Har en fundering kring om jag bör byta kabel eller ej:

I sovrummet sitter en lamparmatur kopplad med RKK 3G1,0 klamrad längs med tak/vägg fram till kopplingsdosan i väggen med ett täcklock m. näsa. Där inne ansluts den till wago för jord samt nolla och till en ubåt med tändtråden från strömbrytaren.

Detta borde väl klassas som en fast installation och därför bör det inte vara tillåtet med RKK kan jag läsa mig till. Enligt gällande regler bör denna kabel vara en EKK eller kanske t.o.m. EKRK? Men den fråga som gäckar mig mest är varför dessa kablar är bättre lämpade? RK/FK används ju flitigt i fast installation så varför inte inbakade i en kabel?

Mvh.
 
Ja du bör byta kabel till en installationskabel, gärna en styv sådan som EKRK eller EXLQ 3G1.5.

Dels finns kravet på minsta area 1.5 mm² för fast installerade ledningar och dels är kabelvalet fel. Även om båda är runda och vita så är RKK en flexibel anslutningskabel och EKRK en styv installationskabel, som alltså ska användas för dessa syften. Plastblandningen skiljer sig ju för dessa två typer, och de är gjorda och provade för den användning de är avsedda för. Andra användningsområden är helt enkelt inte provade så att tekniskt gå in på "vad som händer" är svårt. Men en flexibel kabel har kortare livslängd. En praktisk skillnad är ju hur enkelt de kan klamras rakt. Det är dock inte generellt förbjudet att använda flexibel kabel för fast installation men man får då leta upp en kabel där tillverkaren tillåter denna användning.

RK som kan likställas med RKK utan mantel används inte för fast installation, inte i de areor som vi hålls med (men som kopplingsledare i centraler). Däremot används FK som är gjord för fast installation i rör. Det är inte bara PVC-isoleringen och dess tjocklek som skiljer där utan även kopparledaren, antal kardeler och dess böjlighet.
 
  • Gilla
gabarts och 1 till
  • Laddar…
Och RK används nästan aldrig i vanliga elinstallationer och jag skulle säga aldrig i bostäder, som Bo skriver.
 
Är det något fel i övrigt på funktion eller utseende? Ska det ändå dras om?

Annars lär den nog göra sitt jobb precis lika bra även om den inte rider på rätt paragraf!
 
De skäl jag angav från reglerna har inte med funktion eller utseende att göra, utan elsäkerhet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för utförligt svar kring reglerna Bo. Men man undrar ju fortfarande kring anledningarna till reglerna. Särskilt varför enkardelig är att föredra framför flerkardelig tycker jag är märkligt, ser inga fördelar utan snarare att det ställer till det vid installation.. svårare att skala utan skada och styvare.

Verkar som att även EKRK har biledare till höljet numer? Kopplar jag ihop den med kabelns jordtåt i bägge ändarna om jag skulle välja en sådan kabel framför EKK?
 
tommib
EKRK har väl ingen biledare längre, just för att funktionen för densamma var väldigt oklar. Hur en eventuell biledare kopplas har varit föremål för ett otal diskussioner här och på andra ställen.

Utan att veta säkert skulle jag säga att bruket av EK/FK i den fasta installationen har att göra med kopplingspunkterna. dessa går att göra bättre med en- och flerkardeliga ledare än med mång-/rikkardeliga. Innan moderna toppklämmor så hade man mest Torix eller olika skruvförband och dessa är bättre med EK/FK. I en central har man ofta någon form av överfall eller skruvförband med bleck och då går det bättre med RK. På den riktigt gamla och onda tiden lödde man kopplingar, det funkar visserligen med RK också men det är länge sedan.

Att installera med RKK eller ens EKK skulle jag aldrig ge mig på. Styvheten i kabeln är en förutsättning för att få till en vettig installation. Klamrad RKK ser ut som skit oavsett hur tätt den klamras. Jag håller inte heller med om att RKK skulle vara lättare att skala. Igen skulle jag säga precis tvärt om och då är jag ändå inte elektriker (men jag har en bra skaltång).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.