Anna_H skrev:
Ja, det är ju det jag skrev? Du missuppfattade mig nog.

En anekdot på temat:
Jag blev kontaktad av en person för en massa år sedan som menade att hon sett mig backa på hennes bil och ville ha ersättning för det. Det var en mycket märklig historia, där hon krävde att jag skulle göra skadeanmälan och polisanmälan på det hela, annars skulle hon polisanmäla mig så jag skulle åka dit så det sjöng om det som hon sade. Jag kollade med mitt försäkringsbolag, och de tyckte att visst kan vi upprätta en skadeanmälan, men i den ska jag ju dokumentera min åsikt om den andra bilens skador, så de menade att jag skulle be att få se bilen och kolla detta.

Människan vägrade låta mig se bilen, hon vägrade även att ge mig registreringsnumret på bilen, men jag visste ju var jon jobbade (det var där hon sade att hon blev påkörd), så jag fick smyga dit en dag och fotografera bilen. Som visade sig vara en tyskimporterad BMW med backad mätarställning och rejäla lackskador, som hon tydligen ville få ut på".
Vad menar du med det ? Påstår du att det kan vara likadant fall med TS ?
 
Intressant, men skrämmande, historia :D

Hade försäkringsbolaget kontaktat oss och bett om en titt på vår bil (OM det nu hade fungerat så) så hade vi självklart gått med på det, men enligt sambon så var det snarare ett krav från HANS sida att HAN ville se bilen...

Fick ännu ett samtal följt av ett meddelande för en stund sen;

"Hej hej, försökte få tag på dig igår men....ja ja. Nu är det en ny dag. Du når mig på xxx xxx" osv...

Lite barnsligt men hon har nu blockerat hans nummer för han börjar gå henne på nerverna
 
Men vad är läget nu?

Ni har anmält till förs. bolaget?
Har ni fått skadan besiktigad? Det bör ske snarast annars. Brukar göras antingen på besiktningsanläggningar som bolaget har, eller hos av dem anvisad verkstad.
 
Varför inte svara att ni låter besiktiga såsom försäkringsbolag och polis råder er till, vill de ta del av dokumentationen så får de kontakta sitt FB.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
hempularen skrev:
Men vad är läget nu?

Ni har anmält till förs. bolaget?
Har ni fått skadan besiktigad? Det bör ske snarast annars. Brukar göras antingen på besiktningsanläggningar som bolaget har, eller hos av dem anvisad verkstad.
Läget är som så att ingenting har hänt än så länge. Anmälde till FB på direkten och besiktning gjordes någon vecka senare men från FB har det varit helt tyst
 
JohanLun skrev:
Varför inte svara att ni låter besiktiga såsom försäkringsbolag och polis råder er till, vill de ta del av dokumentationen så får de kontakta sitt FB.
Sant, det skulle vi kunna göra. Frågan är bara om ägaren kommer förstå att bollen ligger hos FBolagen. Vi har redan nämnt att skadan rapporterades till FB på direkten, men trots det är det ett tjat från hans sida att han vill se bilen innan skadeanmälan.

Undrar om han kommer hävda att det var han som körde bilen och att det är därför han vill se skadan. Eller som nämndes tidigare så kan det vara ett önskemål från hans FB, dock har han aldrig nämnt det...

Vi sitter stilla i båten och avvaktar
 
nikasp
Väntar med spänning på hur det går. Att han ska komma och besikta personligen låter bara konstigt. Det är ju sånt här man har försäkringar och försäkringsbolag till.
 
"Spännande" tråd, ni gör helt rätt som ignorerar motpartens inviter. Han har ingen anledning att titta på er bil över huvud taget. Bara att strunta i och blockera (ni har ett enormt tålamod som stått ut med hans inviter så lång tid, jag hade blockerat samtalen långt tidigare.
 
TS,
Jag hade i detta läge kontaktat FB själv och frågat hur det går med ert ärende, samt att ni vill lämna in bilen och få det åtgärdat snarast. Se till att få ärendenumret (om du inte redan har det) och skriv ner det.

Motparten skall ni inte ha någon kontakt med, så fortsätt ignorera.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Var med om en snarlik händelse förra året (jag stillastående vid rött ljus, bakomvarande fordon ej uppmärksamt och bromsar för sent och skrapar sidan av min bakre stötfångare när han till slut väjar). Lärdomar av detta:

- Ha en skadeanmälansblankett i bilen. Det hade inte jag och motparten sket i att anmäla skadan online. FB skickar då påminnelser till honom ett par gånger innan man helt går på anmälande parts historia. Löser sig således i slutändan, men man får ligga ute med repararationskostnaderna/vagnskadesjälvrisk så länge.

- Billack är dyrt, så oavsett om drabbade paneler byts eller lagas finns det i princip ingen del på en bil som på FB-godkänd firma lackas om för mindre än en femtusing. Min endast lätt skrapade och i övrigt helt oskadda bakre kofångare (som alltså bara lackades om) gick på drygt 5000...

Således: Ignorera motparten och/eller hänvisa till FB. I det fall du beskriver finns det inget att oroa sig för i ditt läge, det värsta som kan hända är att du får ligga ute med lite pengar tills motpartens frist gått ut.
 
Läget just nu är att skadeanmälan har inte kommit in i tid från motparten enligt försäkringsbolaget så dom kommer gå på vår linje att det verkligen var vi som blev påkörda.

Skulle ta ca. en vecka att reparera bilen så vi får se vilken typ av fräsig lånebil vi får :)

slutet gott, altting gott? :D
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Tyvärr får man, trots att motparten är vållande, ändå betala 25% av hyrbilsförsäkringen. I alla fall på min försäkring hos Trygghansa.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tyvärr får man, trots att motparten är vållande, ändå betala 25% av hyrbilsförsäkringen. I alla fall på min försäkring hos Trygghansa.
Samma på Länsförsäkringar, dock har försäkringsbolagen VÄLDIGT förmånliga hyrpriser, betydligt lägre än normala priser för privatpersoner.
 
Fairlane
D Dub361 skrev:
Samma på Länsförsäkringar, dock har försäkringsbolagen VÄLDIGT förmånliga hyrpriser, betydligt lägre än normala priser för privatpersoner.
Vad har de för priser? De tre gånger jag har fått hyrbil pga olycka så har jag hänvisats till OkQ8, Statoil etc. De har tagit sin vanliga taxa men skickat 75% till försäkringsbolaget.
 
Gissning, ska inte de 25% motsvara generell värdeminskning på vad egen bil skulle fått om man kört den istället?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.