Nu är det ju inte så att jag springer på detta ställe så ofta utan bara någon gång per år max och varje gång brukar man få försöka minst 2 gånger och ibland även ge upp och ta ett snack med vakten. Någon lucka med kod tror jag inte existerar på dessa. Märke har jag aldrig lagt på minnet. Mitt första minne av dessa läsare är iaf att jag skulle registreras första gången så fick vi göra om detta 2 gånger innan jag sedan kunde gå in på riktigt. ::) ::) Ger inte mig förtroende och ha åt ungarna som ända sett att ta sig in. Och idagens läge släpar de säkert runt på en mobil som de inte kastar om kring sig hur som och borde då kunna hantera en vanlig nyckel oxå.
 
har fingeravtrycksläsare till datorn.. har fungerat flera tusen gånger nu i ett år utan några problem alls.. jag tror på tekniken iaf.. i annat fall så fanns det ju kodnyckel också...
 
Lite off topic kanske i det här fallet; men visst är det teoretiskt möjligt att skära fingret av någon och använda det på fingeravtrycksläsaren?
 
C
Det var ju iofs ett tag sedan, men 2002 skrevs en mycket uppmärksammad rapport av en japansk forskare där han visade att av 11 olika testade fingeravtrycksbaserade system så accepterade samtliga system ett avtryck i gelatin som vem som helst kan tillverka - även från ett fingeravtryck på t.ex. ett glas. Så en av huvudproblemen har varit att det helt enkelt är ganska lätt att kopiera ett fingeravtryck och det är ganska svårt att hålla ordning på vart man lämnar dem. :D

Dom testade ett system på jobbet för några år sedan, men det försvann efter ett tag så antagligen fungerade det mindre bra.

Någon som är mer insatt i utvecklingen på detta område kanske kan kommentera? vespaman?
 
Det var det jag hade för mig. Iofs är det ju fullt möjligt att fingeravtrycksavläsaren också registrerar vettig kroppstemperatur och puls, men även sånt går ju att simulera.
 
Tomtebo skrev:
Lite off topic kanske i det här fallet; men visst är det teoretiskt möjligt att skära fingret av någon och använda det på fingeravtrycksläsaren?
Ja, ett tag. När fingret börjar torka så krymper det och då blir det svårt att få det att fungera. (Nej, jag har inte provat... ;))

Den stora nackdelen med att använda biometrisk data är att man kan inte byta nyckel när den gamla har blivit röjd. Det är inte så relevant när det gäller dörrlås, men desto mer när det gäller lösenord för datorer och internet.
 
eskil23 skrev:
Ja, ett tag. När fingret börjar torka så krymper det och då blir det svårt att få det att fungera.
Hmm fast en bra konservator borde väl kunna stoppa upp ett finger precis som vilken gammal räv som helst?
 
Har du förlorat ett finger till tjuven är nog ej inbrottet ditt stora problem! ;D
 
När jag var en liten slarver så satte farsgubben fast hemmanyckeln i en kedja som han sedan fäste i hällan på mina jeans.
Problemet var bara att kedjehelv*tet var för kort så jag fick rizzla av mig brallorna för att kunna låsa upp. Tills dess att gubben fick tummen ur och bytte kedja så fick jag snällt stå med rumpan bar i trapphuset..!
Jag sumpade i alla fall inga mer nycklar efter det.
 
Snuttjulle skrev:
Ett tips är att lära ungarna från början att man måste hålla reda på sina saker både nycklar, kort och andra saker. Lätt är det inte men någon gång måste de ju vänja sig.
Jag håller fullständigt med. Frågan är bara - hur gör man?
 
Det vore intressant och tidsbesparande om någon tittat på det här igen sedan 2006 då den här tråden var aktiv. Har det kommit nya lås för ytterdörrar? Tekniken har ju gått framåt och det vore intressant för mig med tre små barn att kunna ha något annat än nyckel till framdörren. Annar har jag samma nyckel till alla andra lås vilket gör att det blir hemskt dyrt om en nyckel försvinner (vilket det lär göra med yrvädren till barn...)
 
Såg på Mythbusters på Discovery channel. De "lurade" ett fingeravtrycks lås genom att printa ett fingeravtryck från datorn, slicka på det och tryck med ditt eget finger med pappret imellan så öppnades dörren. Skulle vara ett hightec lås...
De testade också datorlåsen, men där var det tffare. Kommer faktiskt inte ihåg om de lyckades eller inte....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.