Efter några år är jag tillbaks igen i forumet. Nu med "nytt" hus från 1949.

Huset har satt sig över åren och dessutom har dörrarna blivit skeva. Vi vill inte byta ut dörrarna och vår snickare som vi brukar anlita vågar inte ge sig på att räta upp gamla dörrar.

Min fråga: Har någon tips på snickare i Göteborgsområdet som är bra på att räta upp gamla skeva dörrar?
 
Det brukar inte riktigt lyckas att räta ut skeva dörrar. Om de bara är någon centimeter skeva skall man inte ens försöka. Risken är stor att man bara förvärrar läget.

Vid normala små skevheter brukar man ställa karmen på gångjärnssidan rak och sedan justerar man in resten av karmen så att den passar dörrens form och skevhet. Sedan justerar man med foder och eventuella smyglister så att det inte syns att karmen är litet sned.
 
Jo, jag är också inne på att räta upp karmarna istället, men det vill inte vår snickare heller göra, så jag letar efter någon som kan fixa det åt oss i hela huset.
 
oftast är det virket som kroknat och hur ska man fixa det menar du? Hur man än gör så vill de gärna tillbaks till ursprungsläget det haft.
Visst, man kan plocka isär hela dörren, blöta virket och sätta det i spänn och räta ut det men prislappen lär ju ju bli många sköna tusenlappar per dörr och risken är ändå överhängande att det går tillbaks.
 
torke1 skrev:
Jo, jag är också inne på att räta upp karmarna istället, men det vill inte vår snickare heller göra, så jag letar efter någon som kan fixa det åt oss i hela huset.
Konstigt..... varför ville han inte sätta in karmarna så de passar dörrarna?
Är han snickare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.