Vi går i tankarna att skaffa katt..
Eller ja, damerna i familjen vill skaffa katt. Själv är jag mer en hundmänniska, men har inte tid för hund tyvärr. Jag gillar dock katter oxå.
Nu tycker jag inte att vi ska skaffa katt enbart för att det är trevligt, utan att det ska vara praktiskt oxå. Så en katt som hjälper oss hålla mus och sorkfritt hade varit bra. Tycker jag :)

Vilken ras ska man skaffa om man vill ha en riktig jaktmaskin, men som även kommer in och säger hej ibland?
Ni som har katter, vilken ras har ni och jagar den bra?
Sen undrar jag även, bör man skaffa två katter så dom får sällskap av varann när vi inte är hemma?
Bör sägas att båda grannarna har katter oxå
 
Du måste få en katt som lärt sig jaga av sin kattmamma: En minst tolv veckor gammal bondkatt är nog den bästa musfångaren!
Sedan är det klokt att sterilisera djuret så att det håller sig hemmavid och inte oönskat ynglar av sig.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Jag har alltid haft katt, samtliga har varit utekatter. Tre honor, en hane. Det har varit honorna som fångar möss, sorkar, kaninungar och fåglar. En kastrerad hane gör i princip ingenting förutom att äta och sova.

Du vill nog inte släppa ut en raskatt skulle jag tro, men en halvt raskatt går ju bra. Har erfarenhet av en perser/bondkatt och en norsk skogskatt/bondkatt. Båda fina jägare.
 
Redigerat:
kimf
Yes, hade också rent generellt hållt mig ifrån raskatter, även om det kanske finns dem som har goda jaktinstinkter.

Vi har nu två cornish Rex, extremt starka, smidiga och snabba. Ser ut som en grey hound men katt. Men dom kan knappt fånga en långben. Haft bondkatter som varit tämligen odugliga jägare också, men dessa har inte växt upp där de varit ute och jagat från unga dagar.

Om man ska generalisera mycket, så är nog bondkatter bättre jägare, men svårare att veta hur dem beter sig. Medans raskatter har lite mer förutsägbart beteende, då många av samma ras ofta har liknande beteende.

Vi har tidigare bara haft en katt i taget. Nu skaffade vi två, det mår dem bra av, underhåller varande väldigt mycket och är alltid tillsammans
 
Såg nyligen ett intressant TVprogram om engelska katters "hemliga" liv. Hur och när de kommunicerar med områdets katter. Där framkom att syskon håller mer sams än katter från olika kullar. I ditt fall, då du också vill ha "arbetande" katter är det alltså bättre med två systrar som Marlene skriver.

Min erfarenhet är att man bör välja raskatter om man ska ha dem som innekatter. Bondkatter eller blandning bond/ras jagar bättre.

Dotter flyttade hemifrån med vår innekatt. Skaffade en kattunge som sällskap till vår gamla. När ungen blev vuxen mobbade den den äldre. Den äldre fick flytta hem till mig igen. Så syskon kan verka vettigt.
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
Lite OT:
På svtplay finns en trevlig film "katters vilda liv" - också engelsk.
 
Morfar och mormor hade en gång en vanlig bondkatt/gatukorsning som togs lite för tidigt från sin mamma och växte upp tillsammans med en jakthund. Den katten följde med morfar och satt på jaktpass i skogen. :)
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Bästa sättet att lära en katt jaga är väl att inte ge den så mycket mat. Om den är hungrig så ser den till att få mat på något sätt. Jag har tagit över 2 katter som i stort sett var vildkatter. Dom som inte sett vildkatter vet nog inte hur duktiga jägare katter kan vara.
 
Har inte haft problem med möss inne i någon större utsträckning, något enstaka besök per år.
Sedan jag skaffade katt har det blivit betydligt fler möss, ödlor och annat småvilt inomhus men det beror nog på att jag har kattlucka. Katterna tar helt enkelt med sig sina fångster in i huset och släpper lösa så de kan leka lite extra med dom.

Lillkatten som är ett år gammal verkar vara den tuffaste om man får se till fångsten :)

Svartvit katt tittar på en ödla på en gräsmatta, som en del av dess jaktlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Vi har en vanlig huskatt (kastrerad hona, 3 år) som får vara ute när vi bestämmer (dvs hon har ingen kattlucka utan vi släpper ut och in henne - på så vis riskerar man inte att hon tar med sig byten in, levande eller döda).
Hon är väl inte världens aktivaste jägare, men vi har iaf sett henne ta sex möss och två fåglar vid det här laget (kan säkert vara fler som vi inte sett). Första året var hon dock rätt värdelös, men hon har lärt sig.
Dessutom jagar hon bort räv (tre gånger nu), men tyvärr tycker hon att rådjuren är för stora att jaga.
 
Hemmakatten
Har haft katter i många år. Alla bondkatter men några med lite norsk skogskatt i sig. De allra flesta har jagat möss och sorkar. Har under alla år i hus med öppna dörrar bara haft en mus i huset tre ggr.

Vår sista katt, en kastrerad hankatt som gick på hjärtmedicin de tre sista åren, var den allra bästa jägaren. Han fångade något varje dag, mest sork. Gissar att han fångade minst 200 per år. Nu när han är borta märks det en, tyvärr, stor skillnad på sorkpopulationen.

Vi har haft kattlucka till alla katter. De lärde sig snabbt att det inte var varken tillåtet eller uppskattat att ta in bytet. En av katterna hade ovanan att lägga bytet under en av våra bilar, det beteendet lyckades vi dock aldrig att få bort.
 
Redigerat:
Vi hade en norsk skogskatt, eller som vi kallade den; norsk-svensk stridskatt. Han jagade det mesta, så som: fåglar, möss, ormar, katter, rådjur, hundar och människor.

Dyr i drift med alla veterinärbesök så man får ha en bra försäkring. Bra katt med stort revir som håller grannarnas husdjur borta, fanns inte en katt i kvarteret som vågade sig hit.
 
  • Norsk skogskatt sitter majestätiskt på en stenhög med en lummig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.