Har indag en Stiga Prio som jag inte är nöjd med, är glad var gång jag slipper reparationer under klipningen vilket inte är så ofta. Har nu efter 2 år tröttnat och funderar på vad man skall ha istället. Vad rekomenderar ninför begangnade maskiner som är driftsäkra? Ekonomin räcker inte till en ny kvalitets maskin.
 
M
Gällande driftsäkerhet så är alla större (enligt min erfarenhet) bra. Stiga (Villa/Park), Husqvarna, Jonsered, MTD.
Driftsäkrast motorer är väl Briggs and Stratton och Honda, som servas korrekt varje år (ny olja, nya filter och nytt stift).

Sen finns det ju massa annat att snöa in sig på, hydrostat, front eller mitt aggregat osv, innan man kommit fram till en bra maskin.
 
Hq rider är en fin maskin som fungerar bra. Inget fel på Stiga, men man ska gilla att byta remmar om man ska ha en sådan...
 
Stiga skall man ha en komplett remsats hemma till är min erfarenhet med prion. Drivaggregates 3 remmar har jag bytt 3 gånger på 2 år. Den går för fort på 1an för vårt kompakta gräs och specielt där det är klöver. Får klippa med halva aggregatet och vänstersidan annars rappar kuggremen mellan knivarna och de kör ihop. Så jag behöver en maskin med front aggregat som klara fuktigt gräs (myrmark) som växt 1 vecka mellan klippningarna.
 
Har en Husqvarna rider.

Hade precis som du en stiga förut och fick skruva lika mycket som jag klippte.

Hittils har jag kört 2 år med min begade Husqvarna och har inte gjort något förutom vanlig service
 
Har också en gammal rider, byter olja och kör, briggs and stratton kan göra motorer !
 
Nu har jag visserligen ingen renodlad klippare utan en trädgårdstraktor.
En 30 år gammal Husqvarna med Kawasaki-motor.
Har inte bytt olja på 10 år.
Den bara tuffar på.
Briggs&Stratton har jag inte hört något gott om.
 
Y
Kört flertal maskiner. Stiga Park klipper finast, men går ofta sönder.
Husqvarna Rider är mer lättkörd, men går också sönder.
2cylindrig motor är klart värt pengarna.
Servo är nice, ett måste på Stiga om inget annat.

Rattar en 1år gammal Husqvarna, 2cyl, 4wd och servo med stora bordet. Fått ta in den till verkstad många gånger. Remmar, hydraulslang, hydrostataxel och allt vad det nu varit.

Gamla Stigans encylindriga Briggs&Stratton gick sönder på klassiskt vis. Monterade dock en 2cylindrig 16hk Briggs&Stratton och det blev som helt annat maskin, mycket trevligare.

Så mitt råd är snarare att inte välja förliten maskin för behovet, det är då dom slits sönder.

Och välj klippbord utan brytpinnar så om något krockar på bladen så får du inte driftstopp.
 
Y
Till er med Stigapark och problem med krockande knivar. Jag tröttnade på detta, tog galet mycket tid att lägga sig och byta pinnar varje körning.

Numera kör jag utan pinnar, så dom lösa knivspetsarna kan röra sig. Krockar dom så viker dom sig in, sen ut igen.. Kommer låta lite i början tills metallen slits bort i hörnen ifall man inte slipar om formen direkt, men efter det har jag kört så i flera år utan behöva byta brytpinnar. Sen har jag kompletterad med remskivsbygel på bordet så remmen inte hoppar av när man höjer upp bordet under drift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.