Vi är eventuellt i kommande flyttartag. Efter ett par år i villa märker man snabbt hur lätt det är att samla på sig allt möjligt varav en hel del är sådant som är bra att ha i just det huset, men kanske inte i kommande hus.

Hur brukar ni lösa sådant? Vad tar ni med er? Vad lämnar ni kvar? Har ni en rundvandring med köparen som får säga ja/nej till saker och ting? Skänker ni till köparen eller vill ni ha en summa för prylarna? Eller skall köparen prompt inte ha något och att ni istället ringer vänner, myrorna eller kör till sortergården med alltihop?
 
Själva sålde vi en del inredning till köparen av vår bostadsrätt. Sådant som var mer specialanpassat för lägenheten som gardinstänger och rullgardiner m.m. De ville köpa en del möbler, men det sa vi nej till.

I huset vi köpte fick vi överta lite blandat. Stegar och ved, men även lampor som de lämnade kvar så vi skulle ha lite ljus när vi flyttade in (och som vi alla sa att vi kunde ta ner och slänga när vi satte upp våra lampor, men lik förbannat sitter många av deras lampor kvar i lite mer udda utrymmen...).
 
Sålde min bostadsrätt fullt möblerad, lampor, TV etc. Rubbet utom kläder och köksgeråd. Köpte hus och ville börja om :)
 
I huset vi köpte frågade säljaren om vi ville behålla en del trädgårdssaker, som skottkärra, vattenslang och gamla fula utemöbler - att ta över utan kostnad alltså.
 
Vi fick överta ett 40-tal kyrkbänkar... :rolleyes:
Och en nästan ny Klippo, en skottkärra några spadar och krattor och annat användbart.

I huset vi sålde lämnade jag en extra elpanna att ta reservdelar ifrån vid behov och en halvdålig trädgårdsmöbel. Annars tog vi med allt inklusive gardinstänger och rullgardiner.

Dom vi köpte huset av flyttade till lägenhet och dom som köpte vårat gamla hus flyttade från lägenhet.
 
BirgitS
Eftersom vi flyttade från hus till lägenhet frågade vi om köparna ville överta en del trädgårdsredskap men annars lämnade vi bara kvar sånt som man ska lämna kvar enligt reglerna, typ hatthylla och fast monterad belysning i kök och badrum.
http://www.maklare.se/Artiklar/Inventarier-bostadsforsaljning
 
O
Jag tror att man vet bäst själv vad man vill lämna kvar. Men å andra sidan man får tänka på att det kan bli för mycket.
Men att lämna gardinstänger skulle jag inte tacka nej till.
Att lämna kvar lampor här och där? En bra idé! För då får de ljus direkt innan de hunnit få upp sina egna lampor.
 
En rulle toapapper.
 
  • Gilla
Purre och 3 till
  • Laddar…
O
alfista skrev:
En rulle toapapper.
Skitsak för en skitsumma:p
 
alfista skrev:
En rulle toapapper.
Haha, ja, toapapper är ju (eller borde vara) standard att lämna kvar faktiskt. Bonuspoäng om man gör en hotell-vikning dessutom. :)


Hur känner ni kring att flytta in i ett länsat hus? Är det snålt att inte ha vare sig skottkärra, hatthylla eller säg toapapper, eller är det sak samma? Jag tror själv inte jag hade brytt mig (eller ens tänkt på det) om det varit så att det var helt kliniskt rensat vid inflytt. Känns mer som om det lämnas kvar lite mer än det plockas med.
 
Fick skottkärra på köpet när vi flyttade till hus. Tyvärr även diverse skräp under altanen (två släplass) och på en vind (ett lass). I källaren fanns några lampor kvar monterade. Hade gärna sett att säljaren rensat allt ovanstående och klippt gräsmattan någon gång det året.
 
Fick en loge på 400kvm full av bråte på köpet. Men det var ett medvetet val att vi prutade 50.000:- och han lämnade allt.

Mannen vi köpte av var av den sävliga och nostalgiska typen och vi ville få tillträde innan vi dog så vi städade själva. Det är lättare att sortera andras saker :D
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
En gång för länge sedan tog en släktings hyresgäster med sig stora delar av den fasta elinstallationen när de flyttade.
 
B bakterie skrev:
En gång för länge sedan tog en släktings hyresgäster med sig stora delar av den fasta elinstallationen när de flyttade.
Hur gick det här till? Drog dom loss kablar och skruvade ner kontakter och lämnade bara tomma rör i väggarna? Tog dom hela elcentralen? Varför gör man ens något sådant?

Låter som en extrem variant av hur det är söderut på kontinenten där köket ingår i det man flyttar med sig.
 
tensiden tensiden skrev:
Hur gick det här till? Drog dom loss kablar och skruvade ner kontakter och lämnade bara tomma rör i väggarna? Tog dom hela elcentralen? Varför gör man ens något sådant?

Låter som en extrem variant av hur det är söderut på kontinenten där köket ingår i det man flyttar med sig.
Det var länge sedan, men åtminstone eluttagen tog de med sig. Vet inte om de lämnade kablarna och elcentralen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.