Funderar på att borra bergvärme men har problem med avstånd till den borrade brunnnen.
Om jag ska borra minst 30 meter från min egen och 100 meter från grannens brunn så måste borrhålet vara 30 meter ifrån huset.

Går detta, eller måste hålet vara nära pumpen?
 
Jag kan inte se något problem med att det blir lite avstånd. Det finns ju värme i backen också.
 
kimf
Det är inga problem i sig, även om det kanske känns som lite tråkiga pengar, dock inte så dyrt med 60m extra KB-slang/rör.
 
Den delen som går i marken fungerar ju som markvärme och kompletterar borrhålet lite grann, så rent tekniskt är det inget fel.
Se till att den grävs ner tillräckligt djupt så det inte blir tjälskjutningar.
 
Går dina slangar i en gräsmatta eller nån annan yta som du inte använder kommer de 30 meterna vara dig till fördel under hela den varmare delen av året.
Går slangarna däremot under en yta som du skottar och/eller kör bil på, rekommenderar jag att du isolerar utgående slang. Alltså den slangen som transporterar vätskan från värmepumpen till borrhålet. Hos mig har klantarslena som installerade jordvärmen isolerat inkommande slang, vilket ger mig seriös tjälskjutning och en pulkabacke strax utanför huset varje vinter. Beroende på hur snål du är med borrhålet kanske du vill isolera båda slangarna - jag har ju aldrig minusgrader i returslangen :cool:
 
Kan du inte byta plats på inkommande och utgående i pannrummet?
 
kimf
Strip Strip skrev:
Går slangarna däremot under en yta som du skottar och/eller kör bil på, rekommenderar jag att du isolerar utgående slang... Beroende på hur snål du är med borrhålet kanske du vill isolera båda slangarna
God input av useless och strip

Och borra nu inte för grunt, lägg på ett par 10 meter om plånbokan tillåter, de sista metrarna är inte så vanskligt dyra. Vi borrade ca 30m djupare än pannan behövde. Man vet inte vad man byter till för panna nästa gång. Kanske har man byggt ut, eller byggt pool, eller fått energibehov på annat håll, då är det surt att behöva göra ett hål till för att kapaciteten inte räcker i det förra.
 
Jag har 80 meter mellan pump och borrhål. Som kimf säger, lägg på 20 meter på djupet!
Jag blev rekommenderad 180 m men valde att borra 220 m.

EDIT: Och de har isolerat slangen hela vägen mellan huset och hålet.
 
Varför har dom isolerat slangarna hela vägen? Det är bättre att lägga dom på normalt jordvärmedjup med en meters mellanrum så att man får nytta av den sträckan.
Men där det är svårt/dyrt att gräva, eller saker ivägen på marken så kan man såklart göra på det sättet.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Tack för alla svar. De kommer borra 200 m, då har det tagit i lite sa de. 200 kr extra för varje m över 6 m från huset, blir inte så farligt.
 
kimf
L lillefar skrev:
Tack för alla svar. De kommer borra 200 m, då har det tagit i lite sa de. 200 kr extra för varje m över 6 m från huset, blir inte så farligt.
Vi borrade också 200, minns inte exakt, men vår panna på dryga 13kW ville ha ca 160 eller 170m egentligen. Så har du ingen megapanna så låter det som du har marginal
 
Det brukar rekommenderas max 400 meter slang till de flesta vp men med 30 meter slang i backen hamnar du på 460 meter men det bör funka om det också lite beroende på vp storlek kan kb deltat bli lite högt.
 
Det finns ju större cirkulationspumpar att byta till om flödet blir lågt.

Och borra lite extra, jag bytte till en ny VP och den har lägre uteffekt då den har bättre COP så räcker inte markvärmen.
Den gamla hade lågt COP och en del av värmen kom direkt från kompressorn (inmatad el)

Blanda inte ihop detta med elpatron (för det har jag ingen)

Protte
 
Man borde kunna även gå med grövre slang fram till brunnen om det blir långa transportsträckor och man är nojjig av mottrycken. Vanligtvis har man ändå två 90 eller 45 graders svetsmuffar vid locket på foderröret.
 
prototypen prototypen skrev:
Det finns ju större cirkulationspumpar att byta till om flödet blir lågt.

Och borra lite extra, jag bytte till en ny VP och den har lägre uteffekt då den har bättre COP så räcker inte markvärmen.
Den gamla hade lågt COP och en del av värmen kom direkt från kompressorn (inmatad el)

Blanda inte ihop detta med elpatron (för det har jag ingen)

Protte
Klart det finns större cp att köpa men en större cp drar mera el och brine cp brukar vara ganska dyra. Vilken vp har du som saknar elpatron ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.