Hej, planerar att flytta kök från ena sidan till den andra i en lägenhet med självdrag. Sekelskiftesfastighet.

Behöver hitta en alternativ lösning för imkanal då den närmaste imkanalen i badrummet ej kan nyttjas pga för liten kapacitet i luftflöde. Är det istället möjligt att förlänga befintlig imkanal från nuvarande kök till andra sidan av lägenheten. Se bild.

Vad krävs och vad kan detta kosta?
 
  • Planritning av lägenhet som visar befintlig och föreslagen ny placering för imkanalen i ett köksrenoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Allt är möjligt men det du tänker dig är ett enormt ingrepp i lägenheten. Jag skulle verkligen rekommendera dig att tänka om.

Väggen i mitten är sannolikt bärande och eftersom det är ett sekelskifteshus är det sannolikt tegel eller sten. Inget man gör stora hål i bara sådär. Du kommer inte heller kunna fälla in röret på något bra sätt och det måste brandskyddsisoleras, så det blir en stor och klumpig låda runt. Eftersom det blir många böjar måste du också ha många rensluckor. Det är också möjligt att det finns begränsningar i hur långt horisontellt en imkanal får gå, det kan jag inte uttala mig om.

Att utnyttja badrummets kanal är helt uteslutet, oavsett kapacitet. Imkanal ska gå separat i hela sin längd.
 
Instämmer i föregående skribent. Förändringar av denna typ kräver föreningens godkännande och det låter som om du planerar för rätt stora insatser som kan ge påverkan för andra i huset. Börja i vart fall med en diskussion med föreningens styrelse så att du inte lägger ned resurser på något som bedöms olämpligt
 
Eftersom det är självdrag, så skulle jag tro att det fungerar dåligt med en så lång horisontell ledning. Och du kommer med största sannolikhet inte att få sätta en fläkt, oset kommer att dra in i andra lägenheter om du trycker in det i kanalen mha. fläkt. Gamla kanaler är normalt otäta mellan kanalerna, gör inget så länge det är undertryck.

Tittar man på planritningen så blir det ju en rätt lång och svår väg för kanalen också, med brandisolering så får du räkna med en låda på 25 - 30 cm runt kanalen. Och brandisolerad renslucka i varje krök.
 
Om kapacitet finns, varför inte nyttja badrummets imkanal?
 
tommib
För att imkanalen* har helt andra isoleringskrav ur brandskyddssynpunkt. Den ska vara separat för varje lägenhet. Dessutom kan frånluftskanalerna från badrum vara delade. Om du trycker in matos med övertryck i din kanal kan det komma ut i grannarnas badrum. Dessutom riskerar du att sabba deras ventilation.

*kökets alltså. Badrummets kanal kallas inte ens imkanal utan frånluftskanal.
 
I och med att det är självdrag, kommer ju det aldrig TRYCKAS in luft med en fläckt. Köksfläkt kopplas alltså INTE på kanalen utan sprutar ut luft i rummet.
 
tommib
Aha, då missförstod jag dig.
Troligen funkar det dåligt i alla fall men de slipper just brandskyddsproblematiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.