Bostadsrätt byggd 2013.
5 våningar, vi bor på 3dje.
Tegelfasad, betongväggar och betongtak i lägenheten.
Tilluftskanaler med friskluft utifrån in under fönstret där filter sitter.
Frånluftdon i tak i båda badrummen.

Köksfläkt med central fläkt på taket (tror jag att det är. Den är väldigt tyst och effektiv.
Iaf Inte kolfilter!!). Fläkten fungerar fint när timer-vredet är uppvridet (30 min). Men det vrids ju bara på när man lagar mat. När köksfläkten inte används och timervredet inte är uppskruvat är det definitivt inget drag överhuvudtaget.

Ska det inte vara konstant frånluftdon även i kök?

Aldrig haft besvär med lukt från grannar.

Däremot har vi en unken lukt / luktar byggmaterial / blöt betong i kök/badrum.
Vi har bytt alla golv (torrt och fint under), målat alla väggar, städat bakom alla element, bytt vattenlås.
Men lukten kvarstår :(
Värst på kväll/natt/morgon men luktar även på dagen.
Inga grannar säger sig ha bekymmer dock.

Har felanmält till byggbolaget men ingen vet var vi ska börja leta :(
 
Bostadsrätt byggd 2013.
5 våningar, vi bor på 3dje.
Tegelfasad, betongväggar och betongtak i lägenheten.
Tilluftskanaler med friskluft utifrån in under fönstret där filter sitter.
Frånluftdon i tak i båda badrummen.

Köksfläkt med central fläkt på taket (tror jag att det är. Den är väldigt tyst och effektiv.
Iaf Inte kolfilter!!). Fläkten fungerar fint när timer-vredet är uppvridet (30 min). Men det vrids ju bara på när man lagar mat. När köksfläkten inte används och timervredet inte är uppskruvat är det definitivt inget drag överhuvudtaget.

Ska det inte vara konstant frånluftdon även i kök?

Aldrig haft besvär med lukt från grannar.

Däremot har vi en unken lukt / luktar byggmaterial / blöt betong i kök/badrum.
Vi har bytt alla golv (torrt och fint under), målat alla väggar, städat bakom alla element, bytt vattenlås.
Men lukten kvarstår :(
Värst på kväll/natt/morgon men luktar även på dagen.
Inga grannar säger sig ha bekymmer dock.

Har felanmält till byggbolaget men ingen vet var vi ska börja leta :(
 
Om ni har frånluft i badrum behövs inget i kök. Doften är värre, omöjligt att säga.
 
Det är säkert en kökskåpa du har. Ser ut som en köksfläkt men har ingen inbyggd fläktmotor. När timern är avställd minskas suget till ca 1/4 mot när timern är på.Undertrycket inomhus kan ge upphov till lukt genom minimala otätheter under vattenlåsen. Hade problem med lukt när jag monterade tillbaka ett tvättställ efter att ha renoverat i badrummet. Lokaliserade det till den korta biten från vattenlåset och upp till överfyllnadshålet i tvättstället. Otroligt hur mycket lukt detta lilla kunde skapa.
 
Jo det är kanske en kökskåpa men inget drag alls när timern är avstängd. Har testat med papper under...

Det är inte vid vattenlåset det luktar tyvärr utan mitt i vardagsrummet (som iofs har öppen planlösning mot köket men vattenlåset luktar inte...)
 
Det är inte säkert att ett papper fastnar på filtret, demontera kanalen från kåpan och känn där, alt behöver du en luftmängdsmätare.
 
Jonatan79 skrev:
Om ni har frånluft i badrum behövs inget i kök. Doften är värre, omöjligt att säga.
Jo, det ska alltid finnas ett grundflöde i köket. Sen om det kommer från en separat ventil eller från grundflöde i kåpan spelar ingen roll.
 
Timern öppnar och stänger ett spjäll. När spjället är stängt skall en mindre öppning vara injusterad för att bibehålla en grundventilation i köket. Detta syns om du tar bort filtret. Draget är betydligt mindre men borde märkas lite iallafall. Lukter är svårt att leta upp. Ta och släck ett stearinljus nära vattenlåset och känn om inte lukten från detta dyker upp på samma ställe i vardagsrummet.
 
H
Om ni stänger av ventalationen och vädrar ut ordentligt kommer lukten tillbaka igen?
 
Ventilationen styrs centralt och är inget vi kan stänga av. Nu korsvädrat ett par dygn men lukten känns svagt ändå och stänger vi luktar det mer :/

Det är svårt att felsöka en oidentifierad lukt när det inte finns några synliga tecken på fuktskada eller annat problem..

Klart störande och inte en hållbar lösning att dygnet runt ha alla fönster öppna.
 
Men skulle lukt från vattenlåset sprida sig i väggarna, eller hur menar du?
 
BirgitS
Går det inte att sniffa runt och försöka komma fram till var det luktar mest resp. minst?

Så här skrev du först:
Däremot har vi en unken lukt / luktar byggmaterial / blöt betong i kök/badrum.
men sen har du skrivit:
Det är inte vid vattenlåset det luktar tyvärr utan mitt i vardagsrummet
 
H
Jag skulle föröka täppa till all ventilation ( tejpa tillfälligt en plast eller vad som helst) och vädra ut och se om lukten är kvar. Utesluta om lukten kommer innefrån eller utifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.