Jag har en 30mm bänkskiva i någon sorts marmor som kommer från mitt förra kök. Jag vill återanvända den genom att låta kapa den (och polera kanter) till två lite mindre bitar att ha på varsin sida av spisen. Materialet räcker med några centimeters marginal. Skivan är inte större än att jag kan ta den i bilen (den är typ 70x80cm).

Har någon koll på en firma i Stockholmstrakten (gärna söder om stan, bor i Hägersten) som kan göra ett sådant jobb? De jag kollat med hittills vill bara kapa skivor de säljer eller kan bara ta klinker, men jag gillar den skiva jag har.
 
kulle kulle skrev:
Köp en kakelsåg
[länk]
Lägg en bräda och fäst med tvingar så du har något att följa, kör sakta.
Tror det blir billigast.
Kapar dock endast 22mm, och polerar inte heller ;)

OnT, som du säger är många ovilliga att ta sig an såna jobb. Billigast blir nog att köpa en ny skiva, det var ingen stor bit det handlade om.
 
Jag tror de jag ringt som är ovilliga är det för att de inte har nån apparat för att kapa sten på plats, då man beställer stenskivor av dem sker jobbet nån annanstans i ett fjärran län innan den skeppas till dem eller kunden. Det går säkert att få gjort bara jag hittar rätt sorts firma.

Det rör sig om två bitar på 35/40cm vardera, men den där sortens sten går inte att få tag på längre, jag gillar den, och om det överhuvudtaget går för rimliga pengar vill jag använda den.

Kapa själv har jag såklart funderat på, men chansen att jag lyckas få till det snyggt med till buds stående medel bedömer jag som ganska liten, och jag har inte en susning hur man polerar kanten sen.
 
Det fanns i alla fall förr i tiden ett antal stenfirmor runt Skogskyrkogården som tillverkade gravstenar, kanske finns någon kvar, en sådan firma bör kunna hjälpa dig.
 
  • Gilla
jstck
  • Laddar…
Handlar nog om ansvarsfråga också, stenfirmorna vill inta hamna i den sitsen om
stenen av ngn anledning gå sönder, vem tar den kostnaden?
 
Även en bekant sa "kolla med stenfirmorna runt Skogskyrkogården", han hade tydligen sett tecken på en faktisk verkstad på plats. Jag tror det är mest det det kommer an på.

Alla ställen där man lämnar in nåt ska de väl om de är seriösa och har någon form av yrkesstolthet ta ansvar för grejorna? Om de tappar skivan eller nåt så den går sönder kan det väl knappast vara någon annans fel än deras.
 
Kolla med en firma som håller på med vatten eller laser skärning så kan dom säkert kapa den för 1000-2000:- polera kan du göra själv med våtslippapper i olika grovlekar.
Angående ansvar så jag de flesta tar väl sitt ansvar men som du säger så finns inte den stenen du har men det gör den som firmorna använder...
 
nino nino skrev:
Kolla med en firma som håller på med vatten eller laser skärning så kan dom säkert kapa den för 1000-2000:- polera kan du göra själv med våtslippapper i olika grovlekar.
Angående ansvar så jag de flesta tar väl sitt ansvar men som du säger så finns inte den stenen du har men det gör den som firmorna använder...
Wow, laserskärning av stenskivor har jag aldrig sett, finns det verkligen?
 
Nu blev jag osäker....
vattenskärning funkar iaf



Googlade och nja det är svårt att skära i sten / keramik med laser där är det vatten som gäller.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
J jstck skrev:
Även en bekant sa "kolla med stenfirmorna runt Skogskyrkogården", han hade tydligen sett tecken på en faktisk verkstad på plats. Jag tror det är mest det det kommer an på.

Alla ställen där man lämnar in nåt ska de väl om de är seriösa och har någon form av yrkesstolthet ta ansvar för grejorna? Om de tappar skivan eller nåt så den går sönder kan det väl knappast vara någon annans fel än deras.

Jovisst, men du har uppenbarligen ingen erfarenhet av sten eller marmor.
En marmorskiva kan gå sönder vid kapning utan att man är oaktsam, den kan ha spänningar eller sprickor el dyl som inte syns, går den sönder pga av det så står dom där och blir ersättningskyldiga, för en sten dom inte ens sålt själva.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Jovisst, men du har uppenbarligen ingen erfarenhet av sten eller marmor.
Nog har jag kapat sten, men jag inte alls verktyg till att göra 63cm raka snitt. Men det lilla jag vet om sten är att just den här inte är särskilt sprickkänslig (det är inte "riktig marmor", det bara benämndes slarvigt som sådan då den först såldes).
När jag själv varit ute och på något sätt jobbat i egenskap av ett företag har jag i allra högsta grad varit ersättningsskyldig om jag haft sönder nåt (vissa kunder ville inte ens anlita någon som inte var "drulleförsäkrad" för rätt stora belopp). Om den jag anlitar inte säger något om saken tänker jag utgå från att denne tar ansvar för skador som orsakas, oavsett om det gäller stenhuggeri eller annat.

I värsta fall om stenen blir grus slipper vederbörande få betalt för jobbet, och jag kan lägga ungefär samma pengar på en ny skiva istället.
 
Hej,

Fick du något napp på en firma som kunde hjälpa dig? Har ett liknande spörsmål med en fönsterbänk som jag skulle vilja dela upp i två och även då polera kanter så det ser vettigt ut. Kan mycket väl tänka mig att avtala om att om den går sönder under bearbetning så håller jag dem fria från ansvar. Kapa själv känns inte som ett alternativ.

Bor även jag söder om söder, så något i söderort skulle vara idealiskt.
 
backstad backstad skrev:
Hej,

Fick du något napp på en firma som kunde hjälpa dig? Har ett liknande spörsmål med en fönsterbänk som jag skulle vilja dela upp i två och även då polera kanter så det ser vettigt ut. Kan mycket väl tänka mig att avtala om att om den går sönder under bearbetning så håller jag dem fria från ansvar. Kapa själv känns inte som ett alternativ.

Bor även jag söder om söder, så något i söderort skulle vara idealiskt.
Jag jobbar som stenhuggare, tillverkar bänkskivor mm, vi får ofta in skivor av kunder som vi kapar & bearbetar kanter på, då tar vi en hanteringsavgift(beroende på hur mycket jobb/material det är) sen står vi inte för om matrialet spricker under bearbetning (händer väldigt sällan)

Så det går så klart att hitta, bara att ringa stenfirmor och kolla!
 
  • Gilla
Linda Wiveka Olsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.