Hallå
Jag behöver få bolla mina tankar lite, och förhoppningsvis få lite tips och råd från någon med mer erfarenhet än mig.

Bygger just nu hus på en 2000 kvm stor tomt. När vi köpte tomten så var den uppvuxen till ungefär 1 meter med en massa ogräs, eller vad man nu ska kalla det.
Kommunen klippte ner tomten när vi köpte den.

Kommer schakta ur för ett garage med tillhörande uppfart. Rätt mycket småsten och rätt ojämn tomt, så man kommer garanterat behöva gå över den med maskin och släta till. Tanken är sedan att strö ut ett lager matjord och så gräs.

Tjänar jag något på att hålla nere ogräset? Går i tankarna på om man ska försöka klippa det, eller är det bara onödigt slit när man ändå ska gå över det med maskin?
 
BirgitS
Rotogräs som maskrosor, tistlar och kirskål bryr sig nog inte om att man lägger ut 10 cm jord på dem utan de växer upp genom det om de har haft möjlighet att samla näring i rötterna. Det är alltså bra att förhindra att sånt får växa till sig.
 
BirgitS skrev:
Rotogräs som maskrosor, tistlar och kirskål bryr sig nog inte om att man lägger ut 10 cm jord på dem utan de växer upp genom det om de har haft möjlighet att samla näring i rötterna. Det är alltså bra att förhindra att sånt får växa till sig.
Ne, det är möjligt att dom inte bryr sig om det.
Tänker mig snarare att man drar bort 5 cm på hela tomten, jämnar till alla ojämnheter och sen lägger på 5 cm matjord.

Det jag går och funderar på är alltså om det är värt att försöka klippa ner allt ogräs eller om det är slöseri med tid.
Lär inte gå och klippa med gräsklipparen heller.
2000 kvm med trimmer är ju ändå en del trimning.
 
BirgitS
Att dra bort 5 cm jord bryr sig inte maskrosor, kirskål, tistlar och annat rotogräs om eftersom de har överlevande rötter under det djupet. När det gäller fröogräs, typ maskrosor och grodblad, är det viktigt att se till att de inte fröar av sig ändå mer och ökar mängden frön i det som blir kvar. Att dra bort 5 cm jord tar däremot bort ogräs som nyligen har grott och lite annat.
 
Du föreslår alltså att jag bör hålla nere ogräset med hjälp av klippning eller köpa på mig 1000 liter roundup och hälla ut på tomten?
 
harry73
1000 liter :wow:
 
Skippa tomtjobbet tills vidare. Se till att du får upp ett trädäck så snart som huset börjar bli färdigt så att du har någon plats att sitta och beundra ditt rotogräs över en burk öl. Se också till att byggmaskiner, byggupplag etc hålls på en begränsad plats i trädgården (företrädesvis till infartsplats, garage/carport) så att jord/mark inte kompakteras i onödan.

Simma lugnt när det gäller trädgårdsplaneringen. Planera först gångvägar. Felplanering från början är på sikt dyrbar.
 
BirgitS
Kaptenmorgan skrev:
Du föreslår alltså att jag bör hålla nere ogräset med hjälp av klippning eller köpa på mig 1000 liter roundup och hälla ut på tomten?
Round-up rekommenderar jag aldrig.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
harry73 skrev:
1000 liter :wow:
Försökte vara lite rolig :wow:



yonna skrev:
Skippa tomtjobbet tills vidare. Se till att du får upp ett trädäck så snart som huset börjar bli färdigt så att du har någon plats att sitta och beundra ditt rotogräs över en burk öl. Se också till att byggmaskiner, byggupplag etc hålls på en begränsad plats i trädgården (företrädesvis till infartsplats, garage/carport) så att jord/mark inte kompakteras i onödan.

Simma lugnt när det gäller trädgårdsplaneringen. Planera först gångvägar. Felplanering från början är på sikt dyrbar.
Inte för att vara den som är den, men vart någonstans ser du att jag efterfrågar tips om planering av trädgården?

BirgitS skrev:
Round-up rekommenderar jag aldrig.
Okej, vad exakt rekommenderar du?


Verkar som att det är svårt att få ett ordentligt svar. Kanske missbedömt detta forum, eller så har jag varit otydlig i min frågeställning.

Trodde i min enfald att jag skulle kunna få ett hyfsat seriöst svar av någon med erfarenhet av en tomt som växer så det knakar, samtidigt som man bygger upp huset.
Finns det någon poäng med att hålla nere växtligheten eller är det bara ett slöseri på tid, då man ändå ska göra finplanering, uppfart och garage senare.

Såhär ser tomten ut idag.
Övervuxen tomt med högt gräs, buskar och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Jag tror att du vinner tid i ett senare skede om du håller ogräset borta nu. Men ibland är det så att man i vissa skeden har ont om tiden och får välja bort saker och då ta att det tar längre tid i ett senare skede.

Jag rekommenderar aldrig gifter utan gräsklippning och uppgrävning av rotogräs. Så vitt jag kan se är det mängder med kirskål och gräsklippning varje vecka är ett bra sätt att ta död på det, medan att skala av jorden 5 cm och utjämna inte har någon påverkan alls.

Men ska du ha gräsmatta överallt så spelar det ju ingen större roll, just när det gäller kirskålen, om du klipper av den ständigt nu eller senare. Däremot bör man ju plocka bort blommorna så att den inte sprider sig längre sträckor via frön, det räcker ju med att den hela tiden sprider sig via rötterna. Men det går ju inte att anlägga rabatter om jorden är invaderad av kirskål.
http://blog.svd.se/tradgard/2009/04/28/hur-utrotas-kirskal/
http://www.odla.nu/inspiration/kirskal-0
 
  • Gilla
Kaptenmorgan
  • Laddar…
Jag hade sannolikt inte heller lagt tid på att trimma hela tomten just under byggtiden, känns som att man har tillräckligt att fixa med ändå. Möjligen en mindre yta om det behövs för stunden av något skäl. Drar bygget ut på tiden och det börjar växa sly är det väl en annan sak.
 
  • Gilla
Kaptenmorgan
  • Laddar…
Tack för era svar. 😀
Kommer inte ta över bygget förens i höst, då vi kör ett nästa nyckelfärdigt hus. Så tid nu i sommar finns.
 
Mikael_L
Jag skulle kanske försökt klippa ner ogräset en gång lagom mitt i säsongen för att förhindra onödig fröspridning.

Sen siktat på att anlägga gräs nästa sommar, dra på en omgång round-up (exakt enligt doseringsanvisningar, inte mer) för att 4 veckor efter detta låta markbereda och lägga på jord för gräsmattan och så.

Men passa på att i sommar fundera rejält över trädgårdsplanering, och gör iordning eventuella uppfarter och gångvägar osv, utefter vad som är möjligt att starta redan nu.
 
  • Gilla
Kaptenmorgan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.