Ok,tackar, nej tanken är ju att dom hamnar över stående såklart , men tänkte om nån eller några hamnar ovanför dörr o fönster, vad det gör för skillnad,
Tack för snabbt svar 🖒
 
Då kan man behöva göra en avväxling, alltså en extra balk. Om du har c/c 600 mellan takbjälkarna blir det inte så stora laster men det är bra att kontrollera det innan!
 
Släng in en bärlina hela vägen, minimalt med jobb och du är fri i placering av fönster och dörrar både nu och i framtiden!
 
Du menar en 45×220 som man drar fast på insida vägg upp i mot takstolarna. Fast då borde man kunna gå ner till 145 ca väl?
 
Redigerat:
Jag tycker att om man skall lägga in en bärlina i väggen bör man ändå ha en uppfattning om hur stora öppningar i fasaden man vill ha. Det är väldigt stor skillnad på 1200 mm och 3000 mm. Jag tycker att man alltid skall räkna på sådana saker.
 
Jo visst är det så,men jag ska ha några små "vanliga"fönster 3-4st totalt och 1 entredörr,inga större glaspartier alls
 
Om ingen öppning är bredare än 1200 mm räcker det med en 45x145 C14 som balk. Enklast är att lägga den hela vägen. Jag har då utgått från att varje takbjälke (c/c 600 mm) medför en vertikal last på 4 kN och att denna hamnar på det mest ogynnsamma stället, dvs mitt på öppningen.
 
  • Gilla
MrFonzie
  • Laddar…
Ett stort tack 🖒
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.