall skrev:
Det finns en slinga i båda ytorna. De är dock inte sammankopplade. Jag har en Gardena R50. Jag vill göra biytan till en ö. och bära den dit vid behov. Nu har jag gjort som du skrev och det fungerar. Vet inte hur jag tänkte..
Ett gammalt tråd men kanske något ser detta inlägget? Har samma setup enligt ovan men min verkar inte fungera i biytan, får felmeddelande på roboten om att jag befinner mig utanför arbetsområde, kabeln som du drog till biytan, satte du ihop tur och retur sladden? eller drog du dem jämte varandra utan att de rörde varandra? Om du satte ihop dem helt, blir inte det korsning då iom att kabeln då lindas över/under varandra? Mina har jag satt ihop hela vägen till biytan med tejp vart 50:e cm. Och då är det oundvikligt att kablarna landar över/under varandra, blir inte de som en korsning då?
 
Demr Demr skrev:
Ett gammalt tråd men kanske något ser detta inlägget? Har samma setup enligt ovan men min verkar inte fungera i biytan, får felmeddelande på roboten om att jag befinner mig utanför arbetsområde, kabeln som du drog till biytan, satte du ihop tur och retur sladden? eller drog du dem jämte varandra utan att de rörde varandra? Om du satte ihop dem helt, blir inte det korsning då iom att kabeln då lindas över/under varandra? Mina har jag satt ihop hela vägen till biytan med tejp vart 50:e cm. Och då är det oundvikligt att kablarna landar över/under varandra, blir inte de som en korsning då?
Du har nog råkat vända håll på slingan?
Se den oerhört pedagogiska skissen jag gjorde. Kablarna mellan de två ytorna skall ligga tätt tillsammans, det spelar ingen roll om de går över/under/runt varandra, så länge som du drar dom åt rätt håll kring biytan.

I bilden är grön=rätt, röd=korsad och fel. I den röda kommer klipparen i biytan att säga att den är utanför området.
 
  • Skiss med två ihopkopplade ytor, korrekt grön slinga och felaktig röd slinga för klipparguidekabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sm1len och 1 till
  • Laddar…
Demr Demr skrev:
Ett gammalt tråd men kanske något ser detta inlägget? Har samma setup enligt ovan men min verkar inte fungera i biytan, får felmeddelande på roboten om att jag befinner mig utanför arbetsområde, kabeln som du drog till biytan, satte du ihop tur och retur sladden? eller drog du dem jämte varandra utan att de rörde varandra? Om du satte ihop dem helt, blir inte det korsning då iom att kabeln då lindas över/under varandra? Mina har jag satt ihop hela vägen till biytan med tejp vart 50:e cm. Och då är det oundvikligt att kablarna landar över/under varandra, blir inte de som en korsning då?
Drog kabeln i samma märka. Se pedagogisk grön skiss ovan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.