Hej,
jag tycker det är mycket spännande att sova i ett nyköpt hus (oavsett om nybyggt eller begagnat) första gången och lyssna till alla ljud som finns. Och sedan över årsväxlingar. Det finns ju allt mellan husets stönande, vårens första solknakande, vindens orgeldragande, omotiverade konstiga ljud till rena knallskott. Jag gillar det!. Förutom om man hör att några fjäderfä vill bo gratis och landar som bombskott i takrännan.
Vad tycker ni?
 
Hösten med mössens trippande och knaprande på vinden.......
 
  • Gilla
Rickie och 2 till
  • Laddar…
Jag upptäckte massor av nya ljud i mitt hus när min katt tyvärr somnade in. Plötsligt insåg jag att det inte var han som gjorde ljuden... Hmm...
 
Tur att mögel är tyst
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Staffans2000
Och Asbest!
 
hur tar sig mössen upp till vinden igenkligen? Det ligger ju ganska högt upp och dom klättrar väll inte på väggar? Hjälp mig lösa denna gåta tack
 
Daniel__s skrev:
hur tar sig mössen upp till vinden igenkligen? Det ligger ju ganska högt upp och dom klättrar väll inte på väggar? Hjälp mig lösa denna gåta tack
Jo möss klättrar på väggar. Eller oftast i väggar.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Är inte pigg på ljud när jag flyttat in någonstans. Efter något år är jag mer bekväm med ljuden och trivs bättre med dem.

Knakande och knirrande är helt okej, men gnagande, flaxande och liknande är inte riktigt min melodi. Inte heller gurglande, ploppande, droppande och sådant. Det kan jag vara utan. Alla ljud ett hus kan ha för sig är inte alltid så hemtrevliga. :|
 
O
Enigt mig så spökar det där jag bor...





Jaja... jag vet att det med största säkerhet finns naturliga förklaringar... Men det är inte lika roligt
 
Hos mig spökar det bara ibland. Spöket heter Gösta och var som livligast vintern då vi flyttade in.
 
Nytt hus, nya ljud ja!

Vårt förra hus, som vi flyttade in i 1998, var byggt 1969 och hade så kallade Barracuda innertak.
Dvs en formskuren plastfolie som var spänd mellan väggarna i speciella profiler.
Snygg, hel yta i off-white plast, som satt några cm under själva bräd-innertaket.

Men så började vi ibland höra tassande ljud från taken.
Barracuda-taket var som ett trumskinn, som förstärkte ljuden när mössen tassade runt i sin egen "mellanvåning".

Då reste man sig upp ur TV-soffan, sträckte upp armen mot taket, och knäppte till ordentligt med pekfingret mot "trumskinnet". Det dånade väl som ett kanonskott där uppe i mössens mellanvåning.
Sedan var det tyst en halvtimme igen :)
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Nytt hus, nya ljud ja!

Vårt förra hus, som vi flyttade in i 1998, var byggt 1969 och hade så kallade Barracuda innertak.
Dvs en formskuren plastfolie som var spänd mellan väggarna i speciella profiler.
Snygg, hel yta i off-white plast, som satt några cm under själva bräd-innertaket.

Men så började vi ibland höra tassande ljud från taken.
Barracuda-taket var som ett trumskinn, som förstärkte ljuden när mössen tassade runt i sin egen "mellanvåning".

Då reste man sig upp ur TV-soffan, sträckte upp armen mot taket, och knäppte till ordentligt med pekfingret mot "trumskinnet". Det dånade väl som ett kanonskott där uppe i mössens mellanvåning.
Sedan var det tyst en halvtimme igen :)
Du skulle anmälas för djurplågeri samt fråntas rätten att äga hus! Eller möss!
 
Y
Jag hatar det, nästan varje dag knäpper det i masonitskivorna eller vad fan det är, galen blir jag... Sover med öronproppar... försökt märka takstolar och annat för se vart tusan det rör på sig så man kanske kunde stabilisera huset..:banghead:
 
Mikael_L
Jag byggde huset själv, så det är 100% ljudlöst. :D :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.