Men vad säger han om att ledningen sitter i badrummets vägg och om JFB.?
 
Då har vi ju svarat i tråden på ungefär samma sätt, vad gäller belastningen. Så länge 3 fas matningen inte matar något annat krävande så skall det fungera belastningsmässigt.

Vad gäller jordfelsbrytaren, så kan man konstatera att det finns lite olika uppfattningar om hur reglerna skall tolkas. Eftersom du får rådet från en elektriker att jfb inte är ett krav, så kan du troligen lita på att den eller ngn annan elektriker kan/vill koppla in utan jordfelsbrytare.

Jag grundar mitt påstående om krav på jfb enligt följande (men jag är INTE elektriker).

I nybyggda eller nyombyggda våtrum så skall alla elinstallationer skyddas av jordfelsbrytare, det gäller även ledningar som passerar inne i väggar och under golv. Detta enligt relativt nya regler. Sedan tidigare har det "alltid" gällt att eluttag i våtrum måste skyddas av jordfelsbrytare, innan jfb fanns, så var uttag i badrum totalförbjudna.

Nu gäller detta ett bef. badrum, då gäller inte kravet. Men matningen du skall använda finns gissningsvis där för att försörja en tvättmaskin och torktumlare? Nu skall du bygga in en bastu. Både själva installationen av en bastu, och den ändrade användningen av trefas matningen menar jag är en ombyggnad. Därmed skulle dagens regler om jfb gälla.

Att bastutillverkare menar att aggregaten skall kopplas förbi jordfelsbrytare förstår jag, de tillverkar värmeelement av för låg kvalitet, det blir ofta isolationsfel. Men att lösa ett isolationsfel genom att inte montera det skydd som skall skydda mot just isolationsfel, är lite som att stänga av det störande brandlarmet när det brinner. Och så vitt jag förstår så strider tillverkarnas rekommendationer mot gällande regelverk (dock osäker på om en bastu anses vara våtrum, det finns speciella ännu hårdare regler för bastu).
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
A
Hej!
Tack för ett bra svar.
Det är klurigt det där med måsten och rekommendationer och regler som ska tolkas. Jag är själv snickare som gör badrum och dom reglerna är en riktig soppa och konsumenter blir hela tiden förvirrade. Och jag som yrkesman måste då och då frångå regler för att lösa problem som det inte finns några tydliga regler på.
bla bla bla :)

Jag kan iallafall tänka mig att liknande scenario gäller inom elsidan. Med lite förvirrande rekommendationer som sedan fackmän ibland gör helt tvärt om.
Nu är ju detta inte riktigt en ombyggnation av bastu utan det ska bli en modul som kan tas bort.
Men min slutsats är att jag väljer att fullt lita på elektrikern i detta läge även om reglerna skulle kunna tolkas på ett annat sätt.

Jag är inte så ofta här på elsidan men när jag väl är här så är det fullt fart och engagemang i svaren. Sånt uppskattas :)
 
Jag ser ingenting oklart kring regler i denna fråga. Det enda udda är kanske en "lös" bastu i badrummet, men det är ju enkelt att lägga inom både badrums- och basturegler.
 
Tjaa oklarheten gäller väl om detta är en ombyggnad eller inte. Dvs. är det en ombyggnad att fast installera en lös bastumodul i en dosa som (troligen) är avsedd för tvättmaskin.

Är det inte en ombyggnad så krävs inte jordfelsbrytare, såvida inte reglerna och/eller installationsanvisningen för bastumodulen föreskriver jordfelsbrytare.
 
Jo det är sant, undantagsreglerna är inte speciellt tydliga, men dessa kan man lägga åt sidan och istället titta på de faktiska elsäkerhetsmässiga elinstallationsreglerna. Vi har en kombination av badrumsregler, basturegler och allmänna regler att ta hänsyn till här.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
JohannesP måste vara från Finland, en Finne MÅSTE bara ha tillgång till en bastu.
Oavsett hur och var han bor.
Bygger en Finne hus så börjar han med bastun.
Flyttar han till lägenhet tar han bastun med sig.

Jo jag har en kollega som byggde bastu i hyresrätten och sedan i eget hus.

Protte
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
Jag är norrlänning. Och älskar att basta :D
Men jag gillar också sådana här projekt.
Ska bygga hus om ngt år. Allt detta är bra information.
Då kommer jag lyxa till det med en egen matning till bastun och jordfelsbrytare
 
Vad säger hyresvärden förresten? Om du inte har egen elmätare kan de mycket väl ha synpunkter.
Hur stora är dina huvudsäkringar? Vore surt om det inte går att värma bastun och laga mat samtidigt.
 
Då jag gick "avd c" för några år sen var detta med JFB uppe och det jag lärde mig då var att bastuaggregatet inte behöver JFB (även nyinstallation) men belysning i bastu kräver det samt att VVB inte heller behöver det eftersom att det är en vital del och löser den ut så blir kostnaden betydligt högre om rör fryser sönder osv.
Sen säger min personliga känsla att dessa två förbrukare gärna får ha en JFB på 300mA brytström istället för standard 30mA, alltså en JFB för brandskydd.
 
Använde läraren verkligen ordet behöver? Du kanske minns fel? Man kan visserligen argumentera för att risken för strömgenomgång från ett trasigt bastuaggregat är låg men det kan inte motivera att man utelämnar JFBn. Att reglerna inte kräver en JFB för bastu beror inte på den inte behövs utan det beror på att Finnarna motsatte sig det när standarden togs fram. Se http://www.fluxio.se/forum/elinstallationer/17612-jordfelsbrytare-pa-bastuaggregat.html. Tyvärr använder sedan tillverkare ord som ska, får eller bör i sina anvisningar som får folk att tro att de bastuaggregat vi hålls med i Svenska hem inte skulle fungera med en JFB med märkutlösningsströmmen 30 mA.

Det finns heller inga krav i reglerna på en JFB för fast ansluten VVB. Men det ingenting speciellt med VVBer utan detta krav gäller för all fast ansluten elutrustning utom i speciella fall, t.ex om VVBn är placerad i badrummet eller bastun... Skillnaden här är att det normalt inte är en blöt kropp som får kontakt med VVBn, men väl alla vattenrör som är kopplade till den. Så det vore högst befogat med en JFB. Man resonerar dock som så att fast ansluten elutrustning är utförd av ett proffs där skyddsjordningen har kontrollerats efter konstens alla regler. Det är därför det krävs behörighet för fast anslutning av div apparater. Tyvärr kommer VVBer med stickpropp också... Det finns alltså här anledning att undanta VVBer från JFB.

En VVB är heller ingen del som gör att huset fryser sönder ifall den löser JFBn utan det sker i så fall indirekt i och med att andra värmeapparater är kopplade på samma JFB. Här händer det olyckor men det är ytterst få jag hört talas om.

En JFB med märkutlösningsströmmen 300 mA ger inget personskydd, men det förordar du alltså genom att du inte anser att bastu eller VVB behöver detta personskydd, men väl brandskydd. Hur bedömer du risken för brand i dessa två apparater?
 
  • Gilla
Conqvist och 2 till
  • Laddar…
Just lärarens ordval minns jag inte eftersom det är ca 5 år sen det var på tal.
Men anledningen till att JFB på bastuaggregat inte behövdes var för att den kommer lösa ut då man kastar vatten på aggregatet.
Anledningen till VVB var för att man vintertid kan få ett hus med sönderfrusna ledningar och då blir kostnaden väldigt mycket högre. Detta är väl kanske inte så troligt i en vanlig villa men sommarstuga är det större risk då den inte besöks lika ofta.

Så jag mindes personen säga mer kan jag inte säga.
Sen var det jag personligen som tyckte att JFB för brandskydd kan vara en bra tanke om man nu prompt ska ha en JFB.

Förövigt var även kyl/frys på tal vid detta tillfälle men det fick man under inga som helst omständligheter hoppa över eller sätta brandskyddsjfb på.
 
Jag har hört det argumentet tidigare. Personligen skulle jag rata en produkt som är avsedd att kasta vatten på men som inte håller tätt för det.

Jag ser heller inte riktigt kopplingen mellan VVB och sönderfrusna ledningar. Varmvattenberedaren värmer ju inte huset. Det kan bara indirekt finnas en koppling, att ett isolationsfel i VVB slår ut värme pga en gemensam JFB. Men varför skulle VVBn vara en kandidat där?

Till sist sätter man inte en JFB för att "ska" finnas en "JFB". Den har ett syfte, personskydd eller brandskydd, så man kan inte blanda friskt där med samma syfte. Men man kan i specifika fall göra bedömningen att en fast ansluten apparat är omsorgsfullt installerad och kontrollerad så att fel i skyddsjordningen är mycket osannolikt. Då kan man tillåta sig en JFB med märkutlösningsströmmen 300 mA som då ger ett bättre personskydd än vad enbart säkringen skulle göra.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Jag tror att han menade elpanna när han sa vvb. Där finns det ett argument att lägga den utanför 30 mA jfb.
 
Som Tobbe_3 säger så fel ordval från min sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.