Hej

Har en solcell på 50w, regulator, samt en inverter 12/220V på 300w liggandes, och skrotades en Ups på jobbet med mycket bra batterier, 9st 12v 50Ah.

Har en Husqvarna Automower 420, och leker med tanken på att sätta solpanelen på garageväggen rakt söder, 4-5batterier i garaget, samt koppla klipparen till invertern, klipparen är aktiverad 5h varje dygn, dvs klipper 1h, laddar 1h under 5h, den förbrukar 30w när den klipper, enligt Husqvarna så förbrukar den 10kwh om den går dygnet runt i en månad.

Vad tror ni?
 
Hej
Jag funderade i ungefär samma banor. Men min idé då var att skippa steget med inverter och transformator. Det blir en hel del förluster och slukar för mycket onödig energi.

Originaltrafon är väl på 28 volt sekundärt om jag inte missminner mig. Så ett 24v off grid system borde väl funka.
Ett fulladdat bly-syra-batteri ligger på nästan 13v. Runt 26v för två och laddas på ca 28,8v.
En boost-step regulator på 28v, och som klarar strömmen, är väl det enda som behövs sen?

/Richard
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Vart bökigare så, samt att man måste snickra om laddaren, har 5st 50Ah batterier i bra skick.

Har gjort allt klart, men, har en billigt 200w 12/220v inverter som är modifierad sinus, denna funkar, många säger att laddaren kan ta stryk mm, och att man bör ha äkta sinus, denna skall endast ladda klipparens batteri, samt mata slingan när den är ute och klipper, inverter med äkta sinus handlar om helt andra pengar, då lite för dyrt för dessa 10-15kwh/mån..men kul!

Vad tror ni?
 
Nä, modifierad sinus brukar inte vara så snäll mot det som ska svälja strömmen ;)

Någon som kan säga vilken märkström det är på transformatorn? Eller kanske till och med kan mäta strömmen som systemet dra när en törstig klippare dockar in sig för laddning?

Hittade en DC/DC-omvandlare på AliExpress (3-35VDC in / 2-30VDC ut, med upp till 2A ut) för <$2. Då tror jag att man kan skippa både inverter och transformator i systemet.

Solcell(er) -> Laddare -> Batteribank -> DC/DC (12,7-15V => 28V) -> Laddstation

Jag tror att det blir både billigare och mest effektivt (90% verkningsgrad mot kanske 70%).
Det behöver ju injusteras och kapslas, med det är väl en del i det roliga? :)


/Krajan
 
Har satt allt inomhus, denna DC/DC har också förluster, laddade klipparen med invertern idag, funkar bra, den blir inte ens lite ljummen, är 85% verkningsgrad på denna,gräset långt nu, tänkte klippa imorrn när solen lyser, men med 5st 50Ah batterier torde det aldrig bli nåt problem.

Bara synd att panelen ger 60w vid 18v, vid 13.2v kanske 40-45w, men panelen blir kanske mer effektiv när solen ej lyser så starkt.

Husqvarna 420 har 18v batteri, laddström 2.2A, batterikapacitet 3.2Ah, laddtid 55min.

Du hade tänkt ansluta likström direkt på laddaren? Tveksamt att detta kommer fungera, då detta är litiumbatterier, visst krävs annan laddningsprincip för dessa? Men din klippare kanske har bly Acc? Klart bättre..
 
Redigerat:
Nu är klipparen igång! Klipper/laddar mellan Kl 10-15, solcellen ger 2.84A med Max solinstrålning, lite vekt, men funkar, skulle inte skada med en till panel, alt en större.
 
Hur gick det med detta? Nyfiken på hur resultatet blev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.