Hemmakatten skrev:
Har även läst att plastskärbrädor kan släppa ifrån sig små, små plastbitar (från knivskärande) som hamnar i maten.

Slängde ut alla plastskärbrädor för några år sedan och köpte träskärbrädor i bambu.
Men limmade brädor lär ge limrester i maten!
 
Hemmakatten
Lim till träskärbrädor borde ju vara ofarligt eller livsmedelsklassat.
 
BirgitS
Plastbitar är också ofarligt för det går rakt igenom kroppen utan att påverka något.
 
Hemmakatten skrev:
Lim till träskärbrädor borde ju vara ofarligt eller livsmedelsklassat.
Menar bara att det finns kritiska röster mot det mesta och skärbrädor av bambu har säkert lika många kritiker som plastskärbrädor av samma orsak. Antar att vi aldrig hittar dessa plast och limrester i maten och våra kroppar spolar ut dem med andra restprodukter.
 
Detta är ett ickeproblem.
 
arneri68 skrev:
Menar bara att det finns kritiska röster mot det mesta och skärbrädor av bambu har säkert lika många kritiker som plastskärbrädor av samma orsak. Antar att vi aldrig hittar dessa plast och limrester i maten och våra kroppar spolar ut dem med andra restprodukter.
Dock kan det finnas gifter i plasten och vi har redan över 100 olika gifter i snitt i oss redan.

Trälim som torkat ska inte vara farligt att få i sig när det torkat.
 
Broken arrow skrev:
Dock kan det finnas gifter i plasten och vi har redan över 100 olika gifter i snitt i oss redan.

Trälim som torkat ska inte vara farligt att få i sig när det torkat.
Vad innehåller vattenfast trälim?

Plastskärbrädor brukar vara tillverkade av polyeten, dvs samma sorts plast som dricksvattenslangar tillverkas av.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
arneri68 skrev:
Vad innehåller vattenfast trälim?

Plastskärbrädor brukar vara tillverkade av polyeten, dvs samma sorts plast som dricksvattenslangar tillverkas av.


Används annat lim (eller bör görs det, enligt sidan jag hitta) http://howwes.com/sv/pages/743826

Hur som har det pratas rätt mycket om just plast. Även om plasten är ofarligt, så kan plasten ändå fått gifter i sig och det utsöndras vid uppvärmning (så plast för kallvatten är inte lika farligt).

Använder själv plast för kött, så jag försvarar inte träskärbrädan.



I t.ex butiker som tillreder råttkött används i många fall papp skärbrädor. Bara för inte bakterier ska bildas/spridas.
 
Broken arrow skrev:
Används annat lim (eller bör görs det, enligt sidan jag hitta) [länk]
Din hänvisade sida känns inte så förtroendeingivande. Det är mycket möjligt att det finns bra giftfria lim, men om du läser vad http://www.naturskyddsforeningen.se/node/35087/#J skriver om epoxi och polyuretan är de inte giftfria.

Broken arrow skrev:
I t.ex butiker som tillreder råttkött används i många fall papp skärbrädor. Bara för inte bakterier ska bildas/spridas.
Vilka butiker tillreder råttkött?;)
 
När ni jämför med butiker, storkök, restauranger o.s.v så tänk på att dessa följer livsmedelsverkets regler till punkt och pricka, gärna med marginal, så t.ex när det magiska datumet har passerat med 5 minuter så dumpar man allt i en container just för att regelboken säger så. Att någon faktiskt skulle bli sjuk eller på annat sätt påverkas av det är troligtvis obefintligt liten risk. På dessa arbetsplatser finns inget sunt förnuft där man nyttjar sinnena till att avgöra om maten är dålig eller inte. Så deras skärbrädor kommer vara anpassade efter samma regelbok just för att de inte vill hamna i bråk med myndigheterna.

Vilket påminner mig om pappershållarna som vi har på jobbet av märket "Tork" från SCA. I dessa sitter det en varningslapp om att man måste använda papper från SCA för att pappershållarna ska funka som det är tänkt. Undra vad som händer om jag stoppar in papper av märket "Katrin" i dessa. :thinking:
Aja, regler är regler så det är bäst att följa SCA:s krav.

Själv gjorde jag en skärbräda av en massa 45x45-stumpar av gran, limmade med ändträet uppåt. Funkar utmärkt till bröd och jag har inte dött än av den, trots trälim och naturprodukter.
Resten av kökets råvaror skär jag upp på Ikeas plastskärbrädor just för att det är så enkelt att slänga in dem i diskmaskinen. :)
 
C
S Squall Leonhart skrev:
På dessa arbetsplatser finns inget sunt förnuft där man nyttjar sinnena till att avgöra om maten är dålig eller inte.
Det är nog en jäkla tur det - den bakteriespridning man har anledning att oroa sig för här är naturligtvis inget man kan lukta eller smaka sig till.

Man brukar säga att ca. 5% av befolkningen råkar ut för matförgiftning varje år, så helt obefintlig är inte risken. Och även om både riskerna och konsekvenserna är betydligt större i ett storkök är det säkerligen många som förgiftar sig själva hemma i köket av ren okunskap, utan att nödvändigtvis koppla det till brister i sin mathantering. I 99.99% av fallen blir ju inte konsekvenserna värre än lite magsjuka. Men det är ju ändå j-kligt onödigt.

Därmed inte sagt att man skall undvika skärbrädor i trä om det är det man vill ha. Men om den inte går att rengöra på ett tillfredsställande sätt bör man ju vara medveten om vilka produkter som är lämpliga/olämpliga att hantera på samma skärbräda. Vilket för övrigt förstås även gäller plastskärbrädor och alla andra saker som kommer i kontakt med maten, om man inte diskar dem mellan varje användning.
 
Jag kör med skärbrädor i ek hemma. Självklart spolar jag av dem med diskmedel och ljummet vatten, så att proteinerna inte koagulerar, när jag skurit kött. Garvsyran tar hand om resten.
 
C cpalm skrev:
Det är nog en jäkla tur det - den bakteriespridning man har anledning att oroa sig för här är naturligtvis inget man kan lukta eller smaka sig till.
Jag syftar mer på att de regler vi har är ibland väldigt knepigt tilltagna. T.ex har vi fika-/matförsäljning på en av våra anläggningar och där krävde hälsovårdsmyndigheten att köket (som är en del av receptionen) hade två diskhoar, annars skulle vi inte få sälja något ätbart. Så nu finns det två diskhoar: En som används och en som inte används.
Samma sak med mikrovågsugnarna. Det skulle finnas två: En för att tina upp fika/maten och en för att personalen skulle kunna värma sin mat.
Är det två exempel på byråkrati eller sund mathantering för att förhindra matförgiftning?

Därmed inte sagt att man skall undvika skärbrädor i trä om det är det man vill ha. Men om den inte går att rengöra på ett tillfredsställande sätt bör man ju vara medveten om vilka produkter som är lämpliga/olämpliga att hantera på samma skärbräda.
Det är precis det jag menade. Hemma kan du ta besluten själv. Det är du och din familj som drabbas. Vad storköken har för regelverk känns inte som en bra jämförelse. :)

(Hur många gamla plastskärbrädor har innehållit BPA, ftalater och liknande innan det blev förbjudet?)
 
Så vad kan denna vara gjord av?

Tillverkad 1970 och använd dagligen sedan dess. Den var dubbelt så stor när jag fick den men så tung så den inte gick att lyfta så jag fick den delad. Utsätts för rikligt med diskmedel (ibland tom klorin) och regelbundet mättad med matolja. Antagligen kryllar det bakterier i den men två generationer barn har växt upp utan att ta skada. Används till allt i köket utom rå kyckling. Inget slitage men ett litet hål finns då jag använde den som snickeriunderlag en gång ...
 
  • Well-använd rektangulär träskärbräda från 1970 står vertikalt, med patina och ett litet hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
yonna yonna skrev:
Så vad kan denna vara gjord av?

Tillverkad 1970
Det kan vara teak, även om det var som populärast kring 50-60 talet. Teak suger betydligt mindre olja än de flesta andra träslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.