Jag håller på att bygga två nattduksbord som är tänkta att hänga på väggen. Designen är som en rektangulär låda av limfogad ek. Framifrån kommer den ha en låda överst och utrymmet under blir en hylla. Av flera skäl vill jag ha ett bakstycke som sitter 15mm in från baksidan och jag tänkte därför fräsa ett spår och limma bakstycket i denna. Men det slog mig plötsligt att jag kanske måste tänka på rörelser i träet? Om så hur löser jag det isf på bästa sätt?

Såhär är tanken fast i limfogad ek som sagt.
Två moderna nattduksbord i mörkt trä med öppen hylla och låda i zebrastrukturerad träfinish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske ska säga att detta är mina första möbler.

Tanken med bakstycket förutom att stabilisera konstruktionen och underlätta upphängningen är att dölja en kabel från ett grenuttag som jag har tänkt att dölja bakom lådan. Grenuttaget ska användas till sänglampa, mobilladdare osv. Förhoppningen är helt enkelt en lite cleanare look i sovrummet utan en massa kablar som ligger överallt och dessutom samlar damm.
 
Vad har du tänkt för tjocklek på limfogen? Ska bakstycket också vara ek limfog?

Om du limmar in ett massivt bakstycke i ett fräst spår så ber du nog om trubbel ja. Du kan stoppa i bakstycket utan att limma det, och se till att ha rörelsemån i breddled. 1.5-2mm per sida borde räcka till ett bord i den storleken. Du kan sätta en liten limdutt i mitten alternativt skruva det i mitten.

Men! Om det ska sitta upphängt med skruvar genom bakstycket kommer det bli glappigt om inte ditt spår är exakt lika brett som bakstycket är tjockt...vilket kan ställa till problem när du ska limma ihop det, väldigt lätt att bakstycket kärvar i spåret.

Jag hade nog fräst ett öppet spår på baksidan, där hade jag skruvat fast bakstycket i avlånga hål för att ge rörelsemån i bredd (om bakstycket är massivt). Sladden hade jag fräst ett urtag för.

På det sättet slipper du luft mellan bakstycke och vägg vilket underlättar upphängningen. Du får även en stum fog mellan bakstycke och resten så det inte glappar när det är upphängt.

Skiss av ett bord med detaljerad limfog och förslag på fästmekanism för bakstycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Limfogskivan är 18mm tjock. Hade tänkt att fräsa bakstycket en del för att minska vikten en aning. Upphängningen hade jag tänkt göra med en bräda som är kluven med 45 grader där ena delen fästs i väggen och den andra i bakstycket. Om du förstår hur jag menar.

Tänkte att det blir lite lättare att hänga upp då på ett snyggt sätt då jag borde hitta en regel att skruva i.

Men låt säga att jag har bakstycket i ett fräst spår med rörelsemån så borde det väl inte bli glappigt när jag väl har hängt upp det. Om träet sväller borde det ju isf bara lyfta upp nattduksbordet en smula eller?

Rör sig trä även på längden eller är det bara på bredden? Jag tror mig veta att det bara är bredden man behöver ta hänsyn till.
 

Bästa svaret

Du behöver bara räkna med att trä rör sig på bredden.

Om du fräser in bakstycket och den skivan inte är fixt inspänd mot övriga konstruktionen (vilket den inte kommer kunna vara) så blir det glapp höger/vänster och upp/ner. Bakstycket kommer ju sitta fixt mot väggen men övriga konstruktionen kan röra sig relativt bakstycket. Löses kanske om bakstycket sätts i spänn mot väggen så hela alltet pressas mot väggen.

Så, skruvningen tvingar bakstycket mot väggen, glapp mellan spår o bakstycke hamnar då vid röd pil. Hela belastningen på konstruktionen hamnar på delen vid blå pil.

Handritad skiss av en hyllkonstruktion med pilmarkeringar som visar tryckpunkter och potentiella glapp i monteringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill du hänga på list hade jag gjort som i första exemplet i denna pdf http://www.finewoodworking.com/membership/pdf/4782/011201056-1.pdf
 
Redigerat:
Tack Ola, får nog bli som i PDF:en. Ska man lämna lite utrymme på breddsidorna då samt köra skruvhålen lite oversize?
 
Ja det blir bra. Du behöver inte lämna jättemycket, det är sommar o högre luftfuktighet så det som borde hända är att bakstycket krymper i vinter jämfört med dess bredd nu. Men ge det nån mm per sida.
 
Jag har kommit en liten bit på vägen nu. Stommarnas sidor, topp och botten är tillsågade och frästa.
Tillsågade och frästa trästycken för stommar ligger på en arbetsbänk bredvid en bordsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Båda stommarna är även ihoplimmade. Fick tillverka mig ett par egna hörntvingar av en regel och två spännband

Ihoplimmad trästomme med egengjorda hörntvingar av regel och spännband i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ihoplimmad trästomme med hemmagjorda hörntvingar fasthållna av regel och spännband i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du pluggar, kex, domino, skruvar eller nåt annat kul i fogen?
 
Ola C Ola C skrev:
Har du pluggar, kex, domino, skruvar eller nåt annat kul i fogen?
Nej faktiskt inte den här gången. Funderade dock på att plugga från början men bedömde det som så att all vikt kommer att hamna på sidostyckena och de ska ju skruvas i bakstycket. Toppen ligger ju på dessa så det enda som limmet behöver hålla ihop är väl så att botten inte rasar ur men den ska inte belastas med er än kanske en bok och ett par tofflor. Hoppas att det fungerar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.