Hej

Där jag bor är minsta tomtstorlek 675 kvm. Är det helt kört att försöka stycka av en tomt som är 10 kvm för liten (665 kvm)?

Med vänlig hälsning,

Peter
 
Ja. Men du kan ev köpa till några kvadrat av en granne, så du når upp till gränsen.
 
tommib
Helt kört är det väl aldrig. Kolla med kommun om du tycker att du har en fantastiskt bra anledning. Annars, prata med granne enligt ovan.
 
Det är inte kommunen som styckar av, utan Lantmäteriet, och de får inte göra några "smärre avvikelser" som t.ex. en bygglovshandläggare på kommunen kan.
 
tommib
Kommunen bestämmer minsta tomtstorlek i detaljplanen, inte lantmäteriet (som mycket riktigt genomför själva fastighetsbildningen).
 
Lantmäteriet kan absolut avstycka i strid mot detaljplanen. Det har jag sett flera exempel på.
 
tommib
Ja, men det står också att man fäster stor vikt vid kommunens inställning till det hela.

Som sagt, helt kört är det inte men en mer framkomlig väg kanske kan vara att prata med en granne och se om det går att köpa loss de saknade kvadratmetrarna.
 
Vill ni stycka av exakt 665 kvm? Eller har ni mätt upp ytan ni vill stycka av och kommit fram till att den är 665 kvm?

Min erfarenhet är att tomten som faktiskt styckas av kan skilja sig lite från den planerade ytan. Kan bli både lite mindre och lite större.

I det här fallet är skillnaden mellan acceptabel yta och den planerade ytan mindre än 1,5%. Jag tror att det faller inom felmarginalen, men jag kan givetvis ha fel.

Inled en diskussion med kommunen och se vart det tar vägen. De kanske bara rycker på axlarna åt en så liten skillnad. Därefter en diskussion med LM baserat på utkomsten av samtalen med kommunen.
 
Vi har 2014 kvm, minsta tomtstorlek är 675 kvm. Vi kan därför stycka av en tomt. Men det saknas 10 kvm för att kunna stycka av två tomter. 675x2 + 664 = 2014
 
Hemmakatten
Det är inte enbart tomtstorleken som styr en avstyckning. Det måste finnas en lämplig infartsväg och tomterna måste också ligga väl i landskapet och harmonisera med omgivande tomter.

En granne till oss ville stycka av ca 3000 kvm från sin 8000 kvm stora fastighet. Trots att det enligt detaljplanen skulle vara möjligt sa både kommunen och Lantmäteriet nej.
 
  • Wow
MoveMe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.