Vi har haft problem med läckande radiatorer i bostadsrättsföreningen där jag bor och därför har styrelsen anlitat en firma som skall byta ut samtliga radiatorer i hela huset. I samband med detta har man tömt hela systemet på vatten för att kunna montera de nya.

Jag måste säga att jag blev väldigt besviken när jag kom hem och efter jobbet och ser hur de har monterat radiatorerna. I flera rum sitter radiatorn inte centrerad under fönstret och i ett av sovrummen sitter är det bara 1,5 cm upp till fönsterbrädan. De har dessutom lämnat kvar alla gamla termostater vilket känns märkligt då det ser både fult ut samt att dessa kan börja läcka med tiden (eller har jag fel?).

Jag har varit i kontakt med styrelsen och tydligen är det ingen mer är jag som har anmärkt på detta men att radiatorer inte skulle bli centrerade berodde på att det inte finns nya radiatorer i samma mått som våra gamla och att det inte skulle gå att göra något åt saken. Men efter att jag påpekade det första gången så har de enligt ordförande tagit hit en oberoende VVS firma som kollat på monteringen i en av lägenheterna och han ska tydligen ha sagt att det inte går att göra på annat sätt.

Jag har varit i kontakt med en kompis som är VVSare men som tyvärr bor alldeles för långt bort för att kunna komma hit och titta på det, jag har skickat bilder och enligt han så är det väldigt märkligt att man inte tagit bort de gamla termostaterna då det sitter nya på radiatorerna. Gällande elementet som sitter för högt ska inte vara något problem att montera lägre då man får ner de flera centimeter om man tar bort gamla termostaten. Gällande elementen som inte är centrerade så ska de gå att åtgärda genom att vända på själva kopplingen i radiatorerna så man kopplar in rören från golvet underifrån och inte från sidan som det är gjort nu (gamla var kopplade underifrån).

För mig så känns det som ett oerhört slarvigt jobb, och det känns som att företaget har gjort de så snabbt och billigt som möjligt för sig själva, men jag är ingen VVSare själv så jag kan ha fel. Så nu hoppas jag det finns massor av duktiga VVSare som skulle kunna hjälpa mig att svara på följande.

1. Utifrån de ni kan se på bilderna, är det ett väl utfört arbete och vad jag kan förvänta mig vid ett byte eller är det något som bör åtgärdas inom det ursprungliga avtalet? (byte av radiatorer)
2. Är det rimligt att lämna kvar de gamla termostaterna trots att det sitter nya på de nya radiatorerna? (är det svårt att ta bort dem?)
3. Går det att få radiatorerna mer centrerade med en rimlig arbetsinsats?
4. Om man bortser från det estetiska med radiatorn som är placerad 1,5 cm under fönsterbrädan, finns det några funktionella nackdelar? (tänker på cirkulation av luft t.ex.)

Vore oerhört tacksam om jag kunde få lite feedback från er som kan. Jag ska träffa montören och diskutera monteringen, så vore skönt att veta om jag har fel och får ge mig eller om jag ska stå på mig.

Nyinstallerad radiator under fönster med synliga rör och äldre termostat, inte centrerad och nära fönsterbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttstock visar 1,5 cm utrymme mellan nyinstallerad radiator och fönsterbräda ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiatorrör och termostat vid golv med synliga kopplingar och en gammal termostat kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad vit radiator under ett fönster, ej centrerad och nära fönsterbrädan, med gamla termostater kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad radiator där rör leder upp till termostat, gamla termostatventilen kvar vid golv, slarvig väggfinish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad radiator med rör och en ny termostat som inte är centrerad under fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu är jag ingen vvsare men det ser ju inte supersnyggt ut :/

Edit: ser ut som att man inte tänkt till när man köpt radiatorer, skulle köpt med mer passand kopplingar, kanske inte så lätt att få till det så mycket snyggare med förutsättningarna som fanns?
 
Redigerat:
För att rören upp ur golvet är för närs väggen.
Men jag håller med om att det inte är helt snyggt. Samtidigt har jag förståelse för att de inte vill skruva bort den gamla ventilen när det knappt går att hålla röret under. Risken är ju överhängande att en skarv i golvet rör på sig.

Varför har man valt element med den typen av koppel i den här fastigheten? Det verkar inte vara helt optimalt.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
För att rören upp ur golvet är för närs väggen.
Men jag håller med om att det inte är helt snyggt. Samtidigt har jag förståelse för att de inte vill skruva bort den gamla ventilen när det knappt går att hålla röret under. Risken är ju överhängande att en skarv i golvet rör på sig.

Varför har man valt element med den typen av koppel i den här fastigheten? Det verkar inte vara helt optimalt.
I köket kan jag köpa att de inte vill ta bort ventilen då den sitter väldigt tajt mot golvet, men i övriga rum är de minst 5 cm mellan golv och upp till kopplingen, så där borde de väl inte vara några konstigheter att ta bort?

Just i köket sitter även rören som du säger väldigt nära väggen, men borde de inte gå att böja rören som du sätter mellan rören i golvet och kopplingen i elementet eller blir det för tajt med avståndet?

Gällande val av element så kan jag inte svara på om det är föreningen eller VVS firman som valt, hade säkerligen gått att hitta några som passat bättre
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
För att rören upp ur golvet är för närs väggen.
Jag kom på det och hann ändra mitt inlägg innan du hann svara, sorry:rofl:;)
 
Kul med dubbla termostater! Det var esteter som gjorde detta... Not... Kan de sluppit tömma systemet genom att lämna ventilen? Men att ha termostater i golvnivå känns ju från början lustigt, man borde ju hellre ta tempen en bit upp...
 
  • Gilla
kidet
  • Laddar…
Den där installationen ska man inte betala för, i alla fall inte fullt pris. Har VVS-firman mutat styrelsen?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Riktigt fult! De kunde ju i alla fall plockat bort de gamla termostathuvudena och ersatt med en kåpa. Men rätt hade varit att ta bort de helt och hållet.
Sedan hade jag valt att inte använda koppel utan framledning direkt till övre termostaten i en snygg böj.
Blandning av 45 graders böjar och klämvinklar är synnerligen ful.
 
Man brukar ju även sätta täckbrickor vid golvet.
 
Ser ut som ett klassiskt exempel av att välja den billigaste offerten. Gissar att VVS-firman gjort precis det dom offererat...
 
  • Gilla
Nils82 och 2 till
  • Laddar…
kimf
Ser rent estetiskt otrevlig ut, men utan att ha sett offerten, så är jag nog på Hawke's linje. Låter som dålig upphandling snarare än dåligt utfört arbete.
 
kimf kimf skrev:
Ser rent estetiskt otrevlig ut, men utan att ha sett offerten, så är jag nog på Hawke's linje. Låter som dålig upphandling snarare än dåligt utfört arbete.
Ofta är det i specen på den offert man lägger man ofta missar att tydligöra hur man vill ha jobbet utfört.
Många gånger beroende på okunskap och kanske lathet.
Jobbar inom kommunen, dock inte med upphandling, men det är ofta vi ser kontentan av en misslyckad upphandling.
 
Installationen ser helt "korrekt" ut. Är ganska säker på att röris valt en annan radiator och gjort en tjusigare dragning om han själv fått bestämma.
 
Kanske samma flane som varit hos oss?
 
  • Rörinstallation med avstängningsventil nära ett texturerat vägghörn och laminatgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där så väl ganska normalt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.