Anlitade nyss Hemmafönster. Alu beklädda träfönster. 20 enheter varav två balkongdörrar och ett fönster gjordes om till helglasad altandörr. Fönstrena flyttades ut och nya smygar gjordes. Plåtbleck, integrerade fönsterbänkar och ett kanonjobb med listningen invändigt (gamla fodren behölls utvändigt). De gjorde även om lite panel och bleck ovan två av fönstren. De kör med en specialversion av Elitfönster - måtranpassade och med "smart"-funktion.

Det tog tre snickare en arbetsvecka. Dom städade inte men plockade ihop allt bråte i en "fin" hög. Är totalt sett väldigt nöjd, även om hela kalaset blev ganska dyrt, kring 190k. Dock definitivt billigare än vad MF skulle ha för motsvarande.
 
Mockfjärds är dyra, och de tycks alltid locka med rabatt någonstans.
Hade de hemma för att lämna offert på 31 enheter, varav 3 altan/balkondörrar. När vi tog in deras offert hade vi sagt att vi skulle ha 7 fast fönster. De skulle ha 375 000. Vi hade även tagit in offerter från andra och vi valde den näst dyraste som var över 120 000 SEK billigare, och då var det Trarydsfönster. Det är ju inte heller några budgetfönster. Det hela slutade med att vi la till en ytterdörr och ändrade så att vi bara hade 3 fasta fönster. Det blev ändå mer än 100 000 billigare än Mockfjärds som de inte hade med ytterdörr samt med 4 fler fasta fönster. Skojare är vad jag skulle kalla dem...
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi bytte fönster för 13 år sedan. De bytte 10 st varav 8 "normalstora" och 2 "mindre". När jag åkte till jobbet kl. 06.30 hade de inte börjat. När jag kom hem på lunch kl 12.00 var alla bytta!!

Ska väl tillägga att det var ett kedjehus där de bytt fönster på flera hus tidigare, så de hade ju vanan inne.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vår snickare bytte 20 fönster, varav 7 smala breda på källarplan. Plus 2 helglasade altandörrar. Fast pris 200'. Elitefönster aluminium 0,9U
 
Första frågan är om ni verkligen behöver byta fönster? Energibesparingen kan aldrig räkna hem ett byte, och ett renoverat fönster med kopplade bågar ligger på ungefär samma isolervärde som ett isolerglasfönster efter ett par år då vacum och gas läckt ut ur isolerkassetten.

Men, måste ni byta så skulle jag säga att det låter som ett mycket högt pris för arbetet. Men med fasta priser räkbar de ofta på ett "worst case" där vettiga fästpunkter saknas i väggen när fönstren rivits ur och det nya ska monteras.

Sen hade jag valt ett fönster med båge i alu och inte en kombo av trä/alu. Träkvaliteten är ändå usel och det finns risk för röta och fukt mellan trä/alumaterialen. Fönsterbågen blir också onödigt tung att hantera vid öppning stängning. En bra tillverkare behöver inte staga upp alubågen med trä för att det ska håll. Ta in en offert från tex Velfac och sedan få ett bra timpris från en lokal snickare på att sätta in dom.
 
  • Gilla
Lina0044 och 1 till
  • Laddar…
Mockfjärdsfönster ville ha 100.000, efter rot, för att byta 10 st 10x10 öppningsbara träfönster med uvärde 1,1 hos mig. Detta var deras kampanjpris. Deras försäljningspitch var att foder ingick samt att huset skulle stiga lika mycket i värde.

Vi ligger vääääldigt lång ifrån varandra sa jag, och avslutade samtalet.

(Efteråt kom jag på att fråga om de kunde göra exakt samma jobb men att huset bara steg med 40.000 :) )
 
  • Gilla
nexustwins
  • Laddar…
Jarlsgård skrev:
hej!

Hade Mockfjärdsfönster hos oss i fredags för att kolla vad ett eventuellt byte av fönster skulle gå på nu när de har 20% på material kampanj.

Det rör sig om 5 fönster 14x12 varav 3 öppningsbara, 1 20x16 fast samt en helglasad altandörr 9x21.

För detta med deras aluklädda träfönster ville han ha 122500kr innan rabatt och efter blev det 90k.

Arbetskostnaden uppgick till 32900kr, något jag reagerade på då jag tycker det lät väldigt dyrt? Han satt nämligen att talade gott om att hans montörer hållt på med detta i 17 år och med det i åtanke så tycker inte jag att 7 enheter borde ta mer än max 2 dagar? Eller är jag helt ute och cyklar?

Tycker ni detta är ett rimligt pris? behöver någon sorts referens nämligen när vi letar vidare då vi inte kommer välja MF eftersom de enbart har allmogeprofiler och vi tycker inte det hör hemma i ett 60-tals tegelhus :)


MVH Jimmy
Spontant kan jag nog säga att det är dubbla priset mot vad en Polsk firma tar här i Blekinge.
Då hämtar dom sina fönster i Hamburg där dom tillverkas, installerar och slänger allt gammalt skräp som blir.
//Mats
 
Att tillgång och efterfrågan styr priset är ju allmänt känt, men nu har det gått för långt på många håll. Ett bra -men kontroversiellt sätt- vore att stoppa ROT-avdraget. Det skulle i och för sig inte förbilliga dina fönster, men väl pressa ned ockerpriserna, så de harmoniserade med verkligheten. Dessa fönsterbytare har heller ingen raketforskarexamen, och skall inte ha löner utifrån den normen. När det blir dåliga tider, så klarar de flesta inte av att ta hand om sig själva, utan skyller då över sitt armod på politikerna och marknaden. Gör som någon tidigare kommenterade, handla upp fönstren själv, gärna i samråd med någon du känner, som kan lite kring detta. Om du inte klarar jobbet själv, så ta en äldre, pensionerad snickare som kan ta lite extra tid på sig, så löser det sig. Förresten så går det nog väsentligt fortare än 14 timmar per fönster som påpekades tidigare, även om snickaren har passerat 70
 
Hadde samma dilemma förra året kollade med väldigt många företag och slutade med att jag köpte på byggmax inget företag kom i närheten av deras priser badrumsfönster köpte jag på hemfint för byggmax kunde inte erbjuda sånna köpte 9st 12x14 6st 6x14 atandörr helglas 21x8 2st ytterdörrar med fönster 2st 4x6 fönster för totalt 48000kr allt i 3glas

Jarlsgård skrev:
hej!

Hade Mockfjärdsfönster hos oss i fredags för att kolla vad ett eventuellt byte av fönster skulle gå på nu när de har 20% på material kampanj.

Det rör sig om 5 fönster 14x12 varav 3 öppningsbara, 1 20x16 fast samt en helglasad altandörr 9x21.

För detta med deras aluklädda träfönster ville han ha 122500kr innan rabatt och efter blev det 90k.

Arbetskostnaden uppgick till 32900kr, något jag reagerade på då jag tycker det lät väldigt dyrt? Han satt nämligen att talade gott om att hans montörer hållt på med detta i 17 år och med det i åtanke så tycker inte jag att 7 enheter borde ta mer än max 2 dagar? Eller är jag helt ute och cyklar?

Tycker ni detta är ett rimligt pris? behöver någon sorts referens nämligen när vi letar vidare då vi inte kommer välja MF eftersom de enbart har allmogeprofiler och vi tycker inte det hör hemma i ett 60-tals tegelhus :)


MVH Jimmy
 
Mockfjärdsfönster är hutlöst dyra, nu minns jag inte några siffror men de offererade ungefär det dubbla mot vad vi sedan gav när en lokal snickare fick göra jobbet och beställa fönstren själv. Då fick vi dessutom aluminium utvändigt, mockfjärdsfönster offererade bara trä.

edit: svensktillverkade fönster, svensk arbetskraft. Apropå inlägget en liten bit ner.
 
Redigerat:
Anledningen till varför jag vill ha aluminiumklädda fönster är pga att vi har putsade innersmygar med 45° ner mot elementen. Dvs att vi har sådana konsoler som är skruvade i fönstret och jag vet inte hur jag ska lösa det på ett pvc fönster. Dessutom är altandörren och det stora fönstret karm mot karm och där har jag inte heller funnit någon lösning? Vore det inte för dessa 2 saker så hade jag valt pvc. Dels för priset skull, dels för att det känns som att det är skit samma kvalitetsmässigt,ksn inte tänka mig att pvc är sämre eller bättre än trä. Och slutligen för att jag inte stör mig på deras utseende, så för min del kan det lika gärna sitta plast.

Så har tänkt ta kontakt med innovativa fönster och fråga mig för lite.

Har mailat de 2 lokala byggfirmorna och bett de lämna offert, får se om de återkommer.

Är det någon som har en lösning på problematiken med fönsterbrädorna samt altandörr/fönster?
 
kalle55 skrev:
Första frågan är om ni verkligen behöver byta fönster? Energibesparingen kan aldrig räkna hem ett byte.
Detta håller jag helt med om! Där jag bor är fastighetspriserna och utvecklingen sådan att investeringar inte kan tas ut på priset i någon större utsträckning vid en eventuell framtida försäljning.

Så av den enkla anledningen byte jag mina inre glas mot energiglas, jag gjorde jobbet själv fram till ramen var tom och lät en glasmästare skära och montera alla glas, 10 fönster 140*120 sedan 1 180*120 en altandörr och ett takfönster - Huset är 1½plan från 1959
Kostnad material och glasmästare 21000.
Sedan tog jag bort foder, kollade drevning och annat samt bytte lite plåt utöver det, har några kvar.

Varför detta? Jag räknade med minskade värmekostnader (tidigare 23tskr (Pellets)) och minskat känsla av kallras och drag. (är ju oftast att kalla ytor drar värme från varm yta som skinnet.

Nu efter 1½år har jag kostnad på 16000kr dels för att energiglaset reflekterar värmestrålningen, men också för att känslan av kallras har nästan försvunnit så har jag sänkt värmen i huset med 2,5grader.

Lyckat kan jag tycka för lite jobb och besvär.
Grannen har ett liknade hus, samma uppvärmning och vi har kunnat köpa pellets samtidigt, bytte alla fönster - Gick väldigt smidigt och snabbt kostnad 70tskr - kanhända skiljer våra hus sig åt men han har ungefär 30% högre förbrukning än vad jag har.

Ååh glömde att skriva att yttersta glaset (orginal) är 4 millimeter, och det nya inre är 6 millimeter. Varför?
Ljudisolering om man har två ytor med samma tjocklek vibrerar de med samma frekvens och överför ljud. Men två ytor med olika tjocklek får olika frekvenser och kan inte så enkelt skicka igenom ljud.

PS. Det tar tid att räkna hem en besparing...
 
Såg just i tidningen en annons, en underbar semester på någon ö där lokalbefolkningen serverade allt, lyxen var överdådig och priset endast 74 000 per skalle. De två veckorna är bortflugna för alltid och solbrännan försvunnen efter några dagar men inte klagar någon över det, däremot är det ett djävla kivandes över att ett fönsterbyte kommer att kosta för företaget som utför det skall betala inte bara fönstren, frakten, löner och sociala avgifter utan även skatter och annat som ingår i vårt välfärdsland. Vi ska ha kakan kvar men helst äta två under tiden.
Tänk så här istället:
Mockfjärd vill ha 90 000 al inclusive.
Fönstren kommer att försköna huset, göra en klar förbättring och ägaren slipper en massa problem.
Fönstren kommer att sitta där i minst 30 år, möjligen längre.
90 000 delat med 30 blir en kostnad per år på 3000, per månad 250 spänn.
För de pengarna fås inte bara nya fönster utan även ett samhälle bestående av skolor, sjukvård, vägnät och skydd.
Men, som en del anser, anlita utländsk arbetskraft, köp fönster från Tjotahejti och gnäll sedan över samhällets förfall och reflektera aldrig över att det är vi själva som bidrar till det med vår enfaldiga snålhet.
 
  • Gilla
Markus Nyholm och 1 till
  • Laddar…
OveRa skrev:
Såg just i tidningen en annons, en underbar semester på någon ö där lokalbefolkningen serverade allt, lyxen var överdådig och priset endast 74 000 per skalle. De två veckorna är bortflugna för alltid och solbrännan försvunnen efter några dagar men inte klagar någon över det, däremot är det ett djävla kivandes över att ett fönsterbyte kommer att kosta för företaget som utför det skall betala inte bara fönstren, frakten, löner och sociala avgifter utan även skatter och annat som ingår i vårt välfärdsland. Vi ska ha kakan kvar men helst äta två under tiden.
Tänk så här istället:
Mockfjärd vill ha 90 000 al inclusive.
Fönstren kommer att försköna huset, göra en klar förbättring och ägaren slipper en massa problem.
Fönstren kommer att sitta där i minst 30 år, möjligen längre.
90 000 delat med 30 blir en kostnad per år på 3000, per månad 250 spänn.
För de pengarna fås inte bara nya fönster utan även ett samhälle bestående av skolor, sjukvård, vägnät och skydd.
Men, som en del anser, anlita utländsk arbetskraft, köp fönster från Tjotahejti och gnäll sedan över samhällets förfall och reflektera aldrig över att det är vi själva som bidrar till det med vår enfaldiga snålhet.
Fast jag köpte svensktillverkade fönster, lät en lokal firma med svensk arbetskraft sköta arbetet och har betalat allt vitt. På vilket vis försöker man äta kakan och ha den kvar bara för att man inte väljer en oskäligt dyr offert? På vilket vis är ocker bra för samhället?
 
  • Gilla
janusz_w och 4 till
  • Laddar…
Fjolnir skrev:
Fast jag köpte svensktillverkade fönster, lät en lokal firma med svensk arbetskraft sköta arbetet och har betalat allt vitt. På vilket vis försöker man äta kakan och ha den kvar bara för att man inte väljer en oskäligt dyr offert? På vilket vis är ocker bra för samhället?
Jag vill med bestämdhet påstå att Mockfjärdsfönster inte ockrar, det är ett fräckt påstående som du borde be om ursäkt för.
Däremot så är det ju alldeles utmärkt att du gör som du beskriver, det är ju det jag själv uppmuntrar till, min undran blir ju då direkt om ditt fönsterbyte och det som TS beskriver är direkt jämförbara?
 
  • Gilla
Markus Nyholm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.