D
Hej,

Jag har ett 20-talshus med energifönster och behöver tilluft i båda planen. Tre sovrum på övre plan behöver en ventil var, vardagsrum på markplan behöver två ventiler. Det är träfasad med isolering från insidan, regelverk och gips. Sovrummen nås med längre stege utan problem.

1) Jag bor bullerstört, är Fresh TL80DE dBs den bästa ventilen?
2) Vad är en rimlig installationskostnad per ventil? Jag fick offert på cirka 1.400kr per ventil efter ROT vilket låter riktigt dyrt med tanke på att ventilen kostar 430kr på nätet.

Tack för hjälp.
 
  • Gilla
LinHak
  • Laddar…
Håller med om att det låter dyrt men de kanske tar höjd för att köra av en kabel eller träffa på något annat dåligt i varje hål. Har du funderat på att göra det själv? Det är inga konstigheter alls om man är normalhändig.
 
D
Bernieberg skrev:
Håller med om att det låter dyrt men de kanske tar höjd för att köra av en kabel eller träffa på något annat dåligt i varje hål. Har du funderat på att göra det själv? Det är inga konstigheter alls om man är normalhändig.
De på markplan skulle jag kunna göra själv, men de högt upp tänkte jag att det vore skönt att leja bort. Dock börjar jag omvärdera med tanke på offerten, men jag tar nog in en till offert innan jag bestämmer mig.
 
För litet jobb för att få ett lågt pris på, gör de själv, hyr in en händig kompis mot några stänkare/bira ;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Stege är ingen arbetsplats, den är endast till för att klättra upp till en sådan.
 
S
Vad är det för stomme? Om det är plankstomme så får man hålsåga så långt det går och sen hugga bort trä och sen såga vidare.

Om du har självdrag så tänk igenom placering av tilluften på övervåningen. Sätt ej över fönster tex för risken är stor att det blir övertryck och frånluft istället och då går den varma luften rakt ut.

Exerg på forumet har tipsat om ventilen man sätter under fönstret. Sök på namnet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Har sånna ventiler hemma, fresh TL ....db. Funkar väldigt bra. Ser bilar åka förbi på gatan men hör dom inte :)
Rekomenderas.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vanlig fresh kan "Ljudisoleras" efter installation. Jag satte i 70mm avloppsrör, borrade massor med 16mm hål och la drevremsor runt. Tog bort mycket ljud utan att nämnvärt påverka flödet!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…

Bästa svaret

Risken är stor/uppenbar att det inte kommer att fungera som tänkt med den typ av ventiler. Tilluft på överplan via ventiler ovan fönster kräver ett undertryck som äldre hus,även om de är reviterade, aldrig kan uppnå. Tilluft på nedre plan är inga konstigheter att få men på övervåningen får ventilerna flyttas ner mot golv för att luft skall ha nån chans att sugas in. Sitter de ovan fönster kommer de tvärsäkert att släppa ut rumsluft istället vilket innebär att sängkammaren får sin "friskluft" från våningen under. Så här fungerar det. Du kommer säkert att överleva detta men "frisk" uteluft blir det inte. Ryck gärna bort tätningslisten i överkant fönstret och försök känna om det strömmar in luft där om du inte litar på naturlagarna.
 
  • Gilla
Tjoa och 1 till
  • Laddar…
D
Tack för svaren, tipset om den andra tråden, och bekräftelse på att Fresh ventilen är sjysst.

Äldre delen av huset har plank/trästomme som är utvändigt tilläggsisolerad, tillbyggnaden har modern träregelstomme. Ska tillägga att källaren är helt separerad, och både markplan och övervåningen har vattenburen golvvärme. På markplan finns badrum med PAX och vardagsrum med kamin och köksfläkt, men ingen tilluft än som sagt. Det ska också tilläggas att jag har en viss mögelpåväxt på vinden vilken troligen kommer från fukten i bostadsluften. Så att bättre på bostadsventilationen och täta några kabelgenomföringar till vinden är prio.

Ventilationsfirman jag hade hos mig ville sätta ventilerna i det tre sovrummen på övervåningen så högt upp som möjligt, ovan fönster nästan uppe i taket. Så detta är ju väldigt intressant information.

Kan man sätta ytterligare en PAX med konstant gång på övervåningen i en klädkammare kanske, kan man på så sätt skapa ett undertryck på övervåningen och att ventiler ovan fönster fungerar som tänkt? Eller kommer det fortfarande komma luft från undervåningen som trycks ut genom ventilerna på övervåningen?

Jag tror jag gör såhär. Jag ger mig på att installera två Fresh ventiler i vardagsrummet på markplan, och sen tar bort lite tätningslist (i underkant) i sovrummen på ovanvåningen för att se hur landet ligger. Och se tar det därifrån. Vad tror ni om det?
 
D
Blir rekommenderad väggventiler på ovanvåningen i överkant på fönster, och ytterligare en PAX uppe i en garderob för att skapa undertryck. Jag är ändå orolig att det blir som varnat för ovan att luft kommer upp från trappan och väggventilerna där uppe blir frånluft istället.

Sen vet jag inte om jag vill ha en PAX med konstant gång i en garderob intill sovrummet. Och det är ganska dyrt att installera. Hmmm.
 
Redigerat av moderator:
Alltså du har inte blivit varnad.
Exerg talar bara om hur naturlagarna fungerar. Om du vill försöka bryta dem så kör i vind. Försvaret har säkert en gammal efterbrännkammare till draken att sätta på toan för att få upp undertrycket på 2:a våningen. ;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D
T Tjoa skrev:
Alltså du har inte blivit varnad.
Exerg talar bara om hur naturlagarna fungerar. Om du vill försöka bryta dem så kör i vind. Försvaret har säkert en gammal efterbrännkammare till draken att sätta på toan för att få upp undertrycket på 2:a våningen. ;)
Jag tror er. Jag har tagit bort tätningslisten i underkant på fönster i övre plan och det strömmar bara ut luft där vad jag har märkt.

Jag gör ett försök att installera ventilerna på markplan själv. Huset är tilläggsisolerat och har liggande träpanel, både plankstomme och modern träregelstomme. Vad behöver jag till Fresh TL80DE, en lång jävla borr och en 125mm hålsåg? Tror inte det finns kablar eller ledningar där, men funkar en sån där multidetektor eller är det bara skräp?

Om det är någon som undrar vad skillnaden är på TL80DE och TL80F så är här ett citat från Fresh kundtjänst: -"Förutom den diskretare designen, har TL-DE bättre spridningsbild, tjockare kondensisolering samt inbyggd stormsäkring. Det är vår senaste och bästa ventil".
 
  • Gilla
g2p3ihr och 3 till
  • Laddar…
S
Stämjärn att hugga bort material när hålsågen bottnar och en förlängare till hålsågen.
Du kan om du vill för att lättare undvika reglar etc borra ett pilothål och då behöver du ett lång borr. Leta efter "formborr".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.