Vi går i funderingar om att bygga till huset med en farstu. Tanken är att den ska bli isolerad med golvvärme.

Röd träfasad med vit ytterdörr och fönster, entrétrappa och blomkrukor, potentiell plats för farstu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni om det?
Är det möjligt rent estetiskt?
Är det möjligt byggtekniskt?
Bild för inspiration
Isolerad farstu med glaspartier och golvvärme kopplad till rött hus omgiven av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Innanför vänstra lilla fönstret är en liten toalett. Innanför de högra fönstren är en trappa som går från källaren och upp till andra våningen
 
Tror du får ha en bild som visar mer av huset för att få bra svar.
 
13th Marine skrev:
Tror du får ha en bild som visar mer av huset för att få bra svar.

Rött hus med vita knutar, två våningar, grått tak, trädgård, gråmulen himmel, svensk lantlig stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bernieberg skrev:
Det är nog inga större problem byggnadstekniskt och estetiskt tror jag också att det kan bli bra.

Håller själv på med motsvarande projekt, kanske kan ge någon inspiration.

[länk]
Har sett din tråd och det var väl där jag egentligen fick iden.
Rent tekniskt så kan jag bygga det i egen regi, ända upp till taket. Där står jag lite handfallen
 
Kul att inspirera!

Vad har du tänkt dig för tak då? Är det något speciellt som gör dig osäker?

Själv har jag aldrig gjort något liknande men det går bra ändå om man tar det lite sakta så man hinner läsa på, och ByggaHus kan hjälpa med det mesta!
 
Det är höjden på utbyggnaden. Jag misstänker att taket på utbyggnaden kommer komma upp i nivå med det befintliga taket på huset och jag är osäker på hur man ska foga ihop de bägge taken. Kanske är bättre att ta in en firma för den biten, eller?
 
Det beror förstås på vad du kan tänka dig för takhöjd inne, hur stor farstukvisten blir och vilken typ av taktäckning du tänker dig. Läs på om minsta taklutningar och luska ut om du kan lyckas med att träffa fasaden istället, det blir ju lite enklare och i mitt tycke snyggare (mer farstukvist istället för tillbyggnadskänsla).

Är det något som blir för svårt så är det klart att man ska ta hjälp men min erfarenhet är att de moment som till en början har oroat mig under renoveringar (göra hål genom hela ytterväggen, flytspackla, montera dyr fönsterpardörr etc.) inte har varit särskilt knepiga när man väl sätter igång.
 
Jag har från golvet inne upp till taket ute ca 280 cm. Takhöjden inne i farstun vill jag ha minst 220 vilket gör att taket kan bygga 60 cm. Jag kan dock tänka mig att ha ett trappsteg ned till farstun från insidan, men helst inte
 
Då borde det inte vara några bekymmer att få plats att ansluta mot fasaden (även om golvnivån hålls samma som inne) om det inte ska bli något jättestort bygge. Det blir nog trångt med pannor då det bygger en del i höjd och behöver hyfsad taklutning men bandtäckning funkar ju ända ned till 6 grader lutning (1:10) och är dessutom fint på en farstukvist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.