Hoppas detta blir rätt del av forumet, frågorna är aktualiserade pga eventuell förekomst av asbest.

Har en 1,5-plansvilla, byggd 1972 där vi ska bygga upp två innerväggar på ovanvåningen för att göra två nya rum. Befintligt golv är ett flytande parkettgolv och jag misstänker att det under detta har legat eller ligger en heltäckningsmatta. Huset köptes av ett dödsbo och förra ägaren bodde där sedan huset byggdes. Tänker att det kan finnas en risk att den underliggande heltäckningsmattan eller limmet under denna innehåller asbest, med tanke på byggnadsåret (huset såldes dock efter byggnationen med oinredd ovanvåning och heltäckningsmattan kan därför vara insatt efter förbudet mot asbestprodukter - men det är nog för mycket att hoppas på).

Snickaren som ska sätta upp innerväggarna förespråkar att parketten ska sågas upp och innerväggarna ställas direkt på de underliggande golvbjälkarna. Min första fråga är om denna lösning är nödvändig eller om man kan ställa innerväggarna direkt på parkettgolvet?

Misstänker att det bästa alternativet för väggarna och golvet är att följa snickarens rekommendation. Nästa fråga blir då hur man går tillväga med tanke på den eventuella förekomsten av asbest under parketten? Måste man ta in en saneringsfirma i samband med byggnationen av väggarna? Går det att göra en provtagning utan att först såga upp parketten (och eventuellt frigöra eventuell asbest)? Går det att såga upp parketten på ett säkert sätt överhuvudtaget eller hur ska man göra?

Har två små barn och vill helst göra rätt och inte försämra boendemiljön för familjen.
 
Rent spontant har jag svårt att tro att det skulle finnas asbest i golvkonstruktionen. För att veta måste ett prov tas.
Bör inte vara något problem eller hälsorisk.
 
Nej, det är inte nödvändigt att plocka bort parketten men risken finns väl att parketten rör sig lite märkligt när du låser fast det under väggen. Golvet har ju tidigare haft möjlighet att svälla fritt med årstiderna.

Ett prov görs genom att en bit av mattan skärs ut och skickas på analys. Visar det sig att du har asbest och vill ta bort hela mattan och är orolig för den hanteringen ska du ta in en saneringsfirma.

Du skulle kunna kapa bort parketten där väggarna ska stå med en sänksåg på låst sågdjup så att man inte går helt igenom parketten, sparar den sista millimetern. Sedan hade jag brutit loss bitarna med stämjärn och kofot. Då får du inte något asbestdamm. Lite pill bara. Väggarna hade sedan spikats genom golvspånet ner i balkarna.
Alternativet är plasta igen rummet mot övriga huset, skyddsoverall, mask, dammsugare med filter för asbest, ordentlig utvädring. Kapa bort parkettremsan helt, dammsug hela rummet (väggar, golv etc.) och kasta sedan kläderna. Asbestfiber hänger kvar i luften länge så har du inte bråttom kan du låta rummet vädra någon dag och städa av en vända till.

Folk ser lite olika på allvaret med asbesthanteringen men jag tycker inte man ska chansa ens med småjobben.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.