D
Hej!

Tänkte lägga klinker med vattenburen golvvärme i hallen, har rivit upp gamla golvet och kommit fram till glespanelen som ligger på 60cc reglar.

Tanken är att limma fast golvgips och sen köra med 16mm LK rör och flytspackla över det.
Anledningen till att jag tänkte använda 16mm rör är att jag har planer på att lägga golvvärme på hela nedervåningen (90kvm) och det blir väldigt många slingor om jag nu skulle köra med 12mm.

Vad tror ni funkar det? eller är det bättre att dela upp våningen till 2 shuntgrupper och köra 12mm rör? Något mer jag missat att tänka på? Är det billigare att köra som jag tänkt eller använda spårade skivor med plåtar?
 
  • Gilla
Jerfed
  • Laddar…
16 mm är ju alltid bättre om du har det valet och speciellt om du får långa slingor.
 
D
Får nog bli 16mm rör. Ser arbetsmomenten här under rätt ut?

1 Limma golvgips mot glespanelen
2 Lägga rören med 20cm avstånd
3 flytspackla 12mm över rören
 
K
Nu verkar du ha valt LK Systems, så gå upp deras hemsida och ladda hem arbetsanvisningar som beskriver alla möjliga olika förläggningssätt och vilka krav som ställs för dom olika sätten, är något oklart så har LK riktigt bra support. Följ tillverkarens anvisningar och du kommer bli nöjd! :)
 
D
Hej!
Har redan kollat på deras hemsida och har rätt så bra koll på alla alternativ. Anledningen till varför jag blev osäker är att när de flytspacklar över rör så verkar dem alltid köra med 8mm eller 12mm med deras golvlist, 16 mm används bara i spårade skivor.
När det gäller märke spelar det egentligen ingen roll. Har kört med LK i badrummet på övervåningen och det har funkat bra men kan tänka mig uponor också.
 
Allt beror ju på effektbehov kontra slinglängd. Finns ju ingen anledning att dimensionera för en slottssal om hallen är två kvadrat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.