Var hittar man renoveringsobjekt till försäljning? Gärna mindre avstyckade gårdar eller äldre hus där ägaren/ägarna vill byta boende, men kanske inte ännu kopplat in mäklare. Områden kring Lund i Skåne, typ Dalby, Genarp eller Södra Sandby är mest intressanta.
 
K
Du får väl klä upp dig lite lagom och åka ut och leta. Prata med folk i de områden där det är intressant så kanske någon känner någon som vet någon som kanske kan vara intresserad av att flytta men som inte orkat kontakta mäklare. Kanske kan du sätta upp en lapp...

Annars får du leta efter nedgångna hus och leta upp ägaren! Det finns en del sk ödehus även här i Skåne
 
  • Gilla
Rolf Olsson
  • Laddar…
Tack för tipset. Troligen är de som sitter med renoveringsobjekt inte så mycket på internet.
 
Jag tycker det dyker upp renoveringsobjekt på hemnet hela tiden. Allt ifrån mindre renoveringsbehov till att annonsen ligger under tomter.

Detta kanske vore något?

Bjällerup 28
 
Lidd skrev:
Jag tycker det dyker upp renoveringsobjekt på hemnet hela tiden. Allt ifrån mindre renoveringsbehov till att annonsen ligger under tomter.

Detta kanske vore något?

Bjällerup 28
Lite off-topic men vilken häftig gård. Synd att det inte var några bilder inne n
 
Rätt många gårdar och så är ju uppköpta för markens skull och sedan låter man husen stå och förfalla.

Det är nog att kolla runt efter öde-gårdar och kolla om ägaren är intresserad av att sälja. De som kommer ut till försäljning verkar ändå gå för en bra slant.
 
13th Marine skrev:
Rätt många gårdar och så är ju uppköpta för markens skull och sedan låter man husen stå och förfalla.
Det kan inte vara vanligt i här nere i Skåne, speciellt inte i Lunds kranskommuner. Om man gjort så för länge sen är det nog sålt nu. Lite större byggbara tomter utanför villamattorna är dyra, om du sen styckar av till över 1ha kommer hästgård garanterat nämnas i prospektet, då blir det ännu dyrare.
 
Finns ett litet hus till salu för strax över 550tkr i Kävlinge (lilla harrie) just nu
 
  • Gilla
Rolf Olsson
  • Laddar…
Lidd: ja de börjar bli sällsynta nu. Men jag har själv varit och tittat på några för ett par år sedan.
 
Generellt är det brist på objekt i Lunds kommun med omnejd.
Många objekt säljes utan att mäklaren har annonserat.
Detta kan man notera om man jämnför antal lagfarter med det utbud som utannonserats.
I.o.m detta tryck på objekt så har priserna stuckit upp rejält till en nivå där ett "rivningsobjekt" är så dyrt att man troligen aldrig får tillbaks pengarna efter en rejälare renovering.
Renoveringar har också stuckit iväg prismässigt då det är brist på hantverkare.
Om man ska utföra arbetet själv och sedan bo där kanske 20+ år så blir kalkylen en annan, men man vill väl ändå på något sätt tillgodoräkna sig eget arbete den dagen man säljer, annars har man ju jobbat gratis till köparen som övertar ett renoverat objekt. :cool:
 
  • Gilla
Rolf Olsson
  • Laddar…
Det beror naturligtvis på vad som menas med renoveringsobjekt men nog finns det ett antal "ödehus" eller gårdar runtom i trakten. Men jag misstänker att ägarna (oftast äldre bönder?) tycker att det blir för mycket jobb med att tömma tomt och ekonomibyggnader på gammalt bråte så fastigheten blir i säjbart skick. Sedan kanske gården inte heller är avstyckad från marken som de brukar vilket innebär ytterligare jobb och kostnader.

Jag tror som ovanstående att det bästa nog är att åka ut och leta. Hittar du något av intresse så får du försöka kontakta ägaren och höra om de vill sälja.
 
  • Gilla
Jarlsgård och 1 till
  • Laddar…
13th Marine skrev:
Vet där finns en gård som verkar avspärrad eller liknande, ligger längs 108an vid knästorp (på vägen från lund till staffanstorp). Vet inte hur omständigheterna är där.

[länk]
Kan inte detta ha något med vägen att göra. Vägen ska breddas vad jag förstår. :confused:
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
harry73
Sammy_j skrev:
Finns ett litet hus till salu för strax över 550tkr i Kävlinge (lilla harrie) just nu
Den ligger i princip bredvid väg 104. Där skulle jag inte bygga om jag fick tomten gratis
Solnedgång över väg med vägskylt intill, öppet landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
roland53: Låter rimligt, eller så var det att något riskerade att rasa och man inte ville ha ungdomar som "leker" där då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.