Hur gör jag på bästa och lätaste sätt?
 
Väljer ett annat isolermaterial.

Mullbänken är ju en jordvall som är uppskottad mot insidan på stenfoten och syllen. Om du vill ha kvar den kostruktionen skulle jag föreslå att du skottar ut den gamla jorden och ersätter med till exempel cellglasgrus som har slutna porer och därför inte suger upp markfukt.

En annan möjlighet skulle vara att skyffla ur tillräckligt djupt och ta upp ventilationshål i stenfoten och bygga en isolerad trossbotten med kryprum under, En torpargrund som ni kallar det i Sverige.
 
Jag hade en professor under utbildningen som fyllt krypgrunden med lösull. Han hävdade att det funkade bra. Men det förutsätter nog att marken under huset är torr. Jag skulle välja något som är kapilärbrytande.
 
Hej Daniel! krypgrund är väl inte samma som mullbänk, min husgrund ( Mullbänk ) är torr med jord och stenar kan det då funka att spruta in lösull mellan bjälkarna då jag fått en massa lösull gratis. Borra hål i det gamla golvet och sedan lägga vindpapp över och sedan nytt trägolv ovanpå.
 
Det kan nog funka. Men det är inget jag skulle våga rekommendera. Skumglaskross, som heimlaga tipsade om är en säkrare och etablerad lösning.
 
H heimlaga skrev:
Väljer ett annat isolermaterial.

Mullbänken är ju en jordvall som är uppskottad mot insidan på stenfoten och syllen. Om du vill ha kvar den kostruktionen skulle jag föreslå att du skottar ut den gamla jorden och ersätter med till exempel cellglasgrus som har slutna porer och därför inte suger upp markfukt.

En annan möjlighet skulle vara att skyffla ur tillräckligt djupt och ta upp ventilationshål i stenfoten och bygga en isolerad trossbotten med kryprum under, En torpargrund som ni kallar det i Sverige.
Tack för tipset. Det blir nog cellglaskross eller kanske lecakulor.
 
Det finns också en produkt som heter Perlite.
Den är baserad på naturlig vulkansten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.