Jag bor på ett område med små tomter, runt 430 kvm, och en stor del av tomtytan befinner sig < 4,5 meter från tomtgräns. Krävs det bygglov för en pergola över ett trädäck nära/vid tomtgräns?

Jag är främst intresserad av vad lagen säger, för att senare ta kontakt med kommunen och ev även berörd granne.

Tyvärr så har byggnadsnämnden i min kommun vid ett flertal tillfällen visat att de inte har någon koll på lagen och hävdat saker som vid en närmare koll visat sig vara felaktigt, så denna gång börjar jag här...
 
  • Gilla
Ponilsson75
  • Laddar…
Om du med pergola menar en spaljeliknande konstruktion, ev. med "spalje" som tak, då skall det inte behövas bygglov. Men har du ett skärmtak så gäller andra regler. även sådana kan under vissa förutsättningar vara bygglovsfria.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ok. Nej, det är utan fast tak utan en öppen pergola, lik dessa:

Trädäck med en öppen pergola av trä framför ett vitt hus, möblerat med loungegrupp och krukväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träaltan med vit öppen pergola, rottingmöbler, krukväxter och vita draperier, i en lummig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...eventuellt med en utfällbar markis ("skärmtak"), som dessa:

Öppen pergola med en utfällbar markis vid en pool framför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen pergola med utfällbar markis och trädgårdsmöbelset vid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mangeost
  • Laddar…
Jag skulle säga att de översta är bygglovsfria. Inte de nedersta.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Den nedersta är ju inte ett fast tak. Jag har tolkat det så att detta är tillåtet. Åtminstone när jag byggde mitt hus. Jag har 2x8 kvm segeldukstak fäst vid husväggen.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vad skulle skilja på skjutdörrar och skjuttak?
 
Tror det är en gränsfråga. En markis tror jag är bygglovsfri. Ett skjut-tak av duk kan ses som en sorts markis. Om du har ett skjut-tak av glas eller plast så är det ett skärmtak.
 
Markis ÄR bygglovsbefriad när den fungerar som tak. Plasttak kräver bygglov.

Däremot kan man inte sätta upp tält/markis/otyg hur som helst och tänja på bygglovsreglerna. Jag har ett exempel där man satt upp en "tygtäckt" carport/garage. Detta monterades aldrig ner (såg anskrämligt ut dessutom) och den närmaste grannen anmälde "bygget". Meningen med markiser är att de är uppsatta under viss tid (sommaren).

Bilderna ovan är OK. Upptäckte att tråden är gammal ...
 
  • Gilla
Zallin och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Markis ÄR bygglovsbefriad när den fungerar som tak. Plasttak kräver bygglov.

Däremot kan man inte sätta upp tält/markis/otyg hur som helst och tänja på bygglovsreglerna. Jag har ett exempel där man satt upp en "tygtäckt" carport/garage. Detta monterades aldrig ner (såg anskrämligt ut dessutom) och den närmaste grannen anmälde "bygget". Meningen med markiser är att de är uppsatta under viss tid (sommaren).

Bilderna ovan är OK. Upptäckte att tråden är gammal ...
Men då skulle man kunna ha ett tält som carport vintertid?

Eller en stor markis man parkerar bilen under :)
 
Rickard.
R Rickard Ohlin skrev:
Men då skulle man kunna ha ett tält som carport vintertid?

Eller en stor markis man parkerar bilen under :)
Absolut, sålänge man kan hävda att det inte är permanent. Ex att det rivs på våren.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.