Gräsmatta, häck, trädäck och gångar, har du koll på vad det kostar? Testa dig själv i det här nya quizet jag precis har satt ihop!

https://www.byggahus.se/quiz/78-Vad-kostar-trädgården

När vi skulle rulla ut gräs, sätta häckar och göra en altan så upphörde jag inte att förvånas över hur dyrt allt var. Nu när jag gjorde quizet så förvånades jag igen, så om inte jag hade varit den som gjorde quizet så hade jag nog missat typ varannan fråga i alla fall. Nu är jag spänd på att höra vad ni andra får för resultat!
 
Jag fick bara 5 av 10 rätt. Jag trodde jag skulle ha alla rätt här. :surprised:
 
Fem rätt jag med.
 
K
Fem rätt jag med.
 
Tio rätt på andra försöket. :rolleyes:
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Ha, ha, jag också :D
 
8 av 10. Riktigt svåra frågor för mig som har egen liten grävmaskin och hämtar material med våran traktor. Jag ger ca 100:- tonet för grus, 20:- kubiken för osållad matjord. Förökar växter själv mm. Så alla frågor som handlar om vad firmor tar betalt är rena chansningar.
 
Jag fick 9 rätt. Hade fel på 6:an ...
Intressant! Jag sålde ett gammalt hus med underbar uppvuxen 90-årig trädgård och startade om med nybygge där jag tillbringa de första åren med att flytta sten. Jag tror inte alla är medvetna om att trädgård innebär så stor kostnad. Jag hade, som så många andra nybyggare, inte lagt undan pengar för trädgården. Nu, efter drygt 10 år är trädgården njutbar. Men mycket återstår.

Den största kostnaden blev gjuten mur som planade ut trädgården. Många, många häckar - där jag köpt små barrotsplantor som första säsongen drivits upp i påsar (mycket ekonomiskt!). Sticklingsförökning. Har nu insynsskyddad trädgård under hela året. Designmässigt fått stor hjälp av landskapsarkitekt-dotter.

Men ... det har varit tufft arbete och "nästa gång" blir det "färdig" trädgård - men i ett annat liv.
 
Men det måste ha lönat sig, ditt trädgårdsarbete. En fin trädgård höjer husets värde!
 
Hade 7 av 10, var en del kluriga frågor
Men att det är dyrt att hålla på trädgården har man fått lära sig den svåra vägen.

Hade en uppvuxen trädgård som var så misskött och nergången så har i princip gjort allt på nytt men haft turen att ha kontakter så exempelvis nya infarten på 200kvm kostade 25 000 att både gräva ur och fylla upp.
 
Fruktsallad
Du fick 9 rätt av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 506 personer (96%) av de 522 som gjort quizet.
Oj! Men å andra sidan har jag tight budget så jag kollar väldigt många priser och offerter kontra vad jag kan göra själv. Det jag gick bet på var att jag trodde att gräsmattan var lite billigare att fixa själv. :)
Nu ska jag ut i trädgården igen. :D
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Redigerat:
Marlen Eskilsson skrev:
En fin trädgård höjer husets värde!
Jag tror fortfarande inte att en färdig trädgård höjer huspriset markant. Därimot kan huset bli mer lättsålt.
 
Du kanske minns den här undersökningen? https://www.byggahus.se/tomt/fin-tradgard-okar-husets-varde
Jag tror på den och på att den som är intresserad av trädgårdsarbete har guld i fingrarna. :)

När man sedan gör en avvägning mellan den känslomässiga trädgårdseffekten och den rationella trädgårdseffekten hamnar man på 13 %. I Sverige ökar en fin trädgård husets värde med mellan 7 och 20 %, beroende på hur mycket känslor man lägger i värderingarna.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
xerbee skrev:
Här är artikeln som mer eller mindre alla frågor är tagna ifrån. Bra att kunna återvinna material :)
[länk]

Fråga 6 och 7 var inte lätt att gissa utan någon som helst skala på bilden.
Det stämmer bra det! Det är jag som har skrivit den artikeln.

Mitt mål har varit att basera alla quiz på fakta som finns att hitta på Byggahus.se, men det är inte alltid jag lyckas. Ibland får man leta på andra ställen också.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.